Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko-čínský elektrický kříženec náklaďáku a motorky stojí padesát tisíc

Naše babičky tahaly jablka ze zahrádky na dvoukoláku, naši potomci je možná budou dálkově posílat nákladním dronem. Vyzkoušeli jsme vývojovou fázi mezi těmito dvěma světy: elektrické nákladní vozítko Benycargo 11S.

Je maximálně jednoduché, má nepatrné provozní náklady a uveze skoro půl tuny. Prostě elektrický dvoukolák křížený se skútrem.

Tuk-tuk z Číny pro Česko

Kříženci mezi skútry a malými náklaďáčky, takzvané tuk-tuky, brázdí silnice hlavně v tropických rozvojových zemích. V našich podmínkách se nikdy moc neujaly, protože motocyklové motory jsou laděné spíš na výkon ve vyšších otáčkách než na vysoký točivý moment při pomalejší jízdě. Ale když do této rovnice místo spalovacího motoru zařadíme elektromotor, rázem to vychází úplně jinak. Elektromotorům totiž ve srovnání se spalovací klasikou obvykle chybí výkon, ale „krouťáku“ mají na rozdávání bez ohledu na otáčky motoru.

Vozítko vyráběné pro českou značku Benycargo v Číně je skvělým ztělesněním hesla, že v jednoduchosti je síla. Ocelový rám ze dvou hlavních nosníků drží sklopnou korbičku, vepředu se spojuje a navazuje na klasickou odpruženou vidlici ze skútru.

Podobný tříkolce z šedesátek

Tříkolový kříženec mezi mopedem a nákladním vozíkem připomíná legendární tříkolku ČZ 175 typ 505 Rikša, která se vyráběla v šedesátých letech. Na silnice se jich tehdy dostalo neuvěřitelných skoro šest tisíc kusů a výroba byla ukončena hlavně kvůli mechanickým problémům a náročné údržbě. Motor a hlavně převody prostě jízdu s větším nákladem moc dlouho nevydržely. Na svoji dobu šlo o poměrně pokrokový stroj, který měl i elektrický startér. Dvoudobý jednoválec 172 ccm o výkonu 8,5 koně dokázal s čtyřrychlostní převodovkou vyvinout maximální rychlost 52 km/hod.

ČZ 175 Rikša 505

V plechovém boxu za sedačkou řidiče je poskládána pětice klasických olověných akumulátorů 12 V. Po zapojení do série to dává rovných 60 V s celkovou kapacitou 45 Ah. Energie z baterií pak putuje na zadní nápravu, kde pohání 1000W elektromotor spojený s diferenciálem. Tento náklaďáček jezdí jen za bzučivého zvuku elektromotoru, ke kterému se na hrbolech přidává rachot kovových součástí. Mohutné ochranné plechy slušně chrání za jízdy na mokru nebo v bahně, špína nelítá ani na korbičku, kterou lze při vykládání nákladu celou sklopit nebo sundat bočnice.

Naskočit na lavici a rozjet se až na 35

Na trhu snad nenajdete vozidlo, do kterého by se snadněji vystupovalo a vystupovalo. Vyskočíte na rovnou lavici, vezmete za rukojeť plynu a popojedete, vyskočíte, naložíte kbelíky či balíky, vysypete koše a to samé klidně stokrát dokola. Prostě stejně praktické jako klasický starobylý dvoukolák, ovšem s nesrovnatelně větší nosností i rychlostí.

Na korbičku můžete naložit 410 kg a maximální rychlost tohoto vehiklu je 35 kilometrů v hodině, na lokální přepravu po farmě, parku, vesnici nebo hřišti až dost. Elektromotor ovládaný klasickou rukojetí na pravém řídítku nemá problém se rozjet ani s větším nákladem a samozřejmě má i zpátečku.

Brzda zadních kol je vyvedená na pedál na podlážce a doplněná ruční brzdou, vše doplňuje bubnovka na předním kole. Brzdy mají hlavně při sjíždění z kopce co dělat, přece jen provozní hmotnost vozítka je 235 kg. S maximálním nákladem 410 kg a řidičem se hmotnost přehoupne přes 700 kilogramů a brzdy občas z kopce stíhaly jen s obtížemi. Naopak jízda po trávě, v písku či v bahně není ani s nákladem nejmenší problém. Malé přední kolo totiž neklade skoro žádný odpor, takže hnaná zadní náprava v pohodě zvládá utlačit celou soupravu i do kopce nebo na kluzkém povrchu.

Náklaďák, co se otočí i na pětníku

Regulace výkonu je vcelku kultivovaná a při testování na pražském výstavišti nebyl problém vozit na korbičce ragbyový tým nebo partičku hostesek, pěkně bez cukání. Řízení má výborný rejd a otočíte se doslova na pětníku. Jen v zatáčkách je třeba myslet na to, že by se tato věc taky mohla převrátit. Naštěstí nízko umístěné baterie drží těžiště hodně dole a výkon motoru a maximální rychlosti nejsou až takové, aby riziko převrácení bylo nějak podstatné. O něco horší je to s odpružením. Když najedete na rozbitou cestu, tak vás to prostě pořádně vytřese a řídítka musíte držet dost pevně v rukou.

Po zastavení stačí sáhnout do velké plechové bedny pod sedačkou, vytáhnout nabíječku, stroj připojit k zásuvce a nechat přes noc 8 hodin dobít. Vzhledem k určení vozítka tak máte jistotu, že budete moci jezdit celý další den. Oficiální údaj o dojezdu je 70 km a teoreticky by bylo možné ho ještě zdvojnásobit pořízením druhé sady baterií do bedny pod sedačkou. Cena za dobití se pohybuje už od pěti korun, takto ekonomický provoz nákladu jinde prostě nenajdete.

Tříkolka benycargo v číslech

  • motor: 60V, 1000W
  • délka x šířka x výška (mm): 2685 x 1016 x 1195
  • rozměry korby (mm): 1300 x 950 x 280
  • hmotnost (z toho baterie): 235 kg (60 kg)
  • nosnost: 410 kg
  • dojezd: 75 km
  • stoupání: 18 % i s nákladem
  • max.rychlost: 35 km/hrozměr předního kola: 2,75 x 14
  • rozměr zadních kol: 3,75 x 12
  • baterie: 60V 45 Ah, dobíjení ze sítě 230 V
  • cena: 48 000 Kč

Ideál pro obce i farmy

Firmě Benycargo se podařilo tyto stroje homologovat do silničního provozu do kategorie L2e. I k jejich řízení tak budete potřebovat řidičák na auto, nebo na malý motocykl s možností řízení už od 15 let. A díky této homologaci si také mohou Benycargo pořídit obce nebo obecní organizace s dvacetitisícovou dotací na podporu elektromobility od ministerstva životního prostředí.

Pro přepravu těžších nákladů na krátké vzdálenosti jen těžko najdete lepšího pomocníka. Vejde se i tam, kam byste už autem nezajeli, a díky elektropohonu je velmi jednoduchý, levný a spolehlivý. S maximální rychlostí 35 kilometrů v hodině už to bude chtít trochu odvahy, vydat se s ním někam dál do běžného provozu. Doménou tohoto pomocníka budou hlavně uzavřené areály nebo třeba jízdy po vesnici. Za cenu 48 tisíc korun bez DPH na trhu nemá konkurenci. I nejlevnější pracovní čtyřkolky s vozíkem přijdou minimálně na dvojnásobek.

Autoři:
  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

Třicetiminutový balet kolem Abarthu. Podívejte se, jak se servisuje rally speciál

17. června 2024

Exkluzivně Jak se servisuje rally speciál přímo během závodního víkendu Agrotec Petronas Rally v Hustopečích?...

Malé auto, velká cenová bomba. První jízda obnoveným Renaultem Captur

17. června 2024

Renault Captur, spolu s Cliem stěžejní model francouzské automobilky, dostal decentní facelift...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

Tříválcová jistota od Yamahy. Ojetou motorku dobře prozkoumejte

17. června 2024

Premium Střední objemová kategorie motocyklů Yamaha opustila dva čtyřválce o objemu 600 a 800 ccm a dostala...

Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?
Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?

Pokožka novorozenců a kojenců je tenká, zranitelná a má méně melaninu, což je pigment, který chrání pokožku před slunečním zářením. Kůže miminka je...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...