Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Italové vynalezli před 75 lety nejslavnější skútr. Vespa je hit i v Česku

aktualizováno  15:29
Italská letecká továrna Piaggio, která hledala po konci druhé světové války nové uplatnění, nakonec spoludefinovala jednu kategorii jednostopých vozidel. Skútry – tedy kapotované motocykly, určené hlavně do města – sice vznikly už o pár dekád dříve a po válce se objevily třeba v poraženém Japonsku, až italská firma s nimi ale udělala díru do světa.

Historie značky Vespa se začala psát 23. dubna 1946, kdy firma Piaggio požádalo o patent na svůj skútr.

První pokus výrobce z malého toskánského města Pontedera o kompaktní motocykl se zrodil už za války, model MP5 ale příliš elegance nepobral. Typ zvaný Paperino podle italského názvu Kačera Donalda (je přitom zajímavé, že předválečný Fiat 500 Topolino zase dostal jméno podle italského pojmenování Myšáka Mickeyho) se nelíbil ani Enricu Piaggiovi, který se obrátil na leteckého konstruktéra Corradina D’Ascania. A protože ten se skútry zabýval už dřív, rychle našel řešení.

Původně vyvíjel skútr pro průmyslníka Ferdinanda Innocentiho, kvůli rozdílným představám o konstrukci rámu se ale rozešli - a když Piaggio potřeboval pomoci, byl D’Ascanio připravený. U rýsovacího prkna se inspiroval skútry od americké firmy Cushman, které využívali třeba američtí výsadkáři a po válce jich v Itálii dost zbylo, rozhodně ale jen nekopíroval. Z praktických i estetických důvodů přesunul motor s převodovkou vedle zadního kola a hlavně navrhl elegantní rám lisovaný z plechu.

Vosa

Nový skútr tak dostal typický tvar, který mu přinesl také jméno. „Sembra una vespa! (to vypadá jako vosa),“ prohlásil Enrico Piaggio, když uviděl prototyp označený MP6 - podobně jako tento hmyz dostal skútr výraznou zadní část, kterou s řidítky a aerodynamickým krytem řidiče spojuje jen subtilní podlážka. A když se k tomu přidal bzučivý zvuk motoru o objemu 98 kubických centimetrů (u sériových modelů s nuceným chlazením větrákem), bylo jméno Vespa na světě.

V poválečné Itálii si nový skútr rychle získal oblibu a výrazně se zasloužil o motorizaci země. Do konce roku 1946 se prodalo zhruba 2300 skútrů, v dalším roce to bylo již 10 tisíc kusů a v roce 1950, kdy se vespa začala vyrábět i v Německu, to bylo 50 tisíc skútrů. Miliontá vespa byla prodána v roce 1956, dva miliony byly překonány o čtyři roky později a magická hranice deset milionů padla koncem 80. let. Do dnešních dní celkový počet vyrobených kusů přesáhl 20 milionů.

Vespa se přitom nesmazatelně zapsala do srdcí Italů, kterým umožnila nejen dopravu po městech, ale vyráželi v ní i na výlety. Až v polovině 50. let její roli rodinného dopravního prostředku začaly přebírat automobily, Fiat 600 představený v roce 1955, a zejména menší a o dva roky mladší Fiat 500. Ty ale byly přece jen dražší - v době, kdy skútr s motorem o objemu 150 kubických centimetrů přišel na 150 tisíc lir, stála „pětistovka“ půl milionu, zhruba roční dělnický plat.

Ikona

Elegantní vespa, která si základní tvary zachovala až do dneška a během tři čtvrtě století našla řadu více či méně povedených kopií, se také stala jednou z kulturních ikon 20. století. Na vespě se proháněl například Gregory Peck s Audrey Hepburnovou v slavném filmu Prázdniny v Římě z roku 1953 nebo členové londýnské subkultury takzvaných mods. Její kulaté tvary pak dnes neodmyslitelně patří ke koloritu italských měst, ale věrné příznivce nachází po celém světě.

Firma ale zažila také horší období, zejména od 80. let, kdy skútry začínaly prohrávat boj se stále dostupnějšími automobily. Přes hospodářské těžkosti a změny vlastníků se jí ale podařilo přežít a vespa se stala nejen oblíbeným dopravním prostředkem pro ucpaná města, ale také symbolem italské elegance. I díky početným příznivcům může továrna chtít vyšší ceny - zatímco základní „stopětadvacítka“ Vespa přijde na 115 tisíc korun, podobný skútr značky Honda je o pětinu levnější.

23. dubna 2021

Italské vosy nezbrzdí ani koronavirus

Prodej skútrů Vespa a Piaggio loni v ČR stoupl o třetinu

Zájem o skútry italských značek Piaggio a Vespa se loni v Česku zvýšil o 29 procent a prodalo se 998 strojů. Stylovějších vesp v Česku v současnosti jezdí několik tisíc a jejich majitelé se sdružují v 17 klubech. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců a Vespa Clubu.

Růst prodejů italských skútrů pokračuje i letos, kdy se za 1. čtvrtletí prodalo 143 strojů Piaggio a Vespa, což je meziroční nárůst o 72 procent. Značka Vespa patří pod mateřskou firmu Piaggio a v Česku jsou tyto stroje registrované dohromady s Piaggiem.

„Většinu majitelů si získává svým designem, který svými ladnými, nadčasovými tvary lahodí oku natolik, že zaujme v záplavě konkurenčních skútrů. Nevšední je také několik konstrukčních řešení, která jsou jedinečná a typická právě pro Vespu. Je to například samonosný kovový trup, který zajišťuje pevnost, a tím i bezpečnost stroje, dále letmé, jednostranné uchycení předního kola, motor bez řetězového nebo kardanového napojení na kolo přímým spojením s převodovkou, nádrž pod sedlem, a tím možnost sedět snožmo za řídítky,“ uvedl prezident Vespa Clubu ČR Vítězslav Křížek.

Majitele skůtrů Vespa často oslovil také příběh značky nebo fakt, že se na ní objevuje stále více slavných herců a zpěváků. Vespa je navíc bezporuchová a díky tomu si uchovává svou hodnotu. U některých raritních modelů dokonce cena roste.

„Tvar vespy se mi zalíbil na první pohled a to jsem tehdy nevěděl nic o dalších parametrech. Moje první byla Vespa ET2 pouze s 50 ccm. Pak následovala LX 125 ccm, dále GT 200 ccm, potom veterán PX 150 ccm a dnes ještě GTV 300 ccm. Silnější kubaturu vesp fabrika Piaggio nedělá,“ dodal Křížek.

Vespa Cluby po celé ČR sdružují téměř 800 členů a pořádají pravidelné vyjížďky nebo srazy. Na ty se běžně sjíždějí desítky až stovky příznivců značky. Na letošní rok ale kluby žádné akce dosud nenaplánovaly kvůli nejisté situaci kolem koronaviru.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: jméno Benzina zmizí. Takto se u ní 70 let tankovalo

Společnost PKN Orlen oznámila, že z českých silnic zmizí benzinky s tradičním jménem Benzina. Polský vlastník...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Čeští studenti závodí s elektromotorkou s proměnným rozvorem

Závodní tým Fakulty dopravní ČVUT v Praze CTU Lions se zúčastnil mezinárodní soutěže Motostudent 2019/2021 ve...

Revoluční harley jsme protáhli bahnem, má vychytávku pro malé jezdce

Řekneme-li harley, většina lidí si představí klasiku, možná cruiser, ale rozhodně ne motorku do terénu. Když v...

Prahou po dvou kolech. Skútršňůru letos upletlo 500 jezdců a zářivá Italka

Prahou v sobotu projeli skútraři z celého Česka. Do osmnáctého ročníku Skútršňůry se zapojilo na 500 lehkých...

O skútr pečujte jako o dítě: žádné skotské střiky, čistěte jej s něhou

Doba covidová perfektně nahrála skútrům a motorkám. Zatímco jinde byznys zaplakal, prodejcům jednostopých vozidel se v...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...