Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault 4: auto jednoduché jako džíny oslavilo jubileum

Ještě dnes ho potkáte na francouzském venkově běžně v provozu. Velikostí není zrovna největší, ale ve své době dobře posloužil i jako rodinné auto a odvážel i pana faráře do kostela, stejně jako partu mladíků na okukování bikin do Saint Tropez. Od šedesátých let byl jedním z aut, které stavělo svět na kola, a právě letos slaví padesát let.

Pierre Dreyfus, šéf Régie nationale des Usines Renault, rozjel v půlce padesátých let nový projekt; chtěl užitečné, laciné a univerzální auto. Auto, které si představoval, přirovnal k modrým džínům které se v té době stávaly šlágrem.

V roce 1956 se tak odstartovaly práce na projektu 350. Číslovka představovala cenu v tisících franků, kterou podle Dreyfuse neměla cena nového vozu přesáhnout. Vývojáři si ho ale překřtili na Marie-Chantal.

Při vývoji najely testovací prototypy tři miliony kilometrů. Testovalo se v utajení například na Sardínii, kde sám Dreyfus spadl s jedním z prototypů do rokle. A tajné byly i telegramy, které z testů přicházely do továrny. "Marie-Chantal a děti posílají rodičům srdečné pozdravy." To znamenalo dobré zprávy pro zasvěcené o zdárném průběhu zkoušek.

Renault 4

Premiéru měla R4 v roce 1961 na autosalonu v Paříži, ty poslední vyrobili ve Slovinsku 21. prosince 1994 (vyráběli je tam od roku 1973). Francouzi se s ní rozloučili už o dva roky dřív zvláštní tisícikusovou edicí Bye Bye. Dnes si prý ve Francii umí prodejce za hezký kousek říct klidně o sedm tisíc eur. V Česku nabízejí "olezlé" exempláře klidně za padesát tisíc.

Čtyřku nabízel Renault na více než stovce trhů a vyráběl ji v sedmadvaceti továrnách rozesetých po celém světě. Jeden čas vyjížděla třeba i z milánské továrny na Alfy Romeo a v Kolumbii jí třeba říkali Amigo fiel (věrný přítel).

Za 33 let, co Renault 4 vydržel ve výrobě, se ho prodalo 8 135 424 a stalo se z něj třetí nejvíce prodávané auto historie (po VW Broukovi a Fordu T). Po planetárním úspěchu čtyřky se Renault rozhodl postavit své bytí hlavně na malých autech a jejím oficiálním nástupcem bylo v roce 1992 kapesní a v mnoha ohledech stejně přelomové twingo.

Rodinné kombi

Zrychlení z nuly na stovku se v R4 počítá skoro na minuty a u těch nejstarších verzí se jí ani nedočkáte. Ale o to jde u takového vozítka až naposled. Dnes je to koncentrovaná romantika, a kdyby ji na silnici nekazili moderní obři, byl by automobilový život hezky hrkavě romantický i dnes.

Čtyřka měla být hlavně prostorným a praktickým rodinným vozem. Ve své době ji označovali jako kombi, i když z dnešního pohledu to byl spíš hatchback. A byl to vlastně možná první sériový hatchback vůbec. Ale těch prvenství a převratných řešení bylo víc.

Kromě motoru vynikalo třeba řešení sklápění zadních sedadel a v dobrém přístupu do kufru už lze najít náznaky variability, kterou se dnes ohání rodinná MPV, v nichž je Renault přeborník. A při svých 3,6 metru délky byla uvnitř báječně praktická i díky "placaté" podlaze. Zároveň byla čtyřka robustní díky pevné karoserii kombinující samonosnou a rámovou konstrukci.

Renault 4

Převratnou novinkou byla v té době také "bezúdržbová" konstrukce motoru. Navíc Renault 4 představil i uzavřený oběh chladicí kapaliny a definitivně se tak zapsal do automobilové historie. A k tomu započítejte i to, že čtyřválec, který měl v základní verzi výkon kolem dvaceti koní, poháněl přední kola, a to bylo ve své době nezvyklé řešení i pro Renault.

Komfort nehledejte, vítězí účelnost

Do čtyřky se nastupuje úzkými dveřmi, které jistí kožený pásek, a zavřít je musíte rázným bouchnutím. Volant máte doslova u prsou a nos na okně, takže je do všech stran parádní výhled. U těch nejstarších kousků nemusíte ani hledat bezpečnostní pásy, protože tam prostě nejsou.

Renault 4

Celá ventilace je pravděpodobně dost bezporuchová, protože je to jenom jedna velká klapka pod předním oknem zvenku a pak dvě další v přístrojovce. Ochladit se ale můžete i otevřeným okýnkem, které je svisle dělené a zadní díl se dá krásně odsunout. Při vystupování musíte otevřít dveře plechovým madlem schovaným ve výřezu ve dveřích.

V jednoduchosti je prostě síla: plech, sem tam nějaký plast, koženka a hlavně žádné zbytečnosti. První série neměly dokonce ani vnější zpětná zrcátka a vzadu se sedělo na kusu látky upnuté v trubkovém rámu, takže si připadáte jako na zahradní židličce u babičky.

Renault 4
Renault 4

Starší verze měly vůbec spoustu roztomilých odlišností. Páčka stěračů byla například napravo a parkovací brzda se vytahovala pákou zpod přístrojovky. A okno ve dveřích kufru se spouštělo dolů a pak se víko odklopilo dolů k silnici. Měnily se i pozice ovladačů, některé pro změnu přibyly. V těch úplně prvních verzích se také startovalo otočným ovladačem pod volantem.

Ale stále to byla R4. Rustikálně jednoduchá, legrační, nenáročná. Oproti citroëní kachně (model 2CV), která je o nějakých dvacet let konstrukčně starší, byla ale o velký kus vepředu.

Motor, který musíte poslouchat

Třičtvrtělitrový motor je parádně pružný a jedničku použijete akorát pro rozjezd. Další stupně řadíte, jak se vám zachce. Jen musíte s citem naslouchat, otáčkoměr v tomhle jednoduchém vozítku nečekejte.

Řadíte rukojetí pod volantem, které nikdo neřekne jinak než tyč od deštníku. Nejdřív ale musíte pečlivě nastudovat, jak jsou rychlosti poskládané, první ročníky totiž měly tři kvalty a byly řazené jinak než čtyřkvaltoví následovníci. Deštníková hůl sice vypadá tak, jak vypadá, ale řazení je neskutečně přesné. Akorát před podřazením je převodovku lepší ušetřit meziplynem (synchronizovaná ale je).

Renault 4

Řízení je také parádní. Tenoulinký volant velikosti lodního kormidla sice o posilovači nikdy ani neslyšel, ale lehounké autíčko (základní verze vážila pod 600 kilo) zvládnete na normální silnici klidně jednou rukou.

Podvozek do polí i do pouště

Konstrukce podvozku je stejně jako celé auto co nejjednodušší. Pérování obstarávají zkrutné tyče (vpředu dvě podél, vzadu napříč) a jejich specifické uložení má za následek jednu ze specialit čtyřky: na každé straně má malý renault jiný rozvor kol. Rozdíl je pět centimetrů.

Podvozek je hezky komfortní a s relativním komfortem vás přenese i přes hodně rozbitou silnici. Problémem je hluk, v těch nejstarších verzích je uvnitř na dlažbě obrovský rámus. Čtyřka je ale hlavně překvapivě stabilní v přímém směru a limitem pro jízdu je tak hlavně odvaha šoféra. V oblouku se sice renaultík opravdu hodně naklání, ale kola drží trajektorii velmi dobře, a tak jediné, na co musíte dávat pozor, je to, aby vám nevypadaly věci z poličky u kolen.

S línou verzí motoru jela čtyřka stovkou, nejsilnější ji rozjela přes 120 km/h. Na uzavřeném okruhu u Paříže, kam na testování letošního oslavence automobilka redakci pozvala, se ale ukázalo, že bezpečná přijde otrkanému řidiči ve čtyřce nejvýš osmdesátka.

Renault 4
Renault 4
Renault 4

Stejně jako citroëní kachna, musela i R4 odvést službu na hospodářstvích francouzských rolníků, a proto dostala zvýšený podvozek, který pomáhal k prostupnosti náročným terénem. Ten se vlastně ověřil i na závodech; ve verzi s pohonem všech kol se vydaly v letech 1979 a 1980 na Rallye Paříž-Dakar a dojely na pátém a třetím místě.

Čtyřka vyrazila dokonce i na trať legendární Rallye Monte-Carlo a poradila si i s náročným nočním výjezdem na Col de Turini. Sice byla úplně poslední, ale komu by to u takovéhle legendy vadilo...

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...