Ministr dopravy slíbil, že dálniční známka nezdraží před koncem oprav D1

  8:00aktualizováno  8:00
Cena roční dálniční známky by se z nynějších 1 500 korun neměla zvyšovat nejméně do roku 2021. Vyplývá to z vyjádření ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) na Twitteru. Ministr uvedl, že cena se nezmění, dokud nebude hotová oprava dálnice D1, která má být podle současných plánů dokončena právě v roce 2021.

ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Návrh na zdražení kuponu na 2 000 korun předložil tento týden poslanec ANO Martin Kolovratník (psali jsme zde).

„Zdražení dálniční známky není aktuální. Dokud nebude hotová modernizace D1, bude stát roční kupon 1 500 korun. Zvyšování ceny by v tuto chvíli nebylo vůči řidičům fér,“ napsal Kremlík. O tom, že diskusi o zvýšení ceny dálničních známek je možné vést nejdříve po dokončení oprav na D1, mluvili lidovci.

21.června 2019 v 18:14, příspěvek archivován: 22.června 2019 v 07:07

Zdražení dálniční známky není aktuální. Dokud nebude hotová modernizace D1, bude stát roční kupon 1 500 Kč. Zvyšování ceny by v tuto chvíli nebylo vůči řidičům fér. https://t.co/1nMXN7mjOA

Ministerstvo dopravy uvedlo, že Kolovratníkův návrh znamená pouze zvýšení maximálního cenového limitu dálniční známky v zákoně, což by umožnilo změnu výše poplatku do budoucna. Se zdražením známky však počítá ministerstvo financí ve svém návrhu státního rozpočtu. Zvýšení cen by mělo přinést nárůst příjmů z dálničních známek asi o dvě miliardy korun.

Kolovratník změnu předložil v novele, která má dosavadní papírové kupony nahradit od roku 2021 elektronickými známkami. Sněmovna o návrhu rozhodne při červencovém schvalování. Zdražit by podle návrhu mohly i krátkodobé kupony. Za měsíční známku by mohli motoristé zaplatit 600 korun, tedy o 160 korun více než nyní. Za desetidenní by pak místo současných 310 korun nově platili 400 korun.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Kontrolovat se budou prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.  Se zavedením elektronických dálničních známek mají Česku pomáhat Rakušané (čtěte zde).

Historie dálničních známek

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdila auta na elektrickou energii nebo vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan. Vozidla na zkapalněný ropný plyn (LPG) novela nezvýhodňuje, ale někteří poslanci to navrhli změnit, přestože pro to nezískali podporu ve sněmovním hospodářském výboru.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Ceny dálničních známek v Česku patří v Evropě k průměru. Z okolních zemí jsou levnější na Slovensku, kde desetidenní kupon vyjde na deset eur (asi 256 korun), měsíční na 14 eur (359 korun) a roční je za 50 eur (1282 korun). V Rakousku si motoristé připlatí za roční známku, která stojí 89,20 eur (asi 2283 korun), desetidenní je naopak levnější, stojí 9,20 eur (asi 236 korun). V Německu zatím mohou motoristé s osobními vozy jezdit zdarma. V Polsku jsou poplatky počítány podle skutečně ujeté vzdálenosti.

Jaká by měla být cena roční dálniční známky?

celkem hlasů: 5315

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 28. června 2019. Anketa je uzavřena.

do 1000 korun 3953
do 1500 korun 952
nad 2000 korun 262
do 2000 korun 148
Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz