Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tečka za Puntem. Nestárnoucí fiat má pořád co nabídnout

Část 5/7

Dárek ke kulatinám

Druhá generace Punta (interní kód Tipo 188) měla premiéru v červenci 1999, u příležitosti oslav stého výročí založení Fiatu. Novinka ve srovnání se svým předchůdcem povyrostla jen velmi mírně (rozvor 2,46 m, délka 3,8 m, šířka 1,66 m, výška 1,48 m). Design tentokrát navrhlo vlastní stylistické středisko automobilky a výsledek jeho snažení nevyvolal takové nadšení, jako styling předchůdce. 

Vrcholně funkční proporce malého hatchbacku s prudce se svažující kapotou a poměrně vysokou kabinou zůstaly zachovány, základní oblé kontury doplnily výrazné hrany – zejména na kapotě motoru a kolem bočních oken. 

Fiat Punto
Fiat Punto

Pětidveřová verze přišla o pomocná okénka v zadních sloupcích a díky o 3 cm delšímu zadnímu převisu a jinak tvarované zadní výklopné stěně měla i citelně větší zavazadlový prostor 297 l (třídveřová, dynamičtěji stylizovaná verze jen 264 l). Fiat se tehdy chlubil, že u 5dv. verze bylo 86,4 % objemu karoserie využito pro kabinu a zavazadlový prostor, což byla rekordní hodnota. 

Zároveň byl mnohem větší důraz kladen na pasivní bezpečnost, takže karoserie obsahovala více výztuh. Kromě čelních airbagů a napínačů předních bezpečnostních pásů mohlo auto dostat také boční vaky. Přesto činil mezigenerační nárůst pohotovostní hmotnosti jen pouhých 10-20 kg. Důležité technické novinky představovala zadní náprava s klasickou zkrutnou příčkou, elektrický posilovač řízení Dualdrive (řidič mohl volit jeho účinnost ve 2 stupních) a samočinná klimatizace. 

Motor 1,1 l byl vyřazen z nabídky, novým základem se stala dvanáctistovka. Ve výhradně třídveřové verzi Sporting se prodávala v šestnáctiventilovém provedení a se šestistupňovou převodovkou. Existovalo i Punto Speedgear se samočinnou rychlostní skříní. Novým vrcholem nabídky, určeným pro sportovně založené řidiče, se stalo třídveřové provedení HGT, poháněné čtyřválcem 1,8 16V s variabilním časováním ventilů a výkonem 130 k. Tento motor již od roku 1995 poháněl úspěšný malý roadster Barchetta a i Puntu HGT propůjčoval velmi slušnou dynamiku – největší rychlost 205 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 s. Patřičnými sportovními úpravami v tomto případě samozřejmě prošel i podvozek. Od roku 2001 se tento vůz na vybraných trzích nabízel s některými drobnými vzhledovými úpravami pod označením Punto Abarth. 

Naftomilní zákazníci mohli sáhnout po přeplňované vznětové devatenáctistovce, která se prodávala ještě v klasické „komůrkové“ verzi. V roce 2001 tento motor přezbrojil na moderní přímé vstřikování typu Common Rail, jeho označení se změnilo z „D“ na „JTD“ a výkon stoupl z 60 na 80 k. 

Další možnost představoval základní benzinový motor 1.2 upravený na spalování CNG (zemního plynu). V roce 2003 prošlo Punto II. generace výrazným faceliftem, který zahrnoval větší světlomety a novou kapotu s integrovanou plastovou maskou chladiče. Změnami prošly i nárazníky. 

Ohlasy na zavedení nové přídě byly spíše kritické, faktem je, že nové světlomety se vyznačovaly větší svítivostí a odstranily dřívější problémy s přehříváním a častým praskáním žárovek. 

Zároveň se změnami vzhledu se také rozšířila paleta motorů o živý agregát z rodiny FIRE 1.4 16V/95 k a nový malý turbodiesel 1.3 JTD 16V/69 k, který se vyznačoval velmi příznivou spotřebou nafty (4,5 l/100 km v kombinovaném cyklu). Větší jednotka 1.9 JTD zůstala v nabídce a její výkon stoupl na 86 nebo 101 k. 

Na verzi Cabrio tentokrát nedošlo, Fiat však dal živnostníkům a řemeslníkům třídveřovou dvoumístnou verzi se zaslepenými okny a nákladovou plochou. Jelikož nástupce byl výrazně větší a o něco dražší, výroba druhé generace souběžně pokračovala až do roku 2010 pod označením Punto Classic. V letech 2005-2008 probíhala také licenční výroba v Srbsku pod označením Zastava 10. Celkem vzniklo Punto II. generace v počtu kolem 2,5 milionu vozů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...