Oltcit je dnes vzácnější než ferrari. Podívejte se na jejich sraz

  11:30
Oltcit, ten symbol automobilové marnosti socialistického Rumunska, je dnes na cestách raritou. Ovšem spíš nevyhledávanou. Pár nadšenců, které je udržují při životě, ovšem existuje. S koncem května si udělali společný olctitářský víkend.

Láskyplnější přezdívky se asi žádné auto nedočkalo, říkali mu Oloušek. Prý jeden z prvních dovezených, pod rukou od známého z Mototechny se objevil před domem na pražské Letné. Šťastná rodina, říkejme jim třeba Konvalinkovi, si ho nemohla vynachválit, po sametové revoluci hned vyrazili za příbuznými do Švýcarska a jezdili tam Olouškem pravidelně. Oltcitu nic nechybělo, sloužil, byl hezky živý, prostorný, akorát se do něj začala zakusovat rez, podivuhodně nejdřív do rámu čelního okna. Po několika letech a desítkách tisíc vesměs bezproblémových kilometrů Oloušek změnil majitele. Konvalinkovi mu zamávali, a ještě dlouhé roky na něj vzpomínali, i když jeho místo zabralo mnohem modernější auto. A spolehlivější...

Žádné jiné auto totiž snad nemá tak pošramocenou pověst jako právě rumunský Oltcit. Už i trabanty vzalo mnoho automobilových nadšenců na milost. Bůhví, jestli se toho Oltcit někdy dočká.

Francouzské auto na rumunský způsob

Craiovská továrna začala v roce 1981 posílat do světa první třídveřové hatchbacky nezaměnitelného designu. Reálně se produkce rozjela až kolem roku 1983. Výrobek rumunského závodu S.C. Automobile Craiova působil mezi zástupy škodovek, žigulíků či moskvičů jako zjevení.

Oltcit Club 11RL

„Když jsem se v roce 1988 rozhodoval, jaké auto si koupím, vybíral jsem mezi Ladou Samarou, Škodou Favorit a Oltcitem,“ vypráví Rudolf Jung, majitel vymazleného červeného oltcita, kterého koupil s patnácti sty najetými kilometry od původního majitele, který vůz dovezl z Rumunska. „Na samaru byl dlouhý pořadník, ve favoritu i oltcitu jsem se svezl a oltcit jasně vyhrál, komfortem svezení a výbavou. Oltcit byl na svou dobu neuvěřitelně vybavený auťák. A byl o dvacet tisíc levnější než favorit,“ líčí Jung. „Když jsem auto dovezl, vzal jsem si tři týdny dovolené a na chatě ho rozebral a zase složil,“ prozrazuje recept, jak udržet toho rumunského exota při životě.

Původní podoba oltcitu vychází z konceptu Prototype Y a na něj navazující studie Projet TA, který vyvinul Citroën. Na základě smlouvy s rumunským státem vedeným všemocným Nicolaem Ceaușescem pak projekt koupili Rumuni. Na nesocialistických trzích se Oltcit prodával jako Citroën Axel, přičemž tam byl k mání také s lepší výbavou, pětistupňovou převodovkou i silnějším motorem. Ale prodávaly se i méně vybavené varianty.

Axel se prodával ve Francii, v Belgii, Nizozemsku, Rakousku a Itálii, jako oltcit ho nabízeli kromě zemí východního bloku také ve Velké Británii, Německu i Řecku. Malý vůz měl být alternativou ke stárnoucí „kachně“, tedy Citroënu 2CV a modelu AMI 6.

Oltcitů včetně modelu Citroën Axel bylo podle českých oltcitářů vyrobeno 217 tisíc kusů, kolem 46 tisíc z toho šlo do Československa. „Dovoz skončil v devadesátém roce, snažili se je pak prodávat v Jižní Americe,“ doplňuje jeden z nich, David Ševčík. Československo bylo ve své době největším odběratelem craiovské továrny. Rumunsko nám tím splácelo dluh.

Na vysvětlenou: z prototypu Y z roku 1974 měl vzejít také model Visa, ale ten byl v té době zamítnut automobilkou Peugeot, vlastníkem Citroënu. Až z následujícího projektu VD vycházel sériový Citroën Visa, který navzdory podobnému designu od Roberta Oprona nemá s Axelem (Oltcitem) shodné díly. Až na jednu výjimku: visa i oltcit mohly mít pod kapotou stejný 26kilowattový plochý dvouválec (boxer) objemu 652 ccm vycházející z motoru z kachny.

Oltcit Club 11RL

Další nabídkou pro oltcit byl čtyřválec boxer ve dvou objemech (1,1 a 1,3 litru). Visa měla ale řadové čtyřválce a k mání byl i diesel.

Největší peckou byl Oltcit Club 12 TRS, který měl nejlepší výbavu, pětikvalt, motor objemu 1 299 ccm měl 45 kilowatt. Těch vzniklo ale jen velmi málo. Častěji se prodávaly právě jako Citroën Axel.

Festival zajímavostí

Do Československa a na další trhy v rámci tehdejší RVHP se dostaly výhradně modely 11R a RL (lepší výbava) se 43kilowattovou jedenáctistovkou.

Vzduchem chlazenému boxeru se z nízkých otáček moc nechce, jak ale zalapá po dechu, celkem ochotně se vytáčí a nad 4 000 už docela hezky upaluje – tedy pokud zrovna nestávkuje nepřesně vyrobený licenční karburátor Carfil, původně Solex. „To auto opravdu jede,“ zdůrazňuje svižnost Oltcitu Rudolf Jung. Na původních rumunských pneumatikách Victoria se ovšem podle Junga stejně nedalo jezdit, bylo třeba obout lepší, nejraději micheliny určené pro auta na západní trhy. Třináctipalcová kola s úzkým běhounem (145 mm) ovšem stejně živému motoru moc nestačí, na časté hrabání při rozjezdech a rychlé opotřebení gum byli oltcitáři zvyklí.

Oltcit byl festivalem technických specialit. O vzduchem chlazeném boxeru (motory stejné koncepce mělo tou dobou i Porsche) už řeč byla. Specialitou jsou ovladače komfortních funkcí po stranách jednoramenného volantu, které tvarem připomínají kelímek, správně se jim prý má říkat „satelity“. Nebo třeba přední brzdové kotouče umístěné vpředu přímo u rozvodovky, jako to mají formule nebo staré alfy romeo, a citroëny to v té době měly zcela běžně. „Oltcit brzdí výborně,“ zdůrazňuje Jung. Další specialitou je parkovací (ruční) brzda, která zabírá na přední kola.

Oltcity rády hořely, připouští majitel vozu. Na vině byly původní rumunské hadice v motorovém prostoru, které se po dvou letech rozpadly a benzin vytekl na rozžhavené výfukové potrubí, kde vzplál. „V roce 1989 byla série vadných rozvodů. Kdo je do dvaceti tisíc kilometrů nevyměnil, tomu nejpozději do dvaadvaceti tisíc praskly,“ uvádí Jung.

Oltcit Club 11RL

Po úpravách doma byl spolehlivý

Latinou zkušených československých oltcitářů byla třeba úprava horního uchycení přední nápravy. Místo původního řešení (silonová koule v misce), které mělo brzy vůli, nalisovali silentbloky ze Škody 120. „Dnes mám najeto 90 tisíc a pořád tam jsou silentbloky ze sto dvacítky, nemlátí to, drží to,“ vypráví Jung, jak napravili nedokonalost původní konstrukce.

„V životě mě to auto nikde nenechalo,“ zdůrazňuje a vzpomíná, jak dojel do cíle i s porouchanou spojkou ve třiceti tisících najetých kilometrech. Uznává, že zpracování oltcitů je tragické, to bylo tak nějak ve standardní výbavě. „Já mám výhodu, že mám auto z roku 1988, ve kterém jsou ještě francouzské díly, třeba skříň převodovky. Motor je vyrobený v Rumunsku, ovšem ještě s použitím některých francouzských dílů, třeba karburátoru,“ komentuje Jung.

Jedni tvrdí, že malý motůrek si klidně řekne o 10–12 litrů benzinu, ale známé jsou i případy sedmilitrové spotřeby. Rudolf Jung ovšem trvá na tom, že spotřeba je jednoznačně závislá na servisu a seřízení. „Já jezdím do sedmi litrů. Je totiž třeba po dvaceti tisících kilometrech seřizovat a měnit kontakty v rozdělovači,“ prozrazuje recept na léčbu vysoké spotřeby.

Podvozek původem z Peugeotu 104 je především nadmíru houpavý, jak se na genetického Francouze sluší. Však má odpružení torzními tyčemi jako kachna, takže si musíte zvyknout na větší náklony v zatáčkách.

První třídveřáky byly v Československu testovány v roce 1984, k zákazníkům se však vinou neskutečně zdlouhavé byrokracie dostaly až o tři roky později. Cena činila 69 000 Kčs, což ve srovnání s prvními Favority (84 600 Kčs) nebylo špatné.

Zatímco u nás po otevření hranic zájem o malého Rumuna, který mezitím stihl osvědčit nejednu slabou stránku, rychle opadl, ve své vlasti tenhle samochod vznikal až do roku 1996.

4. meeting Oltcit club
4. meeting Oltcit club

Po relativně velkém množství dovezených exponátů se však postupem času takřka slehla zem, a to jak vinou nástupu západní konkurence, tak především mizernou kvalitou výroby. „Pak už je nikdo nechtěl, kvůli chybám v montáži a údržbě,“ uznává Rudolf Jung.

Pěkný původní stav je dnes už skutečně raritní a to nejen vinou mizerné montáže, ale i fatálním nedostatkem náhradních dílů. „Naštěstí je hodně dílů ještě mezi lidmi, jak to bývalo, každý si dělal zásoby. Něco na motor pasuje z Citroënů. Zásoby ze skladů Mototechny koupilo pár lidí a nyní je nabízejí k prodeji. Takže shrnuto: díly jsou, ale zásoby se tenčí,“ uzavírá Rudolf Jung.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...