Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Levnější servis se může prodražit. I garážisté jezdí do autorizované dílny

Majitele benzinové Škody Octavie druhé generace stála obyčejná výměna spojky u garážisty 26 tisíc korun. „Nejprve jsem čekal na náhradní díl, ale omylem objednali jiný, pak řešili nějaký technický problém a nakonec museli auto ještě jednou rozebrat,“ popisuje svou anabázi čtenář iDNES.cz, který chce zůstat v anonymitě.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: GTÜ

Příště prý půjde do značkového servisu, bude to levnější a určitě rychlejší. Prosté srovnání cen práce a dílů totiž o tom, kde bude oprava auta lacinější, neřekne vůbec nic. Garážista, byť je sebešikovnější a „navíc ho zná celá vesnice, takže by nikoho neokradl“, totiž často nemá potřebné nářadí a zkušenosti. 

Takže sice může oproti autorizovanému servisu účtovat třetinovou sazbu za hodinu práce, ale s opravou často stráví mnohem víc času. Snad nikdy se tak nedozvíte cenu opravy dopředu, obvykle uslyšíte něco ve smyslu „rozeberu to a uvidím“. Jenže už za to rozebrání budete platit, a pokud se vám další návrhy servismana nebudou pozdávat, budete ho jen těžko nutit, aby vše zas seskládal bez opravy nebo výměny dílů.

„Když jsem řešil problém s posilovačem řízení u svého Fiatu Croma, byl jsem s tím u garážisty specializovaného na italské vozy třikrát, nakonec to byla úplná prkotina, oprava za pětistovku, mě však stála spoustu času a ty předchozí neúspěšné pokusy o opravu jsem musel zaplatit taky,“ popisuje Josef Dvořák.

Příklady ze servisu

Víko motorového prostoru

• Čas výměny: 1 hodina a 18 minut

• Zahrnuje i měření jednotlivých spár, jejichž šířka musí odpovídat předpisům.

Kryt zadního nárazníku

• Demontáž starého a montáž nového krytu nárazníku musí technici v autorizovaných servisech Škoda Auto stihnout do 42 minut.

• Výměnu musí podle předpisů dělat dva technici. Nehrozí tak poškrábání nárazníku.

Čelní sklo vrstvené

• Výměna zabere 2 hodiny a 36 minut včetně zatvrdnutí lepidla.

Tlumič

• Výměna tlumičové jednotky trvá v autorizovaném servisu necelou hodinu (maximálně 54 minut).

• Součástí výměny jsou i veškeré přípravné práce. 

Výměna oleje nebo vyčistění klimatizace jsou jednoduché a žádnou zapeklitost neskrývají, s tou si obecný servis poradí. Moderní komplikovaná a sofistikovaná auta plná speciálních technologií však žádají stále odbornější přístup, extra diagnostické přístroje a školení personálu, což je velmi drahé a obecný servis si je logicky pořizovat nebude. „Často se stává, že obecné servisy vozí auta svých klientů do značkových servisů na diagnostiku, případně rovnou ke složitějším opravám,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Některé díly, obzvlášť na exotičtější modely, navíc často koupíte jen přímo od automobilky, neexistuje na ně druhovýroba. „Garážista mi sám přiznal, že musí auto odvézt do značkového servisu na diagnostiku a nový díl bude muset objednat tam,“ vzpomíná na opravu své hondy František Kulíšek.

Značkové servisy mají také speciální přípravky, které jsou určeny přesně na daný typ vozu. „Garážisté budou pravděpodobně využívat spíše univerzální přípravky, které nemusí sedět ke konkrétnímu typu auta, čímž může dojít k poškození ostatních dílů,“ popisuje Karel Starý.

„Tyto situace jsou na denním pořádku, dříve to byla spíše výjimka. Pokud se chtějí udržet v oboru, tak často nemají jinou možnost. Možná se zákazníkovi nepochlubí, že to dělal někdo jiný někde jinde, ale děje se to běžně,“ dodává Starý. „Mnoho úkonů není jen o mechanice, ale také o komplexní diagnostice, uvedení celého systému do provozu a pravděpodobně i přehrání softwaru řídicí jednotky. Je tam řada věcí, se kterými i neautorizovaný servis bude mít problémy,“ varuje.

„Stává se, že garážista majiteli vrátí auto buď jen částečně nebo vůbec neopravené a ten pak auto veze k nám,“ souhlasí Pavel Nečas, šéf servisu Suzuki CanoCar. „Naposledy jsme opravovali auto, které se kvůli nedostatečné diagnostice při servisní prohlídce u garážisty přehřívalo a nakonec k nám dorazilo na odtahovce,“ vzpomíná na auto, které se jim do servisu dostalo s neoriginálními zapalovacími svíčkami, kvůli tomu nejelo a majitel musel zaplatit další sadu a opakovanou opravu.

Svým klientům takový servis naúčtuje kromě své taxy ještě účet ze značkového servisu. Často operují garážoví mechanici tím, že mají různé slevy a zvýhodnění. Na ty však dosáhne běžný zákazník jezdící pravidelně do servisu také. I značkové servisy nabízejí různé věrnostní programy a samotné automobilky vyhlašují speciální slevové akce pro majitele starších vozů. 

Přilákat a udržet majitele starších vozů ve značkovém servisu je dnes nejzásadnější úkol automobilek. „Majitelé vozů starších čtyř let mohou využít například Šekovou knížku se slevami dvacet procent na vybrané originální díly i práci k jejich výměně,“ doplňuje Karel Starý ze Škody. Renault pro auta starší pěti let nabízí dvacetiprocentní slevu, stejně tak Ford.

A netýká se to jen objemových značek, speciální program pro majitele starších vozů mají i značky dražších aut. U Volva dosáhnou až na pětadvacetiprocentní slevy. Dvacetiprocentní slevu mají i u BMW.

V autorizovaném servisu je oprava i její účtování transparentní a měřitelné. „Naše servisy používají přísné časové normy pro jednotlivé operace, podle kterých i účtují zákazníkovi. Je tedy prakticky jedno, kolik času mechanik na zakázce strávil a kolikrát během opravy si odběhl třeba zakouřit, protože vyúčtován je pouze výrobcem předepsaný čas pro konkrétní úkon,“ vysvětluje Karel Starý. Na to mají servisy přesné tabulky, kde má každý servisní úkon přesně přidělený čas (počítá se i na desetiny normohodin).

Ten vám na dotaz sdělí přijímací technik a nesmí být překročen. Některé servisy mívají dokonce orientační kalkulátor cen oprav na svých internetových stránkách. Při konečném účtování si nechte vysvětlit jednotlivé položky na faktuře. Některé servisní úkony jsou z pohledu času, které na ně mechanik má, hodně „natěsno“. Servisy tak občas mají sklony přidat do faktury hůře dohledatelné a prokazatelné úkony (třeba testovací jízda), kterými si čas strávený řešením nějakého problému navíc dorovnávají.

Autor:
  • Nejčtenější

Octavia za čtyři, superb za šest tisíc. Superlevný operák je zpátky

Obecně vžitá představa je, že nová auta jsou dražší než dřív. Když se člověk ponoří do přepočtů ceny aut vzhledem k inflaci, u mnoha modelů by došel k tomu, že to tak není. Spíš tak platí, že si je...

30. října 2024

Volkswagen v Německu zavře nejméně tři továrny, zruší desítky tisíc pozic

Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu alespoň tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Uvedla to šéfka...

28. října 2024  12:36

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“ naparuje se Luca de Meo, charismatický šéf značky a dnes jedna z nejvýraznějších osobností evropského...

4. listopadu 2024

Blázinec, nebo chráněná dílna? Fiat musí přestat vyrábět svůj trhák, aby přežil

Vyrábět auta, která se dobře prodávají. Tak by si každý představoval základní strategii fungování úspěšné automobilky. Ve Stellantisu se pod vedením nového provozního ředitele vydávají jinou cestou....

29. října 2024

Auta pro generaci křehkých sněhových vloček? Děkujeme, nechceme

Již před 20 lety se v Japonsku snažili v rámci speciálního marketingového projektu WiLL zaměřit na svérázné individualisticky zaměřené mileniály. A dopadlo to neslavně. Stejně jako později v USA....

31. října 2024

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“ naparuje se Luca de Meo, charismatický šéf značky a dnes jedna z nejvýraznějších osobností evropského...

4. listopadu 2024

Autozápisník: Ptákovina Dacie, čínská vychytávka a oživlé auto Simpsonových

Svět se asi zbláznil. Šéf Fordu se zamiloval do čínského auta, zatímco ten od Renaultu se stal spisovatelem. Pozornost k nové dacii upoutal racek, Porsche 911 virtuálně nabouralo do pařížského Louvru...

4. listopadu 2024

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

Legendární porsche si můžete pořídit domů. Jako model za 600 tisíc

I když se limitované edice dají považovat za určitou investici do budoucna, zůstává sběratelství vášní, která nebývá racionální a chápaná. Na druhé straně, propracované kráse modelů z Amalgam...

3. listopadu 2024

Babišová řekla ano Bartošovi. Je skvělý, že dokáže měnit názory, pochvaluje si

I když ho seriál Devadesátky vynesl na výsluní, jeho současnou televizní reprízu Kryštof Bartoš nesleduje. „Viděl jsem...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových...

Tatínek mi dohazoval arabské nápadníky, vzpomíná Sára Donutilová

Měla jiné dospívání než její vrstevníci. Otec se k ní choval příliš ochranitelsky. Jenomže jeho výchova byla...

Exmanželka Seana Penna se ukázala nahá v intimních scénách nového seriálu

Australská herečka Leila George (32) překvapila diváky seriálu Dokonalý cizinec, když se zde v několika intimních...

Herečka Timková ze seriálu Jedna rodina žije s přítelem na Malé Straně

Herečka Monika Timková s přítelem, bývalým hokejovým útočníkem, Danielem Přibylem vlastní byt na Malé Straně. Interiér...