Experti volají po změně měření emisí při technických kontrolách nebo rovnou v provozu na evropské úrovni. „V Německu u kontrol měření emisí na technických kontrolách neprojde desetkrát víc aut než v České republice,“ uvedl Josef Pokorný z SDA. V současnosti se pracuje na změně legislativy v Česku. „Měla by být stanovena pravidla pro schvalování filtrů z druhovýroby, evropská pravidla pro homologace jsou nyní velmi jednoduchá,“ dodává Pokorný.
V uplynulých týdnech vznikla meziresortní komise ministerstev dopravy a životního prostředí, kde se společně s dopravní policií řeší, jak zachytit vozidla s poškozenými filtry na silnicích. První taková akce proběhla v Trutnově koncem května a další měření, které proběhne v Praze, se právě plánuje.
Podle informací iDNES.cz dostala Česká obchodní inspekce od ministerstva průmyslu a obchodu za úkol vytvořit metodiku, jak nastavit systém kontroly prodeje částicových filtrů, zaměřit se mají především na filtry z druhovýroby. „Postup kontrol by měl být obdobný jako u pohonných hmot; tedy anonymní nákup, pak analýza filtru a případně další kroky - pokuta a podobně...,“ popisuje nejmenovaný zdroj.
Poslední vozy bez něj plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů. Podle servismanů je za většinou problémů s filtrem zanedbaná údržba vozu a nekvalitní palivo (čtěte více v článku Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert - ZDE).
Majitelé dieselových aut se ovšem často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP) vymontovat. Podle posledních odhadů ÚAMK se jedná o více než jeden milion vozů. Pozor! Vůz s již odstraněným filtrem neprojde emisní kontrolou na STK, které jsou dnes stále přísnější. V Česku jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem. Na čoudící auta s vykuchaným filtrem jsou vysazení například policisté v Rakousku a Německu, zbrojit začínají i ti čeští
Velmi hrubý odhad říká, že v Evropě jezdí zhruba přes 30 milionů vozidel s filtry pevných částic. Dalo by se tedy říct, že díky částicovému filtru mají moderní diesely „zelené plíce“. Jenže podle testu, který ÚAMK provedl v Praze a dalších krajských i okresních městech, se zjistilo, že přes 60 % všech dieselů, které by měly mít filtr pevných částic, ho buď nemá záměrně vůbec, nebo je jeho činnost z nějakého důvodu v nepořádku.
„Na trhu už nejsou subjekty, které cíleně odstraňují filtry pevných částic,“ uvádí expert na problematiku náhradních dílů českého zastoupení Fordu Josef Förster. A potvrzuje, že vozidla často nemají poškozený filtr: „Je jen ucpaný, což se dá řešit řízenou regenerací v servisu, která se dá pořídit do tisíce korun. V uplynulých měsících navíc automobilky výrazně snížily ceny náhradních filtrů. Nezávislé testy filtrů pevných částic potvrzují, že neoriginální filtry jsou často jen nefunkční náhražky, které nefungují.
„Největším problém je, že v České republice není v současné době možné efektivně tento nešvar postihovat, neboť metodika měření emisí na STK je nastavena tak, že i vozidlo bez DPF je schopno za určitých podmínek projít benevolentním limitem. Stejně tak není při běžné kontrole zcela možné provozovat pravidelné a důsledné kontroly ze strany dopravní policie,“ vysvětluje pro iDNES.cz europoslanec Tomáš Zdechovský.
Téma DPF se dostalo až na půdu evropského parlamentu. „Mám příslib od Komise, že se na tuto problematiku podívají. Zatím není známý termín konkrétního projednání ať už ve výboru pro dopravu nebo na Komisi, ale očekávám, že se tomuto závažnému tématu budeme věnovat prioritně. Spolupracuji proto i s českými poslanci, protože potřebujeme řešení i na národní úrovni,“ uvádí Zdechovský a dodává, že na národní úrovni se tomuto tématu věnují Piráti. Aktivní je už několik let v problematice filtrů pevných částic také ministerstvo životního prostředí.
Letos v dubnu se tématu věnovali i čeští experti:
30. dubna 2018 |