Pracuje se na softwaru, který podle hluku vibrací pozná poruchu auta

aktualizováno 
Řada poruch nebo blížících se problémů se u auta projevuje specifickými zvuky nebo vibracemi. Školený sluch mechanika teď může nahradit speciální aplikace.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Vyvíjí ji americká společnost Carfit, za níž stojí kromě odborníků na umělou inteligenci a strojové učení mimo jiné i řada lidí s předchozími zkušenostmi z automobilového průmyslu, např. Pierre Cohade, který dříve pracoval v Goodyearu, nebo Marc Amblard (PSA, Valeo, Renault, Alstom). 

Zakladatelé společnosti Nicolas Olivier a Peter Hauser se dříve věnovali vývoji tzv. wearables (takzvaná „nositelná elektronika), tedy např. náramků, které měří vaše kroky a pomocí spojení dat o fyzické aktivitě s dalšími ukazateli (krevní tlak a srdeční tep) dokážou podat solidní zprávu o zdravotním stavu. Teď svoji pozornost zaměřili na auta.

Celý systém reprezentuje aplikace Carfit Puls, což je speciální senzor, který si přilepíte na volant a který pomocí Bluetooth odesílá data o NVH (noise, vibration, harshness, tedy o hluku, vibracích a dalších projevech) auta do aplikace v mobilním telefonu, která je umí vyhodnotit. K dispozici má rozsáhlou databázi průvodních jevů poruch, pracuje s umělou inteligencí i tzv. strojovým učením.

Cílem je pomocí těchto speciálních projevů monitorovat stav těch součástek auta, které běžně nejsou vybaveny diagnostickými senzory. Carfit se chlubí tím, že takto dokáže rozpoznat sjeté pneumatiky, špatně vyvážená (poškozená) kola, opotřebené brzdy nebo unavené tlumiče.

Nutno podotknout, že pokud tento systém dokáže podobné poruchy objevit včas, můžete si případnou opravou ušetřit další servis podvozkových součástí – všechny výše zmíněné se totiž vzájemně výrazně ovlivňují.

Aplikaci Carfit Puls lze zatím předobjednat. Dokonalejší řešení pak Carfit nabízí pro automobilky, výrobce náhradních dílů, provozovatele flotil nebo pojišťovny. Systémy na stejné bázi umí totiž pomoci i při vývoji a prediktivní informace o stavu auta dokážou ušetřit velké částky za servis, případně odhalit závady, na něž by mechanik nepřišel.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Přehled slev: Se starým autem i do značkového servisu

Geometrie kol

Značkové servisy nabízejí levnější práci i náhradní díly majitelům starších vozů. Zmapovali jsme desítku...

Stěrače jsou nejdůležitější bezpečnostní prvek vozu, servis zvládnete sami

Ilustrační snímek

Můžete mít zrak jako ostříž, ty nejlepší zimní pneumatiky vítězící ve všech testech i celou armádu elektronických...

Test zimních pneu 2018: za nové gumy si připlaťte, ty levné propadly

Test zimních pneumatik pro sezonu 2018

Čeká vás nákup nových zimních pneumatik? Řiďte se podle toho, jak se jednotlivé pneumatiky chovají na sněhu, ledu nebo...

Najdete na iDNES.cz