Přehled slev: Se starým autem i do značkového servisu

  • 51
Značkové servisy nabízejí levnější práci i náhradní díly majitelům starších vozů. Zmapovali jsme desítku nejprodávanějších značek na českém trhu, abychom zjistili, jaké výhody od nich můžete čekat.
Geometrie kol

Servisní služby jsou v ekonomice dealerství jednou z nejvýznamnějších příjmových položek. Marže na prodeji vozů nejsou ani zdaleka tak lákavé, jako byly třeba v devadesátých letech. Jen z prodeje by autorizovaný dealer, který musí plnit celou řadu nákladných standardů od výzdoby po procesy, zkrátka nevyžil.

Jednotlivé značky si postupem času uvědomily, že zajímavý obchodní potenciál pro servis představuje také velké množství ojetých vozů. Převážně auta soukromníků, kteří dost často po skončení záruky přecházeli do neautorizovaných servisů a vozy kupců starších ojetin, které by v řadě případů s největší pravděpodobností ani nenapadlo na značkový servis byť jen pomyslet.

Je pochopitelné a zcela racionální, že soukromý majitel dejme tomu osmiletého auta není příliš nadšen z vyšších nákladů za údržbu a servis již stárnoucího auta.

Při pohledu do ceníku nových dílů a hodinových sazeb se mu dost možná protočí panenky, když zjistí, že zrovna před nástupem podzimu začíná stávkovat baterie, brzdové obložení je na hraně životnosti a spojka už také dávno není, co bývala. To vše se po sedmi osmi letech denního jezdění na českých silnicích může velmi dobře stát. 

Takový seznam může vzhledem k poklesu hodnoty vozu a jeho aktuální ceně (patřičně snížené o závady) reálně vyšplhat cenou na desítky procent ceny auta. U dvacet let starého povozu, který dožívá na krátkých trasách a chce se od něj, aby alespoň na pátý pokus nastartovalo a dojelo pět kilometrů na nádraží, je rozhodování jednodušší. Buď se stane adeptem léčby magnetem a hydraulickým lisem, nebo se koupí nejlacinější díly z Polska či Číny a světlo z vrakoviště, aby to ještě do technické jezdilo. Montáž se svěří sousedovi, který má v garáži dílničku a je to. Jasně, proč ne? 

Ale u auta, které ještě nedávno bylo nové, zcela normálně bez kompromisů slouží, najezdí třeba 20 000 km ročně, má odvézt do práce, rodinu na výlety, v zimě na hory a v létě k moři, už takový přístup naopak moc racionální není. Se stoupající životní úrovní pro mnoho řidičů přestává být prvořadým parametrem jen nejnižší cena a začínají hledět i na další ukazatele, jako třeba rychlost dodání dílů a celé opravy (více k tématu čtěte zde).

Automobilky jsou si toho moc dobře vědomé a většina z nich se snaží dát  majitelům starších aut nějaké řešení. Taková je alespoň teorie. Podívali jsme se proto na deset nejprodávanějších značek v ČR a to, jaké slevy a programy nabízejí majitelům starších aut.

V praxi většina značek má pro starší auta nějaký druh levnějších dílů – ať už jsou to továrně repasované díly nebo sortiment běžných spotřebních dílů v levnější variantě. O nich automobilky tvrdí, že jsou sice výhodnější, ale kvalitativně jsou srovnatelné s originály. Zní to nepravděpodobně, že? Ale může to tak opravdu být. Vývoj dílu už může být dávno zaplacený a není ho proto nutné rozpouštět do ceny. Navíc se často vyrábí ve velkých sériích. Uspoří se u nich i v logistice a skladování. 

Automobilky také často mají nějaký druh slevy na práci servisu, ať již odvíjející se od věku vozu nebo formou balíčků. Balíčky jsou formou slevy, kde je garantováno, že daný servisní úkon (třeba výměna brzd) pro konkrétní model stojí pevně danou částku včetně všech dílů, spotřebního materiálu, času mechanika, přípravků, případných víceprací i daně a nikde nejsou „schovány“ další poplatky. Oproti součtu jednotlivých položek vycházejí takové balíčky obvykle levněji v řádu desítek procent.

Většina automobilek buď přímo, nebo mezi řádky říká, že jejich služby pro starší vozy ekonomicky vycházejí „konkurenceschopně“ vůči neautorizovaným servisům a díly cenově zhruba na úrovni lepších dílů aftermarketových výrobců - to jsou ty značky, o nichž už jste někdy v životě slyšeli, namátkou třeba Bosch, Valeo, Lucas. 

Je jasné, že audity kvality a její udržení při výrobě a rychlá logistika něco stojí, proto se ani ty nejvýhodnější díly automobilek nemohou rovnat s internetovými cenami dílů exoticky znějících značek, které se podobnými „drobnostmi“ v mnohých případech moc nestresují. Automobilky také v podstatě sborem naznačují, že výhodnější servis nabízejí zákazníkům, aby se nemuseli vydávat do „servisní džungle“ (test servisů zde) a měli jistotu kvality. 

Ať už je to jakkoli, faktem je, že valná většina značek má alespoň nějaký druh slevy na servis starších aut. Stejně tak se většina soukromých zákazníků v ČR při výběru a koupi vozu příliš nezabývá cenami dílů a servisu (srovnání cen dílů zde)

Záměrně jsme při hledání nabídek na levnější servis nekontaktovali přímo PR oddělení jednotlivých značek, ale šli cestou zákazníka „z ulice“, který takovou možnost prakticky nemá (běžný motorista - soukromý zákazník, v TP zapsána jako provozovatel fyzická osoba). Pakliže automobilka například informace schová na webu do osmého podmenu, nenajde je ani vyhledávač na webu, na infolince o tématu nic nevědí a online chat nefunguje, pak zákazníka předá bez boje do náručí neautorizovaných servisů. 

Nelze předpokládat, že by zákazník třicet let od pádu RVHP zajel do servisu se osobně ptát mistra na dílně, zda náhodou nemají levnější díly. Některé značky se výhodami pro starší vozy rády pochlubí, u některých chce hledání levnějšího servisu na webu svůj čas. A u některých se dokonce až nabízí parafráze Cimrmanovského semináře: „Schválně jsme si dělali čárky, kolikrát na stránkách značky objevíme zmínku na téma výhodnější servis… Ani jednou, přátelé.“

Některé servisy dávají zákazníkům se staršími vozy levnější alternativy a slevy na práci aktivně a automaticky, některé počkají, zda si všimne a pokud ne, klidně naúčtují plnou cenu, jakkoli by měly nabídnout dát paketové zvýhodnění. Následující výčet ukáže, co která značka nabízí a o co si můžete v servisu říci, abyste ušetřili.

Přehled slev na servis a díly pro starší vozy na následující stránce

Přehled slev na servis a díly pro starší vozy

(pořadí značek podle prodejů podle aktuálních statistik SDA pro rok 2018)

Škoda
Škodovka je nejen nejprodávanější značka na domácím trhu, ale také má nejvíce vozů různého stáří v aktivním provozu na silnicích. Nabídka nejrůznějších výhodnějších servisních konceptů tomu odpovídá a je jednou z nejkomplexnějších na trhu. Levnější servis u Škodovky je určen pro auta starší čtyř let.

Na webu lze stáhnout tzv. Šekovou knížku, v níž jsou kupony na slevy na díly a práci servisu při výměně. Jde vesměs o ty nejčastější úkony údržby vozu. Sleva 20 % se týká například výměny brzd, tlumičů, spojek a výfuků, na díly rozvodů je sleva 15 %.

Autorizované servisy Škodovky mají v nabídce i repasované díly, kterým Škoda říká Výměnné i výhodnější díly Economy – sem patří zmiňované často měněné spotřební díly jako jsou brzdy, filtry, tlumiče, svíčky, stěrače, ale také díly, které se sice nemění často, ale jsou z podstaty věci poměrně drahé. Například levnější výfuky, alternátory, autobaterie, startéry. 

Škoda uvádí, že díly Economy jsou levnější „až o“ 35 %, repasované Výměnné díly pak jsou podle webu se slevou až 68 % oproti originálním dílům. Mimo to Škodovka prodává výrazně levnější filtry pevných částic pro starší dieselové vozy (psali jsme zde).

Škodovka má i kontrolu nově (do půl roku od koupě) pořízené ojetiny v autorizovaném servisu zcela zdarma. Tím chce na zkoušku nalákat zákazníky, kteří by asi jinak o značkovém servisu ani neuvažovali. Informace jsou na webu přehledně uspořádány, v hlavní liště pod položkou servis a příslušenství. Online chatu, ani infolinky (kde jsme informace pro jistotu ověřovali) není třeba využít, byť obojí škodovka má. Jednotliví dealeři mají katalogy „paketových cen“, což jsou v úvodu zmiňované balíčky práce a dílů.

Volkswagen

Aktuálně druhá nejprodávanější značka podle statistik Svazu dovozců automobilů má pro majitele starších vozů k dispozici komplexní nabídku výhodnějších servisních služeb – podobnou jako Škodovka (spadající také pod koncern VW). Informace jsou relativně přehledně k dohledání na homepage internetových stránek. VW také říká svým repasovaným a levnějším dílům pro starší vozy Výměnné a Economy. U repasovaných dílů udává, že jsou v průměru levnější o 40 %, u Economy průměrně o 25 % oproti originálním.

VW má také slevové kupony, pod názvem Plus plán najdete se stejnou logikou jako u domácí automobilky například 20% slevy na výměnu spojky, brzd či výfuků, slevu dalších 15 % na repasované a ekonomické díly při jejich výměně či kupón na 400 Kč na nákup příslušenství. Opět obdobně jako Škodovka má i VW v nabídce sortiment DPF filtrů za výrazně výhodnější ceny od 12 900 Kč. Balíčky služeb a dílů pod názvem Kompletní ceny má VW také (např. přední kotouče a destičky na Polo i s prací za 4600 Kč, výměna klínového řemene na Passat 2.0 TDI za 1060 Kč).

Vše se v podstatě shoduje se Škodou, VW ale má jednu službu navíc – kromě „přípravy na STK“, kterou mají skoro všechny autorizované i neautorizované servisy, má pod názvem STK Service v portfoliu i provedení STK a ME. Zdarma, pokud v servisu auto projde i onou přípravou a odstraněním případných závad.

Hyundai
Korejská značka garantuje pro všechny vozy pětiletou záruku bez omezení najetých kilometrů, včetně asistenční služby. Na webu se lze do servisu prostřednictvím elektronického formuláře objednat a najdete zde také seznam a několik dalších spíše obecných informací na téma servis. Nabídku výhod pro starší vozy jsme však ani po pečlivém prozkoumání stránek nenašli. Online chat v kontaktech není zalistován, je uvedeno jen číslo na infolinku a kontaktní formulář.

Na infolince neměli o servisních službách pro starší vozy žádné informace, ale slíbili se ozvat zpět, což v řádu minut proběhlo. Potvrdili informaci, že Hyundai programově žádné slevy pro starší vozy nemá. I to, že chat se zákazníky neprovozuje.

Zdá se, že Hyundai o zákazníky vozů, které již překročily stáří kryté pětiletou zárukou (kdy většina majitelů jezdí do autorizovaného servisu tak jako tak) moc nestojí. Přijet s vozem do servisu samozřejmě můžete a je dost možné, že vám i nějakou „podpultovou“ slevu dají, oficiálně automobilka směrem k zákazníkům žádné výhody pro starší vozy nekomunikuje.

Dacia
Značka oblíbená pro poměr ceny a hodnoty vozů má v servisní oblasti především výhodnější díly. Alternativám k originálům říkají u Dacie Motrio a jsou dostupné pro vozy již od tří let věku (po skončení záruky). Stejně jako u ostatních značek jde o sortiment tzv. spotřebních a univerzálních dílů, celkem značka má cca 8 000 různých položek.

Repasovaný sortiment Dacie zahrnuje (stejně jako u ostatních značek – z podstaty věci se repasují především komplexnější a dražší díly) například alternátory, startéry, vstřiky a čerpadla, spojky, brzdové třmeny, poloosy, posilovače řízení, turba, ale i celé motory, převodovky, hlavy válců. Dacia uvádí, že ceny repasů jsou o 30 – 50 % nižší oproti novým originálním dílům.

Dacia má také paušální ceny pro výměny brzd, tlumičů, rozvodů, servisní prohlídky atd., nicméně pod lákavým odkazem „podívejte se na některé z nich“ odkazuje na individuální konzultace se servisem.

Informace jsou po chvíli zkoumání stránek dohledatelné poměrně snadno, jakkoli některé odkazy se zacyklovávají. Online chat nechtěl v době přípravy článku spolupracovat s žádným z prohlížečů (Firefox, IE, Chrome v aktuálních verzích pod Win10), na infolince nám potvrdili, že Dacia kromě výhodnějších dílů a paketových cen nemá slevy na práci ani další výhody pro starší vozy.

Ford
Ford je jednou z automobilek, jejíž nabídka alternativních dílů má opravdu dlouho tradici – značka Motorcraft existuje již od roku 1971 a je poměrně známá. Ford jí věří a pod označení Motorcraft strukturuje všechny zvýhodněné servisní nabídky a rovnou uvádí na webu i ceny.

Balíčky servisních úkonů Ford tituluje „Motorcraft – Frekventované opravy“ a na webu uvádí celou řadu příkladů cen pro různé modely. Třeba výměna předních brzdových destiček na modely Ka, Fusion, B-Max a Fiesta přijde na 2400 Kč bez rozdílu motorizace, tentýž úkon a materiál pro větší modely Mondeo, S-Max, Galaxy a Kuga vychází na 2 800 Kč. V menu jsou k dispozici informace pro řadu dalších servisních úkonů jako výměny rozvodů, tlumičů, startérů. Modrý ovál ukrývá také „Motorcraft Servis“, pod nímž je servisní prohlídka včetně výměny oleje a filtrů – pro osobní vozy za cenu 2 990 Kč (s výjimkou motorů EcoBoost, 2.3 a 2.5 Duratec, 3.2 a ST i RS).

Mimo servisních služeb je Motorcraft především globální značkou dílů pro vozy koncernu Ford, v nabídce jsou i ekonomické alternativy (včetně např. výrazně dostupnějších DPF) – tady ale Ford konkrétními informacemi trochu šetří. Zajímavostí je, že díly Motorcraft sedí i na některé na našich silnicích běžně se vyskytující Mazdy (z dob spolupráce s Fordem).

Ford také nedávno zahájil prodej dílů a servis i pro vozy jiných značek (psali jsme zde)

Peugeot

U lva mají balíčky servisních úkonů a repasované díly, jedničku dostávají i za přehlednost. Servisní informace jsou přehledně dostupné z lišty na domovské stránce a informace jsou poměrně obsáhlé, a to včetně uvedení cen. Jak již název Peugeot 5+ napovídá, jsou všechny výhodné nabídky určeny pro vozy starší pěti let. 

Pod záložkou servisní paušály se dají pro jednotlivé modely stáhnout brožurky, kde jsou uvedeny paketové ceny jednotlivých oprav. Například na model 307 pořídíte přední destičky od 1 300 Kč včetně práce a DPH, výměnu předních tlumičů od 5 100 Kč a výměnu sady rozvodů od 2 500 Kč (1.4 16V) po 4 900 Kč (diesely HDi). Mimo to má Peugeot také repasované díly v rozsahu zhruba podobném jako ostatní automobilky, prodávající repasy, čili větší konstrukční celky jako motory a převodovky, ale i menší komplexnější díly jako spojkové sady a třmeny brzd.

Peugeot má také cenově velmi příznivé renovované filtry pevných částic FAP. Zajímavostí je, že na stránkách Peugeotu lze stáhnout aktualizovaný dokument s nabídkou výprodejových dílů, dostupných v jednotlivých autorizovaných servisech. Z položek jmenujme namátkou sadu čtyř brzdových destiček za
1 200 Kč místo 2 700 Kč, čelní sklo za dva tisíce místo jedenácti.

Jeden z autorizovaných servisů Peugeot nabízí i „Economy a Výměnné díly Peugeot“ s tím, že s repasovanými díly lze uspořit až 68 %... číslo je zcela shodné, jako udává Škodovka. I vysvětlující text je nápadně podobný. Vzhledem k tomu, že oficiální infolinka Peugeot o podobné nabídce nic neví a na webu také není, půjde asi jen o přehnanou aktivitu prodejce (který má mimochodem v portfoliu i servis Škodovky).

Kia
Kia patří do stejného koncernu s Hyundai a má dokonce sedmiletou záruku. Co do nabídky servisu pro ojeté vozy je na tom, přes přehlednější web věnující se poměrně obsáhle i servisní tematice, v podstatě dost podobně. Láká sice na „Servisní balíčky“, ale jde primárně o službu předplaceného servisu k novému vozu a plány údržby, jakkoli jsou zmiňovány i balíčky servisu za pevnou cenu s odkazem na dealery. Zajímavostí je, že na stránkách Kia lze stáhnout kompletní tabulku servisních intervalů pro všechny vozy, včetně těch starších. To je takřka nebývalá informační štědrost.

Někteří dealeři se rádi na svých webech pochlubí informací, na kterou oficiální stránky jaksi pozapomněly. Kia má program výhodnějších dílů pro vozy starší čtyř let (tedy ještě v záruce). U Kia se jmenují ekonomické díly Product Line 2 a „nižší garantovanou cenu minimálně o 20 %“ oproti originálům. Na stránkách jednoho z dealerů značky je dokonce i přehledný graf vysvětlující roli ekonomických dílů (princip je cca stejný u všech značek).

Renault
Obdobně jako u Dacie ze stejného koncernu je strukturována i nabídka pro starší vozy Renault (na stejné platformě evidentně běží i web, takže online chat jsme také využít nemohli), avšak s jedním významným rozdílem. Francouzská odnož má službu Renault 5+ určenou pro pětileté a starší vozy, která je na webu poněkud schovaná. 

Součástí je sleva 20 % na práci servisu a originální náhradní díly, přičemž na díly Motrio (viz Dacia) se již sleva nevztahuje s tím, že jsou již „o minimálně 20 % levnější než originální díly“, taktéž se nevztahuje na repasované díly, které jsou deklarovány jako levnější až o 50 %. Informace potvrdila i infolinka značky (mimochodem také společná s Dacií)

Renault láká také na tzv. Paušální ceny, princip balíčku ceny za práci a díl je shodný jako u jiných automobilek. Tlačítko „více informací“ v rolovacím menu nabídek však vede zpět na tutéž stránku, takže se dozvíte, že přední stěrače jsou již od 239 Kč, výměna rozvodů (bez uvedení modelu) od 5 990 Kč a výměna oleje Motrio od 1 050 Kč.

Toyota
Japonská značka nejen, že uvádí informace přehledně na webu (dostupné jedním kliknutím z homepage), ale má dokonce dva programy podle stáří vozu. Toyota 3+ zahrnuje slevu 15 % na spotřební díly pro vozy starší tří let, 5+ je k dispozici jen ve vybraných servisech, ale má slevy až 25 % na díly podléhající běžnému opotřebení pro vozy pětileté s starší. Skupiny dílů Toyota na webu vyjmenovává a jsou to například brzdy, spojky, filtry, díly odpružení, svíčky.

Mimoto má Toyota v portfoliu i ekonomické díly Optifit, u nichž uvádí slevy až 67 % oproti dílům prvovýbavy. Sortiment Optifit je obdobný jako u ostatních automobilek, nabízí například výkonné autobaterie pro Eco-Run pro vozidla se systémem start-stop, u nichž udává Toyota prodloužení životnosti o 50 % v porovnání s běžnou baterií.

Citroën
Desítku nejprodávanějších značek uzavírá Citroën, který majitelům modelů značky ve stáří pět a více let řadu dílů Eurorepar. U ekonomické řady uvádí, že je určena pro vozy „kde by originální díl svou životností mohl přesáhnout životnost vozidla“ a že slevy proti originálním dílům činí 20 – 35 %. 

Mimo to jsou i u Citroënu k dispozici repasované díly, jejichž prodej není nijak svázán s věkem vozu. Cenovou výhodnost uvádí francouzská značka tomu adekvátně konzervativnější než konkurence, kde jsou repasované náhradní díly určeny starším modelům – u Citroënu ušetříte v průměru 15 – 20 % vůči novým součástkám (při kliknutí na odkaz „průvodce repasovanými díly“ se otevře dialogové okno vyžadující – evidentně interní – přihlašovací údaje).

Citroën má velmi dobrý chat (funguje a operátoři rychle reagují i před sedmou hodinou večerní – palec nahoru), takže jsme jej vyzkoušeli a optali se, zda mají třeba paketové ceny nebo slevy na práci. První odpověď nebyla příliš uspokojivá, ale po upřesňujícím dotazu jsme se dozvěděli, že „Žádná plošná nabídka pro starší vozy v servisech v servisech neběží.“


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit