Spojení Daimleru s Chryslerem dodnes vydělává peníze Fiatu

aktualizováno 
Jedenáct let po svém zániku aliance Daimleru s Chryslerem stále žije. V modelech značky Jeep nebo Dodge. A vydělává Fiatu.

Dodge Challenger SRT Hellcat | foto: Dodge

Dodge Challenger je na první pohled muscle carem američtějším než hamburger a jablečný koláč zapitý pořádným mléčným šejkem. Jeho technický základ však připomíná, že i onen zmíněný hamburger nese jméno německého přístavu.

Dodge Challenger Demon

Dodge Challenger Demon

Tak třeba: přední náprava je z Mercedesu třídy S kódového označení W220 z let 1998 až 2005, zadní pak z třídy E W211 z let 2002 až 2009 (to je ta poslední se čtyřmi kulatými světly). I základní motor Challengeru, šestiválec Pentastar s objemem 3,6 litru, pamatuje spojení amerického Chrysleru s německým Daimlerem. Byť se jeho premiéra odehrála pod kapotou Jeepu Grand Cherokee aktuální generace, což byl první model uvedený koncernem Chrysler po převzetí italským Fiatem, vývoj pamatuje právě spolupráci s Němci.

Současná generace Jeepu Grand Cherokee má stejnou platformu jako aktuální Mercedes-Benz GLE (dříve ML). Geny spojenectví DaimlerChrysler má i 2,4l čtyřválec Tigershark.

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

A to se bavíme jen o dvojici motorů a ikonických modelů v nabídce americké větve koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles), díly od Mercedesu byste našli i v Chrysleru 300C (u nás se prodával přestrojený za Lancii Thema), Dodge Journey (u nás se pak prodával jako Fiat Freemont) nebo třeba Dodge Grand Caravan. Ještě nedávno Jeep udržoval při životě legendární odolný pětistupňový automat původem od Mercedesu – k dispozici byl v předchozí generaci ikonického terénního Wrangleru. Slavnou převodovku tak dnes používají jen policejní speciály Dodge Charger.

Spojenectví využít nedokázali

Spojení Daimleru a Chrysleru netrvalo ani deset let a za jednu z příčin jeho neúspěchu se považuje i to, že obě strany nedokázaly dostatečně zužitkovat plody možného společného technického vývoje. Dnes se zdá, že i tak nese svoje ovoce.

Auta, které tato aliance zplodila, hrají pro FCA významnou roli i v roce 2018. „Vývoj a výrobní nástroje jsou dávno zaplacené, takže jsou v současnosti jasným strojem na peníze,“ říká Dave Sullivan, analytik společnosti AutoPacific.

Z dávno zkrachovalé aliance dnes paradoxně nejvíc těží někdo úplně jiný: Fiat. Právě Jeep (byť i s modely postavenými na platformách italské automobilky) je jednou z nedůležitějších součástí FCA. Má tvořit až 70 procent výdělků celého koncernu. 

A svou roli má značka odvolávající se na kompaktní terénní auto, které vyhrálo druhou světovou válku, i v budoucích plánech Fiatu. V její nabídce se v dohledné době objeví hned trojice nových SUV. 

Jejich vývoj tedy paradoxně platí i vysloužilé komponenty z dnes již pomalu bazarových Mercedesů. Financují ostatně i znovuzrození Alfy Romeo nebo nový nástup Maserati – tedy dvou přímých konkurentů Mercedesu.

DaimlerChrysler – příběh spojení rovných

V polovině 90. let se německý Daimler strachoval o budoucnost. Tehdejší šéf Jürgen E. Schrempp pracoval na velké transformaci společnosti: ukončil spolupráci s výrobcem letadel Fokker, prodal stejně zaměřený Dornier a rozpustil AEG. Celý koncern se měl zaměřit na automobily, dopravu a s tím spojené služby.

Schrempp sázel i na úspěch v USA. V únoru 1997 sjelo z linky v alabamské Tuscaloose první SUV ML320 a o rok později byly úspěšně ukončeny námluvy s automobilkou Chrysler, která mj. vlastní i značky Jeep nebo Dodge. 

Schrempp koupil 92 procent akcií Chrysleru a vytvořil tak koncern DaimlerChrysler AG, jenž se okamžitě stal jedním z předních hráčů na automobilovém trhu. Mercedes samotný v té samé době spouštěl rovněž modelovou ofenzivu, která zahrnovala mimo jiné zcela novou a pro automobilku v mnoha ohledech přelomovou třídu A.

Celé spojení vydrželo jen do roku 2007. Problémem byly mimo jiné soudní spory, které převzetí následovaly, obě automobilky také nedokázaly možnosti spojení patřičně vytěžit po technické, ale ani ekonomické stránce.

Ke konci roku 2005 Jürgen E. Schrempp skončil ve vedení koncernu a k 1. lednu 2006 ho nahradil současný šéf Daimleru Dieter Zetsche.

Stačil další rok a akcionáři DaimlerChyrsleru 99procentní většinou odsouhlasili prodej americké odnože automobilky. Z německé se stal Daimler AG, Chrysler koupila investiční společnost Cerberus Capital Management. Pak přišla finanční krize, bankrot a v roce 2009 bylo zahájeno převzetí Chrysleru italským Fiatem.

Ten zprvu vlastnil jen 20 procent akcií, v roce 2012 podíl vzrostl na 58,5 procenta, roku 2014 pak došlo k plnému spojení obou výrobců. Vznikl tím současný koncern Fiat Chrysler Automobiles.

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Najdete na iDNES.cz