Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Seřídit LED světla je věda, i garážista s nimi pojede do značkového servisu

  14:00aktualizováno  14:00
Servis moderních aut vyžaduje stále odbornější znalosti a nářadí. Šikovný strejda od vedle má možná zlaté ruce, ale určitě mu chybí třeba aktuální diagnostika. I seřízení dnes stále rozšířenějších LED světel je věda. A nastavení adaptivního tempomatu jsou i pro fachmany z autorizovaného servisu s přesným návodem klidně dvě hodiny práce.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Moderní sofistikovaná auta plná speciální techniky žádají stále odbornější přístup, unikátní diagnostické přístroje a školení personálu, což je velmi drahé a garážový servis si je určitě pořizovat nebude. „Často se stává, že obecné servisy vozí auta svých klientů do značkových servisů na diagnostiku, případně rovnou ke složitějším opravám,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Některé díly navíc často koupíte jen přímo od automobilky, neexistuje na ně druhovýroba. Garážisté sami přiznávají, že často musí auto odvézt do značkového servisu na diagnostiku a nový díl objednat tam. Zákazník pak platí vlastně navíc k částce za opravu ještě obecnému servisu za zprostředkování práce jinde.

Fotogalerie

Značkové servisy mají také speciální přípravky, které jsou určeny přesně na daný typ vozu. „Garážisté budou pravděpodobně využívat spíše univerzální přípravky, které nemusí sedět ke konkrétnímu typu auta, čímž může dojít k poškození ostatních dílů,“ popisuje Karel Starý.

I tak samozřejmý úkon jako seřízení světel už dnes vlastními silami jako kdysi na favoritu nezvládnete a bez speciálního přístroje si na něm „vyláme nářadí“ i garážista. LED světla jsou dnes už skoro standardem, pro auta od octavie výš skoro bez výjimky.

Nastavovat tak často jako kdysi nepotřebují, i tak ovšem zkušení servismani doporučují seřízení světel každých přibližně třicet tisíc kilometrů. A po některých servisních zásazích, výměně dílů nebo třeba i seřízení geometrie, je to nutné.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu
Přístroj na seřizování LED světel

Možná nečekaně se začíná tím, že se překontroluje nahustění kol a auto se přesně dováží na pohotovostní hmotnost. To znamená na sedadlo řidiče 75kilového servismana nebo závaží. A na zadní sedadla další, které dotíží vůz na pohotovostní hmotnost s palivovou nádrží naplněnou alespoň na 90 %, plus rezervní kolo, nářadí, zvedák a další výbava. 

Pak přichází na řadu speciální přístroj v ceně několika desítek tisíc. Připomíná svým vzhledem regloskop který používají na STK, tento je ovšem mnohem chytřejší a vychytanější. Má v sobě kameru, laser Bluetooth modul pro komunikaci s přijímačem do OBD (servisní) zásuvky. Přístroj se propojí bezdrátově s řídící jednotkou vozu, ovládání na dotykovém displeji pak obsluhu navede pro seřízení. Z displeje seřizovacího přístroje technik světlo ovládá, bliká, rozsvěcí segmenty. Vše probíhá automaticky, stejně to ovšem trvá třeba půlhodinu. Nastavení se pak uloží do řídící jednotky světel, která jej pak má za referenční pro jemné seřízení při změně zátěže vozu.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu
Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Dvě hodiny příprav

Mnohem náročnější je pak kalibrace radaru adaptivního tempomatu, praktického pomocníka, který umí nejen udržovat rychlost, ale díky radaru na přídi také udržovat odstup za předjedoucím autem. To už je opravdová „vyšší dívčí“. 

Servisní manuál Škody například vysloveně uvádí, že je kalibrace kromě demontáže radaru nebo předního nárazníku nutná také při nastavení geometrie zadní nápravy. „Bláznit“ ovšem adaptivní tempomat může i proto., že vám do zaparkovaného auta někdo nacouval. Na pohled to nemusí být vidět, ale díly přídě už nesedí a maska chladiče nebo nárazník jsou první na ráně.

„Jen uvést auto do polohy předepsané pro seřízení nám trvá třeba dvě hodiny,“ popisuje mistr servisu plzeňského dealerství Škody Auto Šmucler. Servisy na to mají originální příslušenství s deskou (takzvané reflektorové zrcadlo), která musí být umístěna na milimetr přesně v rovině, auto pak má přesně zadanou vzdálenost (přesnost 2,5 centimetru), v jaké od nich musí být. Jemným laděním se auto a kalibrační přípravek donastaví, servismanovi s tím pomáhá laserové ukazovátko na přípravku. Pak přichází na řadu opět speciální diagnostický přístroj a komunikace s řídícími jednotkami vozu.

Ptáte se, na co je ta horní černá deska s bílými puntíky? Podle ní se zase nastavuje kamera za čelním sklem, která například vede auto v jízdních pruzích nebo hlídá brzdící auta před vozem.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

S přezouváním neváhejte, v pneuservisech je nával

Pokud nejste objednaní, přezutí na počkání nepořídíte. Teploty jsou sice nebývale vysoké, na příští týden však už...

Premium

Rychlokurz jízdy s automatem: Stále saháte po řadící páce? Už nebudete

Před osmdesáti lety, v říjnu 1939, se začala do vozů americké značky Oldsmobile montovat první sériově vyráběná...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Seřídit LED světla je věda, i garážista s nimi pojede do značkového servisu

Servis moderních aut vyžaduje stále odbornější znalosti a nářadí. Šikovný strejda od vedle má možná zlaté ruce, ale...

HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?
HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?

Kojení je bezpochyby nejlepší způsob výživy, který můžete svému miminku poskytnout. Správná výživa vašeho děťátka hraje již od narození klíčovou roli nejen ve vývoji a zdravém růstu. Současné výzkumy prokazují, že kojení má vliv na snížení rozvoje civilizačních chorob.

Najdete na iDNES.cz