Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

  13:30aktualizováno  13:30
Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal, měřila reálné zplodiny přímo v pražském provozu a zjišťovala, kolik procent aut znečišťuje metropoli nadměrnými emisemi. Téměř desetině aut, které měly být od výroby vybaveny filtrem pevných částic, jezdí bez něj.

Téměř desetina aut v Praze má odstraněné nebo provrtané filtry pevných částic | foto: AP

Téměř u všech aut platí, že emise částic závisí na kvalitě konstrukce, seřízení a údržbě vozidla. Nejen v Česku jezdí vozidla v žalostném technickém stavu, ale co hůř, s vytlučeným nebo provrtaným filtrem pevných částic. Tato auta pak silně poškozují zdraví obyvatel měst, protože lidské tělo neumí ultra jemné emisní částice odfiltrovat.

Měření pro studii ÚAMK a ČVUT probíhalo na podzim roku 2017 na třech lokalitách: prvním místem byl výjezd z tunelového komplexu Blanka a Povltavské ulice na most Barikádníků ve směru na Prosek, dále si technici s přístroji stoupli před radnici Prahy 7 na výjezd z nábřeží Kpt. Jaroše na Hlávkův most ve směru k Muzeu a naposledy tým měřil autobusy u točny na Nádraží Veleslavín.

„Ve studii byla použita ve světě dosud ojedinělá metoda vzorkování vzduchu v malé vzdálenosti nad vozovkou na jejím okraji. Tento vzorek byl převeden do měřící aparatury a analyzován citlivými přístroji s rychlou odezvou,“ popsal unikátnost projektu docent z ČVUT Michal Vojtíšek.

Celkově odborníci změřili v terénu emise u 22 405 vozidel, 65 procent z nich bylo naftových, 34 procent benzinových a zbylé procento jezdilo na alternativní paliva.

Měření také ukázalo, že po Praze jezdí 33 procent aut vybavených DPF filtrem (filtr pevných částic) přímo z výroby. Z pohledu typu vozidla byla skladba z 85 procent osobní auta, 13 procent lehká nákladní vozidla kategorie N1, procento těžkých nákladních vozidel a méně než procento autobusů a motocyklů.

Desetině aut chybí filtr nebo je poškozený

Rozložení emisních kategorií říká, že vozový park vozidel pohybujících se v metropoli je relativně nový oproti republikovému průměru: 32 procent aut z měření bylo homologováno podle Euro 6, 28 procent Euro 5, 24 procent Euro 4, deset procent Euro 3, a pouze sedm procent podle starších kategorií.

Fotogalerie

Na základě analýzy změřených údajů však tým výzkumníků zjistil, že přibližně devět procent aut, která měla být od výroby vybavena filtrem pevných částic, ho buď nemá nebo je nefunkční. I když jde o poměrně malou skupinu vozidel, bylo prokázáno, že vozidla s nejvyššími emisemi částic mají až třípětinový podíl na celkovém znečištění ovzduší ve městě.

Z výsledků dále vyplývá, že problém z pohledu ovzduší není jen u vozidel vybavených DPF filtry, ale i u starších aut, která jsou špatně udržována a neplní pak emisní limity. Naftové motory nevybavené z výroby DPF vyprodukovaly dalších 30 procent z celkového počtu částic a 61 procent z celkové hmotnosti elementárního uhlíku. Benzinové motory zbylých 25 procent z celkového počtu částic a 27 procent z celkové hmotnosti elementárního uhlíku.

Měření také prokázalo, že průměrný naftový motor s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic emisně neodpovídá naftovému motoru, který nikdy nebyl vybaven DPF. Auta s nefunkčním nebo záměrně odstraněným DPF totiž svými emisemi částic výrazně převyšují průměrný naftový vůz, který není z výroby vybaven filtrem pevných částic.

Praha se chce na hříšníky zaměřit

Magistrát se na tato auta v budoucnu zaměří. „Technickému stavu vozidel je třeba věnovat zvýšenou pozornost. S praktiky beztrestným provozováním vozidel s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat. Bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry,“ uvedla radní pro životní prostředí Jana Plamínková.

Člen výboru pro dopravu a zastupitel Prahy 7 Ondřej Mirovský opakovaně vyzývá Policii ČR k činnosti. „Měla by okamžitě začít plnit své legislativní povinnosti a najít rychlý a efektivní mechanismus pro postihy prokázaných hříšníků, kteří vědomě zanášejí naše plíce špínou. Když umí rychle brát lidem řidičský průkaz za ztracenou registrační značku, tak by měla umět řešit i toto,“ míní.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

KOMENTÁŘ: Je tažení proti SUV ekologie, nebo třídní boj?

Auta jsou zlo. To už jste jistě slyšeli, není to nic nového. Řekne vám to kdejaký zelený aktivista. Ale v poslední době...

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

První milion SUV v Česku vyrobil Hyundai. Tucson poslali až na Martinik

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila miliontý vůz modelu Hyundai Tucson. Jde o první typ vozu...

Blogerka porodila do Karibského moře, maminky i lékaři šílí
Blogerka porodila do Karibského moře, maminky i lékaři šílí

Francouzská blogerka Audrey Coste, která od roku 2016 žije s rodinou na cestách a má více než čtvrt milionu sledujících, se stala potřetí matkou. Do vln Karibského moře porodila chlapce.

Najdete na iDNES.cz