Zničili auto v servisu? Mají na to pojistku

aktualizováno 
Václav si dal do servisu opravit auto, automechanik špatně zavřel kapotu, ta se při testovací jízdě otevřela a rozbila čelní sklo. Pro takové situace má být servis pojištěný.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Krimi Plzeň

„Pro takové případy je samozřejmě každý dealer pojištěný,“ komentuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto ČR. Ze zákona je dané, že po dobu, kdy má servis auto v péči, za něj ručí, platí to pro podobné nepříjemné případy, jako se stal Václavovi (jeho celé jméno redakce zná), ale třeba i pro případ, že auto na parkovišti servisu poničí kroupy nebo vykrade zloděj. „Je třeba mít ovšem o předání doklad. Servis za auto přebírá zodpovědnost podpisem přijímacího protokolu a přestává ručit podpisem výdeje na protokolu,“ upřesňuje Starý.

„Nemáme striktní pravidlo, na jaké limity má být servis pojištěn, stejně jako neurčujeme pojišťovnu. Všechny servisy ovšem mají pojištění ve vlastním zájmu,“ upřesňuje Karel Starý. „Výše pojistky závisí na velikosti servisu a objemu aut, která servisuje,“ uzavírá vedoucí servisních služeb mladoboleslavské automobilky a zdůrazňuje nutnost vystavovat předávací protokol, ve kterém je zaznamenán stav vozu. To je u značkových servisů samozřejmostí, u garážistů a neautorizovaných autodílen se ovšem často vše domlouvá ústně, což není pro případy následných sporů ideální.

„V rámci standardizovaných procesů v servisech je dbáno na ochranu majetku zákazníka, takže při pohybu a manipulaci vozidla v servisu se používají ochranné pomůcky. Ty byste našli nejen na sedačkách a podlaze, ale také třeba na volantu a řadicí páce. Při předání vozu je navíc přesně zdokumentováno, jaká výbava a příslušenství se ve vozu nachází. Zákazník se tak nemusí bát, že by se něco ztratilo. K pochybením dochází minimálně, protože jsou vydávány přesné opravárenské postupy a autorizovaný servis má možnost konzultace s techniky z výrobního závodu. Na jakoukoliv opravu pak platí standardní záruční podmínky,“ dodává Karel Starý.

Vadu hlaste okamžitě a nenechte se odbýt. Ani předávací protokol nezbavuje servis odpovědnosti. Podle občanského zákoníku je za vadu zodpovědný zhotovitel - tedy ani ne konkrétní automechanik, ale servis. Ani zaplacená služba či předávací protokol jej zodpovědnosti nezbavují.

Pokud jde o odřený blatník, který poškodil technik, když manévroval mezi auty, nebo o zdemolované auto nabourané při zkušební jízdě, vždy se jedná o odpovědnost servisu za škodu, nikoli o vaše o povinné ručení, i když havárie byla způsobená vaším vozidlem.

„Když kolo upadne, je potřeba ihned kontaktovat pneuservis a sepsat s ním reklamační protokol, aby nebylo sporu o tom, jak brzy po montáži kolo upadlo. Pokud jde o pojišťovnu, určitě se nic nezkazí, když se jí věc oznámí k havarijnímu pojištění,“ poradil nezávislý expert na dopravní právo, advokát Michal Dlabola.

Zda vám pojišťovna něco zaplatí, záleží na konkrétních podmínkách pojistné smlouvy. Některé pojišťovny nevyplácejí pojistné plnění v okamžiku, kdy je za poškození auta zodpovědný servis.

V případě pochybení automechanika jde náhrada škody z odpovědnostní pojistky servisu. Znamená to, že nejde o pojistnou událost motoristy, kterému auto patří. Servis si škodu musí s pojišťovnou vykomunikovat sám. Ta však už potom situaci řeší přímo s řidičem.

Pokud kvůli špatné opravě dojde ke zranění či k poškození cizího majetku, určitě je třeba věc neprodleně oznámit vlastní pojišťovně, tentokrát k pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla čili k povinnému ručení.

Provozovatel vozu totiž odpovídá za takto vzniklou újmu nebo škodu a pojišťovna je povinna tuto újmu nebo škodu nahradit. Pokud se prokáže, že na vině byl servis, má proti němu pojišťovna regres,  tedy nárok na náhradu toho, co poškozenému zaplatila.

Ale ne vždy se vada projeví ihned. Reklamovat vadu lze podle občanského zákoníku až do dvou let od předání auta, nicméně zákazník musí prokázat, že auto bylo špatně opravené již při vyzvednutí vozu, což lze jen velmi těžko

Co musí být v protokolu

Servisy dnes často využívají tabletovou aplikaci, která umožňuje provést příjem vozidla plně digitální formou bez nutnosti tisku jediného papíru. „Aplikace obsahuje povinné kontroly a vede servisního poradce procesem příjmu tak, jak je definován za strany značky. Zároveň má servisní poradce možnost vyfotografovat poškození a nedostatky, které na voze najde. Na konci procesu je volitelně možné vzniklé dokumenty – tedy předávací protokol a zakázkový list - biometricky podepsat,“ popisuje Karel Starý ze Škody Auto.

V protokolu určitě musí být uveden stav kilometrů a paliva v nádrži, výbava a příslušenství, které je ve voze, a datum a čas převzetí. Autorizované servisy mají přesný seznam dalších věcí, které se zaznamenávají. Třeba chod spojky, dráhu ruční brzdy, zda je ve voze výstražná vesta, jaká je hladina motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny nebo stav akumulátoru.

Určitě není od věci si auto při předání vyfotit. A ještě jeden fígl: pokud jste alespoň trochu technicky zdatnější a orientuje se pod kapotou, udělejte si lihovou fixou značky na dílech, které servis bude měnit. Méně poctiví nebo nepozorní mechanici občas některý díl nevymění (typicky olejový filtr), podle značek tak můžete překontrolovat, zda udělali vše, jak měli.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Turbodmychadlo

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Je čas sundat zimní obutí. Autu dopřejte i myčku a kontrolu kapalin

Přezouvání pneumatik

Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených...

Najdete na iDNES.cz