Harley-Davidson slibuje i menší stroje a vedle benzinových také elektrické modely. Nyní oznámil dohodu s čínskou firmou Qianjiang Motorcycle o výrobě nového menšího motocyklu v Číně.
Nový stroj se nejprve začne prodávat v roce 2020 v Číně, kam také ještě letos zamíří část produkce větších motocyklů nad 500 ccm z nového výrobního závodu v Thajsku. Na rozdíl od USA s pomalu stárnoucí populací a klesajícími prodeji velkých motocyklů má Čína obrovský růstový potenciál, prodeje zde jen v roce 2018 vzrostly o 27 procent.
Tento krok však pravděpodobně znovu popudí prezidenta Trumpa, který se o plánech americké značky na přesun výroby již několikrát nelichotivě vyjádřil na sociálních sítích i v médiích. Většina ekonomů doufá, že na blížícím se summitu zemí G20 v Japonsku by mělo dojít k jednání prezidenta Trumpa a čínského prezidenta Si Ťin-pchinga a zmírnění napětí a hrozící celní války mezi zeměmi.
Harley-Davidson si jako partnera pro výrobu vybral firmu Qianjiang Motorcycle, kvůli jejím zkušenostem při vývoji motocyklů s menším výkonem, dodavatelské základně a znalosti rozvíjejících se trhů.
Většinovým majitelem firmy Qianjiang Motorcycle je čínská společnost Geely, která vlastní výrobce osobních automobilů Volvo Cars a nedávno uzavřela první smlouvy na montáž automobilů Mercedes-Benz se společností Daimler, ve které drží významný podíl.
Čínský výrobce Qianjiang Motorcycle má navíc hodně zkušeností s výrobou pro zahraniční trhy, před několika lety převzal slavnou italskou značku Benelli a na celém světě úspěšně prodává řadu modelů Benellli 300-500 cm navržených v Itálii a vyráběných v Číně.
Pro čínský trh by měl koncern Qianjiang vyrábět menší stroje
Harley-Davidson o zdvihovém objemu 338 ccm. Ty by následně i na dalších asijských trzích byly alternativou k dosud nejmenšímu a nejdostupnějšímu modelu, vodou chlazenému Harley-Davidson Street 500, který se v Evropě a USA prodává jen ve větší verzi Street 750.
Už první skici nové „americké“ třístovky přitom ukázaly podobnou konstrukci se stávajícím modelem Benelli BN 302. Stejný příhradový trubkový rám, zadní kyvka i zadní odpružení vyvedené na stranu motocyklu naznačují, že
Harley-Davidson hodlá do velké míry využít čínsko-italské know-how.