Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Seřídit LED světla je věda, i garážista s nimi pojede do značkového servisu

  14:00
Servis moderních aut vyžaduje stále odbornější znalosti a nářadí. Šikovný strejda od vedle má možná zlaté ruce, ale určitě mu chybí třeba aktuální diagnostika. I seřízení dnes stále rozšířenějších LED světel je věda. A nastavení adaptivního tempomatu jsou i pro fachmany z autorizovaného servisu s přesným návodem klidně dvě hodiny práce.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Moderní sofistikovaná auta plná speciální techniky žádají stále odbornější přístup, unikátní diagnostické přístroje a školení personálu, což je velmi drahé a garážový servis si je určitě pořizovat nebude. „Často se stává, že obecné servisy vozí auta svých klientů do značkových servisů na diagnostiku, případně rovnou ke složitějším opravám,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Některé díly navíc často koupíte jen přímo od automobilky, neexistuje na ně druhovýroba. Garážisté sami přiznávají, že často musí auto odvézt do značkového servisu na diagnostiku a nový díl objednat tam. Zákazník pak platí vlastně navíc k částce za opravu ještě obecnému servisu za zprostředkování práce jinde.

Fotogalerie

Značkové servisy mají také speciální přípravky, které jsou určeny přesně na daný typ vozu. „Garážisté budou pravděpodobně využívat spíše univerzální přípravky, které nemusí sedět ke konkrétnímu typu auta, čímž může dojít k poškození ostatních dílů,“ popisuje Karel Starý.

I tak samozřejmý úkon jako seřízení světel už dnes vlastními silami jako kdysi na favoritu nezvládnete a bez speciálního přístroje si na něm „vyláme nářadí“ i garážista. LED světla jsou dnes už skoro standardem, pro auta od octavie výš skoro bez výjimky.

Nastavovat tak často jako kdysi nepotřebují, i tak ovšem zkušení servismani doporučují seřízení světel každých přibližně třicet tisíc kilometrů. A po některých servisních zásazích, výměně dílů nebo třeba i seřízení geometrie, je to nutné.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu
Přístroj na seřizování LED světel

Možná nečekaně se začíná tím, že se překontroluje nahustění kol a auto se přesně dováží na pohotovostní hmotnost. To znamená na sedadlo řidiče 75kilového servismana nebo závaží. A na zadní sedadla další, které dotíží vůz na pohotovostní hmotnost s palivovou nádrží naplněnou alespoň na 90 %, plus rezervní kolo, nářadí, zvedák a další výbava. 

Pak přichází na řadu speciální přístroj v ceně několika desítek tisíc. Připomíná svým vzhledem regloskop který používají na STK, tento je ovšem mnohem chytřejší a vychytanější. Má v sobě kameru, laser Bluetooth modul pro komunikaci s přijímačem do OBD (servisní) zásuvky. Přístroj se propojí bezdrátově s řídící jednotkou vozu, ovládání na dotykovém displeji pak obsluhu navede pro seřízení. Z displeje seřizovacího přístroje technik světlo ovládá, bliká, rozsvěcí segmenty. Vše probíhá automaticky, stejně to ovšem trvá třeba půlhodinu. Nastavení se pak uloží do řídící jednotky světel, která jej pak má za referenční pro jemné seřízení při změně zátěže vozu.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu
Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Dvě hodiny příprav

Mnohem náročnější je pak kalibrace radaru adaptivního tempomatu, praktického pomocníka, který umí nejen udržovat rychlost, ale díky radaru na přídi také udržovat odstup za předjedoucím autem. To už je opravdová „vyšší dívčí“. 

Servisní manuál Škody například vysloveně uvádí, že je kalibrace kromě demontáže radaru nebo předního nárazníku nutná také při nastavení geometrie zadní nápravy. „Bláznit“ ovšem adaptivní tempomat může i proto., že vám do zaparkovaného auta někdo nacouval. Na pohled to nemusí být vidět, ale díly přídě už nesedí a maska chladiče nebo nárazník jsou první na ráně.

„Jen uvést auto do polohy předepsané pro seřízení nám trvá třeba dvě hodiny,“ popisuje mistr servisu plzeňského dealerství Škody Auto Šmucler. Servisy na to mají originální příslušenství s deskou (takzvané reflektorové zrcadlo), která musí být umístěna na milimetr přesně v rovině, auto pak má přesně zadanou vzdálenost (přesnost 2,5 centimetru), v jaké od nich musí být. Jemným laděním se auto a kalibrační přípravek donastaví, servismanovi s tím pomáhá laserové ukazovátko na přípravku. Pak přichází na řadu opět speciální diagnostický přístroj a komunikace s řídícími jednotkami vozu.

Ptáte se, na co je ta horní černá deska s bílými puntíky? Podle ní se zase nastavuje kamera za čelním sklem, která například vede auto v jízdních pruzích nebo hlídá brzdící auta před vozem.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Předplacené služby autoservisu šetří peníze i starosti

Advertorial Náklady spojené se servisem vozidla mohou být někdy trochu neočekávané. I proto se v posledních letech prosazují různé...

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

Advertorial Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

Premium Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné jiné technologii jsme...

Těsnění, klíče a světla. Kdy je lepší neexperimentovat s náhražkou?

U některých náhradních dílů jsou zvláště důležité rozměry, použitý materiál a další na první pohled neviditelné...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...