Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Jak si elektromotor poradí s tunou nákladu? Testujeme dodávku na baterky

aktualizováno  12:05
Volkswagen si udělal průzkum mezi patnácti sty firmami užívajícími dodávky a vyšlo mu, že většina řidičů s nimi ujede sedmdesát až sto kilometrů denně a udělá přitom větší množství zastávek. Elektrická dodávka e-Crafter má tyto potřeby plně pokrýt. Naplnili jsme ji pytli malty a vyzkoušeli, jak se s ní jezdí.

Elektrický pohon dává v dodávkách při některých způsobech použití možná větší smysl, než by se v první chvíli mohlo zdát. V nadcházejícím předvánočním období je to ještě aktuálnější, dodávky rozvážkových a kurýrních služeb budou v pořádném kalupu. 

Hlavně pro klasický rozvoz zboží po městě by se elektrická trakce hodila asi nejvíc. V brzkých ranních hodinách nebude nikoho budit zvuk dieselu, v ulici nebudou cítit ani zplodiny motoru běžícího na volnoběh.

Kurýr nebude muset stokrát denně zhasínat a startovat, což je pro spalovací motor nejhorší způsob použití. Provozovatel vozu zas nebude řešit výměny oleje a další údržbu, která se zpravidla nikdy časově nehodí. 

Dodávka VW e-Crafter je krásným příkladem toho, že dopravní prostředky budoucnosti budou nejspíš méně univerzální a více specializované – jak jsme psali již u naší epizody s elektromobilem s vodíkovým palivovým článkem. Zajišťovat převoz zboží z Ostravy do Prahy byste totiž s e-Crafterem opravdu nechtěli. Na to je jeho – námi reálně změřený – dojezd 130 až 155 kilometrů příliš omezující a maximální rychlost 90 km/h zdržující. Ve městě a okolí je to však jiný příběh. 

Transplantace e-Golfu do dodávky Crafter

I e-Crafter vznikl podobně jako mnoho jiných dnešních elektromobilů adaptací již existujícího vozu se spalovacím motorem na elektromobil. Volkswagen to vyřešil použitím elektrické výzbroje svého osobního elektromobilu e-Golf. V e-Crafteru je tak stejný 100kW elektrický motor, stejný 35,8kWh akumulátor, i stejná 2x 16A nabíjecí elektronika. Z pohonu je tak jiná jen fixní převodovka s pomalejším převodem uzpůsobená pro vyšší zátěže při nižších rychlostech.

To je také nejspíš jeden z důvodů omezení rychlosti na 90 km/h. Druhým důvodem bude spotřeba. Aerodynamický odpor vozu roste se čtvercem rychlosti a je pro spotřebu definujícím faktorem i u osobních vozů, natož u vysoké a hranaté dodávky. V rychlostech nad 100 km/h by byla spotřeba energie z hlediska dojezdu neúnosná.

VW e-Crafter

Plně elektrická dodávka VW e-Crafter

Příjemným překvapením tak bylo, že e-Crafter není žádný louda, naopak, umožňuje i docela čiperné reakce a rozjezdy. V běžném provozu nijak nezdržuje, na městskou padesátku se vyhoupnete velmi rychle a maximální rychlost můžete udržet kdekoli, kde to klikatost nebo hrbolatost vozovky dovolí. 

Limit 90 km/h (ověřen pomocí navigace, na tachometru vidíte 94 km/h) je bohužel zcela ostrý – na této rychlosti se akcelerace zastaví a rychleji se vůz prostě nerozjede. Ačkoli by to ve městě a na okreskách mělo zcela stačit, nepříjemné je to při předjíždění – tam se málo platno rychlostní rezerva hodí, a tak pokud dojedete náklaďák jedoucí 85 km/h, předjíždění si většinou rozmyslíte. Možnost krátkodobého „turba“ na 110 by byla příjemná a bezpečnější, leč není možná.

V plném zatížení

Zkoušet dojezd a chování prázdné dodávky by bylo samozřejmě k ničemu – u ní se počítá s každodenním provozem s naloženým nákladovým prostorem. Jenže zatímco osobní vůz snadno vytížíte pomocí několika spolucestujících, vytížit e-Craftera s nákladovým prostorem 10,3 metru krychlového (3,2 x 1,8 x 1,8 metru) a tunovou užitečnou hmotností není tak snadné.

VW e-Crafter
VW e-Crafter

875 kg stavebního materieálu pro test jízdy s vysokým zatížením.

Ve stavebninách StavMat v Milovicích se nám podařilo domluvit zápůjčku „875 kilogramů materiálu, co se nerozsype cestou“. Volba padla na paletu s 35 pytli zdicí malty, kterou jsem nakonec pro lepší rozložení hmotnosti částečně přerovnal i na paletu druhou. Hmotnost zbývající do celé tuny jsem pak obstaral svojí přítomností.

S takto naloženým vozem jsem pak objel trasu o délce 88 kilometrů vedoucí částečně po okreskách, částečně městem (Nymburk), několika vesnicemi a částečně po dálnici D10. Vždy, když to provoz, vozovka a okolnosti umožňovaly, jsem se snažil jet nejvyšší povolenou rychlostí, v případě dálnice nejvyšší rychlostí vozu. Ve vesnicích a ve městě jsem se občas opakovaně zastavoval a rozjížděl, aby naměřená spotřeba co nejvíce odpovídala předpokládanému reálnému provozu. Dobrou zprávou je, že naložené vozidlo nemělo s akcelerací, brzděním ani ovladatelností žádný problém.

VW e-Crafter

Výsledkem byla průměrná rychlost 51 km/h a spotřeba 22,5 kWh/100 kilometrů. Palubní počítač ukazoval dojezd 47 kilometrů, což v součtu s ujetými 88 kilometry činí 135 km. Lehce pod tento dojezd (nad tuto spotřebu) by se dalo dostat jen souvislou jízdou po dálnici, což však není použití, které by s e-Crafterem bylo rozumné podnikat. Naopak v městském provozu není problém se bez omezování dostat nad 150 km dojezdu.

Doma nebo ve firmě můžete jeho 35,8 kWh akumulátor nabíjet buď 7,2 kW palubní nabíječkou (dvě fáze po 16A), za kterou zcela prázdný akumulátor dobijete za necelých šest hodin. My to úspěšně vyzkoušeli s naší testovací EVELINE 2 od společnosti EV Expert a vše fungovalo dle očekávání. 

V nouzi můžete nabíjet i pomalým jednofázovým 10A kabelem z příslušenství vozu, což trvá zhruba 15 hodin. Dodávka umožňuje i rychlé DC dobíjení, tentokrát s omezením na 40 kW – větší část kapacity akumulátoru tak máte načerpánu za zhruba tři čtvrtě hodiny. Zásuvka CCS/Mennekes je umístěna na boku za dveřmi řidiče, což je u některých nabíjecích stanic komplikací – musíte zajet dále, než je běžné, nebo dát vozidlo bokem napříč, aby dosáhl kabel.

Za volantem

Je to dodávka se vším všudy. Sedíte vysoko, máte výborný přehled o dění před sebou a díky obrovským dvojitým zpětným zrcátkům i o dění vedle sebe a vzadu. V zrcátkách totiž vidíte i většinu spodní hrany vozu a dění u kol, takže můžete beze strachu zaparkovat u obrubníku nebo šikmo projet třeba úzkou branou. Situace se zhorší jen v noci, při couvání bych ocenil, pokud by mohla zrcátka pod sebe posvítit. Při couvání využijete i širokoúhlou zadní kameru s poměrně dobrým obrazem. 

VW e-Crafter

Couvání je pro okolí signalizováno hlasitým pípáním, které je asi přiměřené u dieselové verze, ale se zcela bezhlučným elektrickým pohonem zní spíše jako alarm. Signalizaci lze vypnout, ale upřímně, dělali bychom to pouze ve chvíli, kdy jste si absolutně jistí, že v prostoru, kam couváte, nikdo nemůže být nebo o něm máte perfektní vizuální přehled. Půjčená verze c-Crafteru totiž neměla generátor hluku a tak bylo couvání (stejně jako pomalá jízda vpřed) zcela bezhlučné. Což je příjemné, ale potenciálně nebezpečné pro chodce.

Příjemné ticho je i uvnitř kabiny, při akceleraci a vyšších rychlostech je však nepříjemně rušeno pískavým zvukem elektrické výzbroje – to mohl VW utlumit lépe. Rádiem lze přehlušit, ale místy je to otravné.

Fotogalerie

Zadní náprava má listové pružiny, a pokud není zatížená, je samozřejmě skákavější a přejezd přes hrboly cítíte v zádech. Pokud ale vozidlo několika sty kilogramy zatížíte, zadek změkne a příjemně se uklidní. Sedačky nemají téměř žádné boční vedení, ale sedí se na nich příjemně a – jako do většiny dodávek – se do nich perfektně nastupuje a nasedá – i proto jsou spíše ploché. Dopředu se vejdou tři cestující, dívky menšího vzrůstu si stěžovaly na příliš vysoko umístěné upínáky pásů, který jim tak šel přes krk. 

Perfektně je na tom kabina z hlediska úložných prostorů – jsou všude. Výborné jsou horní odkládací plochy doplněné 12V zásuvkami a jedním USB portem. Těch bych rád viděl klidně více, ale na druhou stranu, do 12V zásuvky si můžete zapojit USB nabíječku podle vlastní volby a potřeb přístroje. 

Další úložné prostory najdete pod sedačkami spolucestujících, stačí odklopit sedáky a vejde se tam spousta věcí, například 230V nabíječka, Mennekes nabíjecí kabel, taška popruhů, gumicuků a dalších kotvících pomůcek. Pod nohama spolucestujících je navíc v podlaze další schránka, tentokrát s povinnou výbavou vozidla – je tak kdykoli snadno přístupná.

e-Crafter
e-Crafter
VW e-Crafter

Příjemné pracoviště řidiče je doplněno o řadu praktických úložných prostor.

Multimediální systém je koncernová klasika. Pokud ve voze spustíte (například na telefonu) hotspot, umí si navigace sáhnout i na informace o dopravě. Lépe nám během našich jízd vycházel Waze, ale celkem navigace odvede slušnou práci. Rádio nabízí FM i DAB a nabízí čistý nerušený příjem. 

Zvuková kvalita není nijak extra, ale neurazí. Ve schránce před spolujezdcem najdete i CD mechaniku a USB vstup, kam můžete vložit paměť s hudbou v MP3 nebo FLAC, při přehrávání na displeji vidíte i obrázek přebalu alba, pokud je na paměti přítomen. Připojit samozřejmě můžete přes Bluetooth i telefon, po udělení přístupů jej můžete z vozu i ovládat. Pokročilejší výbava jako Android Auto ovšem chybí.

Při nakládání

Do nákladního prostoru se dostanete buď zadními dveřmi, které lze otevřít až do negativního úhlu, a tedy je možné natěsno nacouvat až k nákladové rampě, nebo posuvnými dveřmi na pravém boku. Zadní hrana je vybavena oplastovaným schodem, který ruční nakládání usnadňuje a zároveň nepřekážel „ještěrce“ nakládající paletu. 

VW e-Crafter

Boky skříně jsou chráněny dřevotřískovými deskami, podlaha ještě protiskluzným nátěrem odolným proti poškrábání. Po obvodu je na podlaze množství výklopných ok pro kotvení materiálu, na stěnách pak zámkový systém pro instalaci regálů, držáků a dalších prvků.

Záleží na užití

VW má s výrobou užitkových vozidel velké zkušenosti a bezesporu je zužitkoval i při tvorbě své první velkoprostorové elektrické dodávky. Během testu fungovala výborně – elektrický pohon jsme ocenili i při couvání ve složitých prostorách nebo do kopce. Opatrnou manipulací s akceleračním pedálem se dá jet zcela bez námahy i jen zanedbatelnou rychlostí bez složitější práce s plynem a spojkou.

Za volantem elektroaut

Pokud vaše dodávka křižuje po celé republice a občas se podívá do zahraničí, pak je pro vás motor spalující fosilní paliva zatím nenahraditelný. Pokud ale denně najede do 140 km a pohybujete se zejména po městě a v jeho blízkém okolí, pak může e-Crafter představovat velmi zajímavou moderní ekologickou variantu. 

Tradiční současnou nevýhodou elektrického pohonu je vysoká cena. Za e-Crafter běžně dáte 1,64 milionu korun bez DPH, tedy skoro dva miliony s daní. Základní dieselový Crafter přitom stojí méně než polovinu. Aktuálně je e-Crafter prodeji s akční cenou 1 289 713 Kč bez DPH (1 560 000 Kč s DPH), přičemž tato snížená cena by měla ještě několik měsíců vydržet. Existuje i varianta s užitnou hmotností 1,7 tuny, k té však již řidičský průkaz skupiny B nestačí.

Aktualizace 29.11. - 12:06 - Doplněna informace o akční ceně.

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Tímto modelem může Xiaomi vyhrát předvánoční bitvu. Test Redmi Note 8T

Redmi Note 8T

V tak vyhroceném období, jako je předvánoční trh, má Xiaomi naprosto klíčové eso v rukávu, model...

Levněji už to nejde. Největší televizor z Opavy však má své mouchy

Gosat GS5560SMART

Nabídku LCD televizorů na českém trhu nově rozšířily modely značky GoSat. Všechny stojí do deseti...

Jaká jsou nejlepší sluchátka Apple? Postavili jsme je proti špičce od Sony

Sony WF-1000XM3 versus Apple AirPods

Jsou prodejní hit, často vyprodané. Jsou od Applu, a tak jsou pro mnohé zákazníky automatickou...

Legenda o nejlepší televizi končí. Porovnali jsme plazmu a OLED

Plazma versus OLED: Která technologie je lepší?

Mnozí majitelé nedají na své plazmové televizory dopustit a v souvislosti s přechodem na DVB-T2 si...

Levný reproduktor z Ikea je výborný, tradiční konkurence má problém

Nývlt Václav: Ikea Eneby 30

Jedno kolečko, jedna dioda a žádný displej. Severský minimalismus vede i u netradiční novinky z...

Lampa a police z Ikey zaplní váš domov zvukem. A překvapivě kvalitním

Ikea Symfonisk - lampa a polička

Do regálů obchodních domů Ikea míří nová řada Symfonisk čítající dva produkty, lampičku a nástěnnou...

Levnější je lepší. Nová reprosoustava B&O je fascinující, ale ne skvělá

B&O

VIDEO Dánská značka Bang&Olufsen odjakživa vyrábí designově a někdy i technicky výjimečnou elektroniku....

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

Premium

S Lambem v písku. Vyzkoušeli jsme SUV za pět milionů v písku na pláži

Lamborghini Urus se od svého uvedení pyšní titulem nejrychlejší SUV planety. Sama automobilka jej dokonce označuje jako...

Už jsme projeli první škodovku do zásuvky. Vyplatí se nebrzdit

Čeští zákazníci mají aktuálně objednáno téměř 900 elektrických modelů Citigo. Nejmenší škodovka plně přešla na...

Premium

Supersport pro každý den. Audi R8 kašle na ekonormy, je čirou radostí

Máte připravené dva a půl milionu na Audi Q7 nebo elektrický e-tron? Změňte plány a kupte si R8. Je rychlejší, nečekaně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz