Pracuje se na softwaru, který podle hluku vibrací pozná poruchu auta

aktualizováno 
Řada poruch nebo blížících se problémů se u auta projevuje specifickými zvuky nebo vibracemi. Školený sluch mechanika teď může nahradit speciální aplikace.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Vyvíjí ji americká společnost Carfit, za níž stojí kromě odborníků na umělou inteligenci a strojové učení mimo jiné i řada lidí s předchozími zkušenostmi z automobilového průmyslu, např. Pierre Cohade, který dříve pracoval v Goodyearu, nebo Marc Amblard (PSA, Valeo, Renault, Alstom). 

Zakladatelé společnosti Nicolas Olivier a Peter Hauser se dříve věnovali vývoji tzv. wearables (takzvaná „nositelná elektronika), tedy např. náramků, které měří vaše kroky a pomocí spojení dat o fyzické aktivitě s dalšími ukazateli (krevní tlak a srdeční tep) dokážou podat solidní zprávu o zdravotním stavu. Teď svoji pozornost zaměřili na auta.

Celý systém reprezentuje aplikace Carfit Puls, což je speciální senzor, který si přilepíte na volant a který pomocí Bluetooth odesílá data o NVH (noise, vibration, harshness, tedy o hluku, vibracích a dalších projevech) auta do aplikace v mobilním telefonu, která je umí vyhodnotit. K dispozici má rozsáhlou databázi průvodních jevů poruch, pracuje s umělou inteligencí i tzv. strojovým učením.

Cílem je pomocí těchto speciálních projevů monitorovat stav těch součástek auta, které běžně nejsou vybaveny diagnostickými senzory. Carfit se chlubí tím, že takto dokáže rozpoznat sjeté pneumatiky, špatně vyvážená (poškozená) kola, opotřebené brzdy nebo unavené tlumiče.

Nutno podotknout, že pokud tento systém dokáže podobné poruchy objevit včas, můžete si případnou opravou ušetřit další servis podvozkových součástí – všechny výše zmíněné se totiž vzájemně výrazně ovlivňují.

Aplikaci Carfit Puls lze zatím předobjednat. Dokonalejší řešení pak Carfit nabízí pro automobilky, výrobce náhradních dílů, provozovatele flotil nebo pojišťovny. Systémy na stejné bázi umí totiž pomoci i při vývoji a prediktivní informace o stavu auta dokážou ušetřit velké částky za servis, případně odhalit závady, na něž by mechanik nepřišel.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Stěrače jsou nejdůležitější bezpečnostní prvek vozu, servis zvládnete sami

Ilustrační snímek

Můžete mít zrak jako ostříž, ty nejlepší zimní pneumatiky vítězící ve všech testech i celou armádu elektronických...

Test automyček: Tunelové lépe myjí, portálové slušně suší

Test automyček

Ať už je váš vůz obyčejné přibližovadlo nebo vážený člen rodiny, potřebuje pravidelnou očistu, jinak by zrezivěl. Víte,...

Je čas sundat zimní obutí. Autu dopřejte i myčku a kontrolu kapalin

Přezouvání pneumatik

Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených...

Najdete na iDNES.cz