Neděle 29. listopadu 2020, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. listopadu 2020 Zina

Měření emisí na STK je přísnější, limity se mají ještě snižovat

  11:00
Dieselové vozy s vykuchanými, provrtanými nebo poškozenými filtry pevných částic neprojdou emisními testy. Od října platí nová přísnější metodika.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Filtry pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP) jsou v tuzemsku velkým tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco takového jejich auto má. Moderní vůz s naftovým motorem už bez něj nekoupíte. Majitele dokáže filtr potrápit, hlavně když jezdí krátké trasy po městě, což nemají moderní turbodiesely v oblibě.

Od října platí nové podmínky při měření emisí, které musí předcházet kontrole na STK. Změna pravidel pro měření vozů s filtrem pevných částic DPF znamená, že namísto údajů výrobce (které mohly být všelijaké) emisní stanice kontrolují těsnost DPF a měří kouřivost vozů s přísnějším limitem. Emisní test také trvá výrazněji delší dobu. Podle informací iDNES.cz se mají limity pro měření emisí na STK v dohledné době ještě zpřísňovat.

„Od června 2017 hrozí řidičům za jízdu s vymontovaným filtrem sankce až 50 tisíc korun. Kromě toho od ledna letošního roku probíhá při měření emisí fotodokumentace a odeslání protokolu do centrálního systému,“ uvádí magazín dTest.

Pokud auto neprojde – což znamená, že má nefunkční či chybějící DPF – musí do třiceti dnů na opakovanou kontrolu. Jinak přijde o „papíry“. Zároveň jsou
1. října v tomto ohledu posíleny pravomoci policie. Ta má možnost poslat auto zachycené při silniční kontrole na mimořádnou technickou kontrolu do STK ve vzdálenosti až osm kilometrů. „Součástí prohlídky na stanici měření emisí je zároveň i vizuální kontrola úplnosti výfukového systému,“ upřesňuje dTest.

Poslední vozy bez částicového filtru plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů. Podle techniků je za většinou problémů s filtrem zanedbaná údržba vozu a nekvalitní palivo. K nejčastějším závadám, které se zaměňují za potíže s filtrem, nebo je způsobují, problémy s EGR ventilem či závady lambda sondy.

„Má-li vozidlo filtr částic, jeho emise se díky zpracováním ve výfuku (DPF) ani s opotřebením motoru, ani s rostoucím počtem najetých kilometrů nezhoršují. Pokud je DPF těsný, nepouští saze do ovzduší, emise jsou nulové po neomezenou dobu a je jedno, má-li auto najeto deset nebo dvě stě tisíc kilometrů,“ uvádí na svém webu Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM). A dodává, že u vozidel bez filtru se kouřivost během životnosti auta s rostoucím počtem najetých kilometrů zvyšuje, protože saze jsou u vozidel bez DPF vypouštěny výfukem rovnou z motoru do ovzduší. 

Jinak to je u vozidel s DPF, filtr saze nepouští do ovzduší téměř vůbec, ASEM uvádí 98procentní účinnost. „To znamená, že je-li namontován na vozidle neporušený (těsný) filtr, kouřivost vozidla se s počtem najetých kilometrů ani opotřebením motoru v žádném případě nezvyšuje,“ potvrzuje ASEM. Filtr částic z principu své funkce nesmí propouštět saze více tím, že stárne. „Ačkoliv motor může vykazovat horší, nezpracované a tedy syrové emise, do ovzduší se přes funkční filtr dostat nesmí,“ uvádí ASEM.

„Filtry pevných částic se postupně zanášejí, takže časem vyžadují čištění nebo výměnu. Peníze jsou důvodem, proč řidiči údržbu filtrů zanedbávají, nebo je dokonce úmyslně odstraňují,“ upozorňuje dTest.

V Česku jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem. Na čoudící auta jsou vysazeni například policisté v Rakousku a Německu, zbrojit začínají i ti čeští. Podle testu, který ÚAMK provedl v Praze a dalších krajských i okresních městech, se zjistilo, že přes
60 % všech dieselů, které by měly mít filtr pevných částic, ho buď nemá záměrně vůbec, nebo je jeho činnost z nějakého důvodu v nepořádku.

Filtr pevných částic má pověst velmi drahého dílu, je to poměrně sofistikované zařízení, které slouží k zachytávání sazí ze spalovacího procesu. Zvláště u novějších vozů, které produkují díky přesnějším vstřikovačům a vyšším vstřikovacím tlakům mnohem menší částice (nafta se rozpráší na menší kapénky), je jeho správná funkce velmi důležitá, drobné pevné částice totiž není organismus schopen zachytit a dostávají se tak do krevního řečiště a následně všech orgánů těla včetně mozku.

Voštinová struktura filtru je prostoupena velmi přesně vyrobenými drobnými kanálky a je schopna odolat vysokým teplotám. V provozu se pak filtr postupně zanáší sazemi, které je třeba pravidelně vypalovat. Při jízdách výhradně po městě s nižšími rychlostmi se tak filtr bez možnosti regenerace postupně ucpává, až vůz spadne do nouzového režimu, nebo delikátní vložka filtru nevydrží tlak a praskne. Probíhající regeneraci poznáte například v městském provozu tak, že se z „neznámého důvodu“ deaktivuje systém start-stop, vůz drží citelně vyšší volnoběžné otáčky, a jakkoli je teplota motoru v normě, hučí ventilátory chlazení (i po zaparkování a vypnutí motoru).

Ceny samotného filtru jako náhradního dílu mají obrovský rozptyl. Obvyklé ceny DPF pro mainstreamové diesely se pohybují kolem 40 000 korun, ale pro některé exotické modely stojí i násobně víc. K nejlevnějším patří ty pro vozy PSA (Peugeot a Citroën), Ford nebo Volkswagen a tedy i Škoda. DPF pro škodovky starší čtyř let, s rozšířenými motory 1.6 TDI a 2.0 TDI, stojí 12 900 Kč v případě, že zvolíte tzv. Škoda Economy díl a vrátíte k druhotnému zpracování původní poškozený filtr. 

Pokud z vašeho vozu nějaký kutil již dříve DPF vyboural, zaplatíte cca 16 000 korun v závislosti na konkrétním typu auta. „Pro starší vozy nabízíme za nejpřísnějších standardů továrně repasované výměnné díly, řadu Economy dílů a program slev pro vozy starší čtyř let se zvýhodněním až 20 % na díly a práci autorizovaného servisu při jejich výměně,“ upřesňuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto ČR.

I garážisté a servismani z neautorizovaných servisů se vzácně shodují na tom, že v případě DPF se nevyplatí kupovat filtry z druhovýroby, jednoduše nefungují, nebo mají velmi krátkou životnost.

Často pomůže jednoduchý servisní zásah

DPF můžete nevhodným druhem provozu zanést tak, že již není schopen se sám za jízdy zregenerovat. To se týká zejména krátkých jízd ve městě. Tato závada je nejsnadněji řešitelná. V takovém případě pomůže řízená regenerace filtru, která se spouští diagnostickým zařízením. Ceny se pohybují kolem 1000 Kč. A jak se tomu vyhnout? Uvědomit si, že diesel není vhodný pro výhradně městský provoz.

Autor:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Jak dlouho díly vydrží? Náhradu srovnatelné kvality je obtížné najít

Premium Životnost dílů používaných při opravách je kratší než u těch originálních, s nimiž vůz vyjel z továrny. Většinou to...

Ani na stará auta Čechů nestačí kladivo a šroubovák, základem je diagnostika

Na silnicích letos přibylo případů porouchaných aut. Důvodem je větší aktivita svátečních řidičů se staršími stroji v...

Péče o auto: výměna koncového tlumiče výfuku se dá zvládnout i bez mechanika

Premium V mnoha autech opravy výfuku nevyžadují sváření. Hlučný tlumič si jednoduše můžete vyměnit sami. Níže naleznete návod,...

Oprava hybridu? Repasovat se dají i akumulátory. Spočítali jsme za kolik

Premium Rostoucí tlak na snížení zátěže, kterou auta představují pro životní prostředí, se odrazil v rychlém rozvoji hybridních...

SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč
SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč

Sportuješ a ráda se hýbeš? Chceš svou snahu zefektivnit i vhodným jídelníčkem, ale nevíš, jak na něj? Nyní máš jedinečnou příležitost vyhrát...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...