Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mladí lidé jsou miláčkové autoservisů. Sami si nevymění ani kolo

Podle průzkumu, který si nechal zpracovat britský motoristický pořad Flipping Bangers, prohrává mladá generace s tou starší na celé čáře. Alespoň co se týká údržby automobilů. Mnozí ani netuší, k čemu je posilovač řízení a jak zkontrolovat hladinu oleje v motoru.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výsledky studie, které se zúčastnily dva tisíce řidičů rozmanitého věku, překvapily i hlavní hrdiny zmíněné britské televizní show Guse Gregoryho a Willa Tricketta, kteří se sami počítají spíš k té starší a zručnější části motoristického spektra.

„Většina lidí si sedne do auta, otočí klíčkem a jede, aniž by opravdu věděli cokoli o tom, co se může ve voze pokazit,“ cituje Gregoryho britský list The Independent.

S čím mívají mladí řidiči problém

  • s výměnou kola u auta
  • s nastartováním auta za pomoci startovacích kabelů
  • se zkontrolováním hloubky vzorku u pneumatik
  • s kontrolou hladiny oleje v motoru
  • s doplněním oleje
  • se změřením tlaku v pneumatikách
  • s dolitím kapaliny do ostřikovačů
  • s otevřením kapoty
  • s výměnou stěrače

Mechanika a nadšence, který ve svém pořadu s kolegou Willem proměňuje staré nemožné vraky v parádní bouráky, netečnost mladší generace rozčiluje. Podle něj by si měl každý řidič nezávisle na věku poradit s drobnými opravami a údržbou svého vozu sám.

Jenže realita je jiná. Zatímco zhruba polovina řidičů nad 36 let tvrdí, že dovede na silnici vyměnit píchnuté kolo, mezi lidmi ve věku od 18 do 27 dokáže totéž jen slabých 27 procent.

Více než třetina řidičů z generace Y (narození mezi lety 1974 až 2004, říká se jim také mileniálové) dokonce podle průzkumu připouští, že by měla problém otevřít kapotu auta, a 34 procent z nich netuší, jakou má vlastně v autě funkci posilovač řízení. Pouze polovina řidičů pod 35 let ví, jak změřit hladinu oleje v motoru svého auta.

Z výsledků studie také (nikoli překvapivě) vyplývá, že 63 procent mileniálů nikdy nezkoušelo opravit auto, které si koupili. Prostě, když nastane problém, volají asistenci nebo do servisu.

Vždyť na tom nic není

Podle druhého aktéra televizní show Flipping Bangers Willa Tricketta na tom přece není nic těžkého. „Na internetu je spousta videí s návody, jak na svém autě něco spravit,“ říká. „Všechno to stojí jen nějaký ten čas a trochu námahy. A navíc tak můžete ušetřit spoustu peněz.“

Když už se mladí motoristé rozhodnou, že si něco v autě opraví sami, hledají informace dvakrát častěji na internetu, zatímco starší generace se spíš koukne do tištěného servisního manuálu.

Bohužel, moc lichotivě z tohoto průzkumu mladí nevycházejí. A to navzdory tomu, že na rozdíl od svých starších kolegů mnohem častěji ohodnotili svoje znalosti o údržbě automobilu a jeho součástech jako „vynikající“.

Opak je přitom pravdou. Alespoň u části z nich. Výzkumníci například zjistili, že více než jeden z deseti mileniálů věří, že posilovač řízení je určen k tomu, aby pomohl autu brzdit, a stejný počet dotázaných nemá ani tušení o tom, že ABS znamená Anti-lock Braking System (tedy systém určený k odblokování kola při brždění).

Čtyři z deseti mileniálů sice pořádně nevědí, jak doplnit kapalinu do ostřikovačů, mnozí z nich ale mají proti řidičům vyššího věku jednu velkou výhodu – rozumějí si s moderními technologiemi. Budou tedy pravděpodobně lépe než oni vědět, jak připojit svůj telefon k systému Bluetooth ve voze.

Co je ti tátové učili?

Nejsou to ovšem jen automobily, kde mladší výrazně ztrácejí na ty starší. Mnoho mladých lidí si totiž podle průzkumu neví rady obecně s jakýmkoli typem manuální práce v domácnosti.

Z výsledků například vyplývá, že lidé nad 36 let jsou třikrát úspěšnější než mladší generace třeba při zapojování zásuvky. Také kapající kohoutek se spíš pokusí spravit čtyřicátník a starší, než jejich potomek. Což platí i při čistění odpadu nebo zavěšování poliček na stěnu.

Mileniál si tak mnohem pravděpodobněji pozve domů instalatéra, stejně jako častěji zajede s autem do servisu, i když se jedná o něco banálního, s čím si starší ročníky zvládnou poradit doma.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...