Seřídit LED světla je věda, i garážista s nimi pojede do značkového servisu

  14:00
Servis moderních aut vyžaduje stále odbornější znalosti a nářadí. Šikovný strejda od vedle má možná zlaté ruce, ale určitě mu chybí třeba aktuální diagnostika. I seřízení dnes stále rozšířenějších LED světel je věda. A nastavení adaptivního tempomatu jsou i pro fachmany z autorizovaného servisu s přesným návodem klidně dvě hodiny práce.
Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Moderní sofistikovaná auta plná speciální techniky žádají stále odbornější přístup, unikátní diagnostické přístroje a školení personálu, což je velmi drahé a garážový servis si je určitě pořizovat nebude. „Často se stává, že obecné servisy vozí auta svých klientů do značkových servisů na diagnostiku, případně rovnou ke složitějším opravám,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Některé díly navíc často koupíte jen přímo od automobilky, neexistuje na ně druhovýroba. Garážisté sami přiznávají, že často musí auto odvézt do značkového servisu na diagnostiku a nový díl objednat tam. Zákazník pak platí vlastně navíc k částce za opravu ještě obecnému servisu za zprostředkování práce jinde.

Značkové servisy mají také speciální přípravky, které jsou určeny přesně na daný typ vozu. „Garážisté budou pravděpodobně využívat spíše univerzální přípravky, které nemusí sedět ke konkrétnímu typu auta, čímž může dojít k poškození ostatních dílů,“ popisuje Karel Starý.

I tak samozřejmý úkon jako seřízení světel už dnes vlastními silami jako kdysi na favoritu nezvládnete a bez speciálního přístroje si na něm „vyláme nářadí“ i garážista. LED světla jsou dnes už skoro standardem, pro auta od octavie výš skoro bez výjimky.

Nastavovat tak často jako kdysi nepotřebují, i tak ovšem zkušení servismani doporučují seřízení světel každých přibližně třicet tisíc kilometrů. A po některých servisních zásazích, výměně dílů nebo třeba i seřízení geometrie, je to nutné.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu
Přístroj na seřizování LED světel

Možná nečekaně se začíná tím, že se překontroluje nahustění kol a auto se přesně dováží na pohotovostní hmotnost. To znamená na sedadlo řidiče 75kilového servismana nebo závaží. A na zadní sedadla další, které dotíží vůz na pohotovostní hmotnost s palivovou nádrží naplněnou alespoň na 90 %, plus rezervní kolo, nářadí, zvedák a další výbava. 

Pak přichází na řadu speciální přístroj v ceně několika desítek tisíc. Připomíná svým vzhledem regloskop který používají na STK, tento je ovšem mnohem chytřejší a vychytanější. Má v sobě kameru, laser Bluetooth modul pro komunikaci s přijímačem do OBD (servisní) zásuvky. Přístroj se propojí bezdrátově s řídící jednotkou vozu, ovládání na dotykovém displeji pak obsluhu navede pro seřízení. Z displeje seřizovacího přístroje technik světlo ovládá, bliká, rozsvěcí segmenty. Vše probíhá automaticky, stejně to ovšem trvá třeba půlhodinu. Nastavení se pak uloží do řídící jednotky světel, která jej pak má za referenční pro jemné seřízení při změně zátěže vozu.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu
Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Dvě hodiny příprav

Mnohem náročnější je pak kalibrace radaru adaptivního tempomatu, praktického pomocníka, který umí nejen udržovat rychlost, ale díky radaru na přídi také udržovat odstup za předjedoucím autem. To už je opravdová „vyšší dívčí“. 

Servisní manuál Škody například vysloveně uvádí, že je kalibrace kromě demontáže radaru nebo předního nárazníku nutná také při nastavení geometrie zadní nápravy. „Bláznit“ ovšem adaptivní tempomat může i proto., že vám do zaparkovaného auta někdo nacouval. Na pohled to nemusí být vidět, ale díly přídě už nesedí a maska chladiče nebo nárazník jsou první na ráně.

„Jen uvést auto do polohy předepsané pro seřízení nám trvá třeba dvě hodiny,“ popisuje mistr servisu plzeňského dealerství Škody Auto Šmucler. Servisy na to mají originální příslušenství s deskou (takzvané reflektorové zrcadlo), která musí být umístěna na milimetr přesně v rovině, auto pak má přesně zadanou vzdálenost (přesnost 2,5 centimetru), v jaké od nich musí být. Jemným laděním se auto a kalibrační přípravek donastaví, servismanovi s tím pomáhá laserové ukazovátko na přípravku. Pak přichází na řadu opět speciální diagnostický přístroj a komunikace s řídícími jednotkami vozu.

Ptáte se, na co je ta horní černá deska s bílými puntíky? Podle ní se zase nastavuje kamera za čelním sklem, která například vede auto v jízdních pruzích nebo hlídá brzdící auta před vozem.

Vstoupit do diskuse (11 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

První jízda novým kupé Honda Prelude. Jiné takové auto není, je to kluzák

Honda Prelude

Malé gran turismo pro každý den znovuobjevuje zapomenutou kategorii, Honda Prelude je zpět, legenda se vrací po čtvrtstoletí. Jízda s ním je zážitkem. Vysokooktanové emoce nečekejte, tady si rychlost...

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025

Nepřipoutaný spolujezdec zranil dalšího cestujícího, hrozí mu soud

Nehoda s nepřipoutaným spolujezdcem na zadní sedačce

Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce dalšího pasažéra ve voze, nehoda může mít nečekanou dohru, na případ upozornily CNN Prima News.

10. listopadu 2025

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025

Český pilot závodí v kopcích už 27. sezonu. Jeho lambo servisují na dálku

Martin Jerman je legendou českých závodů do vrchu. Už více jak pět a dvacet let...

„Tak toto je Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo 2, tovární auto,“ začíná s úsměvem Martin, zkušený jezdec s více než sedmadvacetiletou kariérou. „Evo 2 značí nejnovější a nejvyspělejší specifikaci...

8. listopadu 2025

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba
Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba

Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.