Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Značkovým servisům se daří přilákat starší auta, jezdí tam i felicie

Pro autorizované dealery jsou tržby ze servisních prací velmi zásadní položkou příjmů, a proto valná většina značek nabízí levnější díly a servisní služby pro starší auta. Slyší však spořiví čeští zákazníci na zvýhodněné nabídky autorizovaných servisů, nebo stále platí letité přesvědčení, že „do značky“ se jezdí jen s novým autem v záruce?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Podle aktuálních statistik Svazu Dovozců Automobilů (SDA) čítá vozový park osobních automobilů v České republice téměř 5,91 milionu aut. Průměrné stáří osobního auta dle SDA momentálně činí 14,82 roku, přičemž v dlouhodobém horizontu průměrný vůz na českých silnicích nepatrně stárne. Prodeje nových vozů nestačí anulovat strukturu stávajícího vozového parku a přílivu za zahraničí dovážených ojetin, z nichž více než polovina je starší deseti let.

Všechna auta musí do servisu

Auto není ozdobné těžítko, které jste podědili po praprarodičích a bez známek opotřebení jej budou používat ještě vaše pravnoučata. Komplexní mechanika vozu vyžaduje pravidelnou údržbu a výměny náplní, filtrů i provozem přirozeně opotřebovaných spotřebních dílů jako brzdové destičky nebo třeba rozvody. Stejně tak s věkem a nájezdem kilometrů nejspíš přijdou neplánované opravy větších celků, nemluvě o tom, že na našich silnicích se také poměrně dost bourá, jen za loňský rok vyšetřovala policie skoro 105 tisíc dopravních nehod, přičemž materiální škody překročily 6,5 miliardy korun. To vše představuje pro servisy obrovský obchodní potenciál. A to samozřejmě nejen pro velké množství dílen, nezávislými specialisty počínaje a vesnickými garážemi konče, ale pochopitelně i pro servisy autorizované.

Různé „motivační“ slevy a výhody pro majitele starších aut nabízí valná většina značek. Ať už jsou to levnější díly jako Motrio u Renaultu a Dacie, Motorcraft u Fordu či Economy u značek koncernu VW, nebo různé programy slev jako Peugeot 5+ či Toyota 3+. Nejrozšířenější značkou na našich silnicích je domácí Škoda, v prodejích nových vozů drží zhruba třetinový podíl na trhu, a stejně tak ze všech registrovaných osobních automobilů všech věkových kategorií v provozu je škodovek cca třetina. 

Nepřekvapí tak, že s vozovým parkem skoro dvou milionů aut má Boleslav ze všech značek zdaleka nejširší autorizovanou servisní síť a že si dává hodně záležet i na tom, aby do ní jezdila nejen zánovní auta, ale i ta starší. 

S dvanáctiletým autem „do značky“?

Škodovka má asi nejkomplexnější program pro auta starší čtyř let, nabízí hned několik možností, jak ušetřit na dílech i údržbě a opravách. V nabídce jsou i výhodnější díly Economy a díly repasované (tzv. Výmměnné). Škoda uvádí, že díly Economy jsou levnější „až o“ 35 %, Výměnné díly nabízí se slevou až 68 % oproti originálním. Nejzajímavější vhled do spotřebitelských preferencí Čechů však nabízí takzvaná Šeková knížka, což jsou slevové poukázky na nejčastější úkony údržby vozu, nabízející výhodnější ceny za díly i práci, například 20% sleva u výměny brzd, tlumičů, spojek a výfuků, na díly rozvodů je sleva 15 % atd.

Ze statistik programu, které má iDNES.cz k dispozici, vyplynula překvapivá struktura zákazníků. Program totiž s naprostou převahou nejčastěji využívají majitelé vozů dvanáctiletých a starších, a to v celých 47 %. Auta v rozmezí 8 až 9 let stáří jsou s 9% podílem s odstupem druhá, v již těsném závěsu pak vozy mezi 9 až 10 a 10 až 11 lety stáří. Paradoxně nejméně zastoupenou kategorií jsou vozidla čtyřletá a pětiletá. Po zprůměrování je typickému vozu, který si pro slevu přijede, takřka přesně 12 let.

Jakkoli v programu nejsou výjimkou vozy s nájezdy hodně přes půl milionu kilometrů, činí průměrný proběh 141 493 km. Což ostatně při zohlednění věkové struktury koreluje s odhady odborníků, že nejčastěji najedou Češi soukromým autem mezi 10 000 a 15 000 km ročně.

S celkovou obecnou statistikou českých silnic mimochodem souzní i nejzastoupenější modely ve slevovém programu. Nejvíce zákazníků si pro slevu sice přijelo dvojkovou Octavií (24,5 %), ale v těsném závěsu za ní je jedničková Fabia (24,1 %). Třetí místo však s odstupem okupuje Fabia II (16 %). Celkově tak modelová řada Fabia vévodí, Octavia (s příspěvkem celkem čtvrté jedničkové Octavie) se musí, stejně jako v celorepublikovém poměru zastoupení modelů na vozovém parku, spokojit s druhým místem. Zajímavostí také je, že za Superbem II a Roomsterem soupeří o pozice skoro vyrovnaně aktuální Octavia III, Yeti a Felicia. Vůz, jehož výroba skončila již v roce 2001, tak evidentně stále nezřídka zavítá do autorizovaného servisu.

Z položek údržby a výměn opotřebených dílů si zákazníci nejvíce jezdí pro brzdy se slevou 20 % na díly i práci, výhodné sady rozvodů, spojkové sady a tlumiče pérování. Celkově nejvíce uplatňovaný je šek na desetiprocentní slevu na celou zakázku, velmi oblíbená je u poukázka na autokosmetiku zdarma k jakékoli opravě nad 1000 Kč.

„Od roku 2014 využili zákazníci servisů Škoda již bezmála 300 000 slevových šeků,“ doplňuje statistické údaje Karel Starý, vedoucí Servisních služeb Škoda Auto ČR. V průměru Škoda registruje měsíčně něco přes 4000 uplatněných šeků pro starší vozy.

I dovozovým značkám se daří

Nejen domácí Škoda je v přesvědčování zákazníků o smysluplnosti autorizované péče o starší auta úspěšná. S rostoucí ekonomikou a finančním zázemím Čechů se přirozeně daří i importovaným značkám. Přehled slev na servis starších aut najdete v našem článku zde.

Německá značka Opel, která je dnes součástí francouzského koncernu PSA, má program Classic servis. Nabízí v něm zvýhodněné ceny náhradních dílů při servisování starších vozů. Například majitel sedmiletého opelu dostane v autorizovaném servisu slevu na originální díly ve výši 25 procent.  Případná sleva na práce je pak v režii samotného provozovatele servisu.

„Opel patří ke značkám s nejsilnější loajalitou zákazníků – není žádnou vzácností, když si Opely v rodině pořizuje už třetí či dokonce čtvrtá generace zákazníků,“ říká Josef Šopík, šéf českého zastoupení značky Opel. „Zájem zákazníků o zařazení do programu je dlouhé roky stabilní, v poslední době dokonce mírně posiluje.“

Je to dáno i tím, že náročnost servisních úkonů a složitost diagnostiky rok od roku stoupá a opravit dnes kvalitně třeba 8 let staré auto nutně vyžaduje přístup k drahé diagnostice, kterou neautorizovaný servis většinou nedisponuje. „V servisech Opel k opravě používáme originální díly stejné kvality, jako byly použity při výrobě vozu, a proto je zachována jeho plná funkčnost a bezpečnost, prodlouží se jeho životnost a zvýší zůstatková hodnota. Díky časovým normám na jednotlivé servisní úkony, které určuje výrobce, je finální cena opravy zákazníkovi sdělena už při příjmu zakázky,“  říká Jan Matoušek, technický ředitel českého zastoupení značky Opel. „Malí soukromí opravci, garážisté, cenu pouze odhadují a výsledný účet pak bývá nepříjemným překvapením,“ dodává. Naráží tak na fenomén, o kterém se moc neví: stále častěji se stává, že obecné servisy vozí auta svých klientů do značkových servisů na diagnostiku, případně rovnou ke složitějším opravám (více čtěte zde). 

Cena opravy v autorizovaném servise tak nemusí nutně vyjít dráž než u garážisty a kvalita odvedené práce je garantovaná. 

Stejné zkušenosti mají třeba i u korejské značky Kia. V České republice nabízí zvýhodněné díly pro vozidla starší 5 let. „Jedná se především o výhodnou řadu náhradních dílů s názvem Product Line 2, která zahrnuje více než 1200 výrobků z 22 kategorií. Obsahuje díly, jako jsou tlumiče výfuku, brzdové destičky a kotouče, tlumiče pérování, startovací baterie, zapalovací svíčky, stěrače a mnoho jiných,“ uvádí Kateřina Vaňková, mluvčí českého zastoupení značky. „Cena náhradních dílů z této řady je v průměru o 30 % nižší než cena originálních dílů při zachování stejné kvality,“ ujišťuje. V České republice eviduje podle Vaňkové značka největší zájem o díly používané v rámci běžných servisních prohlídek, jako jsou olejové nebo vzduchové filtry, popřípadě brzdové destičky a kotouče. 

„Poptávka o tyto díly přichází od majitelů první generace modelu Kia cee´d vyrobeného mezi roky 2006 až 2012. Oblíbenost dílů řady Product Line 2 mezi českými zákazníky meziročně roste o 5 %,“ dodává Vaňková. Majitel staršího vozu také dostane výhodnější nabídku na provedenou servisní práci u autorizovaného dealera a také nižší cenu provozních kapalin. „Cenové zvýhodnění se pak pohybuje v rozmezí 15 až 20 procent v závislosti na lokalitě dealera,“ uzavírá mluvčí korejské značky.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...