Středa 29. listopadu 2023, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. listopadu 2023 Zina

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

  13:30
Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal, měřila reálné zplodiny přímo v pražském provozu a zjišťovala, kolik procent aut znečišťuje metropoli nadměrnými emisemi. Téměř desetině aut, které měly být od výroby vybaveny filtrem pevných částic, jezdí bez něj.
Téměř desetina aut v Praze má odstraněné nebo provrtané filtry pevných částic

Téměř desetina aut v Praze má odstraněné nebo provrtané filtry pevných částic | foto: AP

Téměř u všech aut platí, že emise částic závisí na kvalitě konstrukce, seřízení a údržbě vozidla. Nejen v Česku jezdí vozidla v žalostném technickém stavu, ale co hůř, s vytlučeným nebo provrtaným filtrem pevných částic. Tato auta pak silně poškozují zdraví obyvatel měst, protože lidské tělo neumí ultra jemné emisní částice odfiltrovat.

Měření pro studii ÚAMK a ČVUT probíhalo na podzim roku 2017 na třech lokalitách: prvním místem byl výjezd z tunelového komplexu Blanka a Povltavské ulice na most Barikádníků ve směru na Prosek, dále si technici s přístroji stoupli před radnici Prahy 7 na výjezd z nábřeží Kpt. Jaroše na Hlávkův most ve směru k Muzeu a naposledy tým měřil autobusy u točny na Nádraží Veleslavín.

„Ve studii byla použita ve světě dosud ojedinělá metoda vzorkování vzduchu v malé vzdálenosti nad vozovkou na jejím okraji. Tento vzorek byl převeden do měřící aparatury a analyzován citlivými přístroji s rychlou odezvou,“ popsal unikátnost projektu docent z ČVUT Michal Vojtíšek.

Celkově odborníci změřili v terénu emise u 22 405 vozidel, 65 procent z nich bylo naftových, 34 procent benzinových a zbylé procento jezdilo na alternativní paliva.

Měření také ukázalo, že po Praze jezdí 33 procent aut vybavených DPF filtrem (filtr pevných částic) přímo z výroby. Z pohledu typu vozidla byla skladba z 85 procent osobní auta, 13 procent lehká nákladní vozidla kategorie N1, procento těžkých nákladních vozidel a méně než procento autobusů a motocyklů.

Desetině aut chybí filtr nebo je poškozený

Rozložení emisních kategorií říká, že vozový park vozidel pohybujících se v metropoli je relativně nový oproti republikovému průměru: 32 procent aut z měření bylo homologováno podle Euro 6, 28 procent Euro 5, 24 procent Euro 4, deset procent Euro 3, a pouze sedm procent podle starších kategorií.

Na základě analýzy změřených údajů však tým výzkumníků zjistil, že přibližně devět procent aut, která měla být od výroby vybavena filtrem pevných částic, ho buď nemá nebo je nefunkční. I když jde o poměrně malou skupinu vozidel, bylo prokázáno, že vozidla s nejvyššími emisemi částic mají až třípětinový podíl na celkovém znečištění ovzduší ve městě.

Z výsledků dále vyplývá, že problém z pohledu ovzduší není jen u vozidel vybavených DPF filtry, ale i u starších aut, která jsou špatně udržována a neplní pak emisní limity. Naftové motory nevybavené z výroby DPF vyprodukovaly dalších 30 procent z celkového počtu částic a 61 procent z celkové hmotnosti elementárního uhlíku. Benzinové motory zbylých 25 procent z celkového počtu částic a 27 procent z celkové hmotnosti elementárního uhlíku.

Měření také prokázalo, že průměrný naftový motor s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic emisně neodpovídá naftovému motoru, který nikdy nebyl vybaven DPF. Auta s nefunkčním nebo záměrně odstraněným DPF totiž svými emisemi částic výrazně převyšují průměrný naftový vůz, který není z výroby vybaven filtrem pevných částic.

Praha se chce na hříšníky zaměřit

Magistrát se na tato auta v budoucnu zaměří. „Technickému stavu vozidel je třeba věnovat zvýšenou pozornost. S praktiky beztrestným provozováním vozidel s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat. Bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry,“ uvedla radní pro životní prostředí Jana Plamínková.

Člen výboru pro dopravu a zastupitel Prahy 7 Ondřej Mirovský opakovaně vyzývá Policii ČR k činnosti. „Měla by okamžitě začít plnit své legislativní povinnosti a najít rychlý a efektivní mechanismus pro postihy prokázaných hříšníků, kteří vědomě zanášejí naše plíce špínou. Když umí rychle brát lidem řidičský průkaz za ztracenou registrační značku, tak by měla umět řešit i toto,“ míní.

Autoři:
  • Nejčtenější

Automobily, které bojkotují benzin E10. Není mezi nimi náhodou i ten váš?

29. listopadu 2023

Směrnice EU o kvalitě paliv vyžaduje, aby členské státy, které zavádějí benzin E10, zajistily...

„Ropný“ kancléř Scholz nadále v Německu počítá s miliony elektroaut

29. listopadu 2023

Spolkový kancléř Olaf Scholz nadále počítá s tím, že na německých silnicích bude do roku 2030...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lepší než TDI, hodnotí služební elektromobil strážník z Tábora

28. listopadu 2023

Bateriová auta se postupně prosazují i do flotil strážníků. Městská policie Tábor nasadila...

Je to tady, ve finále ankety evropského auta roku je poprvé vůz z Číny

28. listopadu 2023

Do finále evropské ankety Auto roku se poprvé dostala čínská značka. Mezinárodní odborná porota,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ideologie vládne nad prověřenými zákony trhu, říká šéf Toyoty Peleška

27. listopadu 2023

Premium Evropa se připravuje na „zelená“ auta. Benzinové a dieselové automobily mají být nahrazeny...

Život ve slevě. Drahota vede mámu samoživitelku k zoufalým akcím

Premium Davem lidí proplouvá nenápadná žena s červeným deštníkem v obnošené bundě. Očima skenuje výkladní skříně obchodů. Pak...

Pavel Kolář: Naše mechanismy zajišťující přežití jsou deformovány blahobytem

Premium Přisuzují se mu až zázračné schopnosti. Mnoha lidem totiž dokázal pomoci od zdravotních potíží. Ať už šlo o české...

Manažer reprezentace exkluzivně: o konci trenérů a proč dostal funkci u záchodků

Premium Byl první, kdo trenérům reprezentace už během října navrhl: „Neskončíme?“ Dopálila ho hořká atmosféra a nedůvěra...

„Ropný“ kancléř Scholz nadále v Německu počítá s miliony elektroaut

29. listopadu 2023

Spolkový kancléř Olaf Scholz nadále počítá s tím, že na německých silnicích bude do roku 2030...

Automobily, které bojkotují benzin E10. Není mezi nimi náhodou i ten váš?

29. listopadu 2023

Směrnice EU o kvalitě paliv vyžaduje, aby členské státy, které zavádějí benzin E10, zajistily...

Je to tady, ve finále ankety evropského auta roku je poprvé vůz z Číny

28. listopadu 2023

Do finále evropské ankety Auto roku se poprvé dostala čínská značka. Mezinárodní odborná porota,...

Lepší než TDI, hodnotí služební elektromobil strážník z Tábora

28. listopadu 2023

Bateriová auta se postupně prosazují i do flotil strážníků. Městská policie Tábor nasadila...

Českého slavíka vyhrála Ewa Farna. Do Síně slávy vstoupil Václav Neckář

V pražském Foru Karlín se rozhodlo o letošních držitelích Českých slavíků. Mezi zpěvačkami vyhrála Ewa Farna, která si...

Jana Bendiga na Slavících posypali moukou a počastovali rasistickou nadávkou

Předávání hudebních cen Český slavík se neobešlo bez skandálu. Na červeném koberci to zpěvák Jan Bendig (29) schytal...

Jeho uhánění mě obtěžovalo. Byla jsem vdaná, říká manželka Tomáše Savky

Někdejší účastník první řady SuperStar a bývalá vynikající sólistka baletu plzeňského Národního divadla jsou manželi už...

Ulož.to končí se sdílením souborů. Kvůli evropské legislativě, vysvětluje

Internetové úložiště Ulož.to Disk od prosince nebude umožňovat stahování souborů, které si na něj uživatelé sami...

Nejsem nácek. Šlo o něco jiného, říká muž, který útočil na Bendiga

Zpěvák Jan Bendig (29) byl v sobotu před předáváním cen Český slavík posypán na červeném koberci moukou. Druhý den...