Pracuje se na softwaru, který podle hluku vibrací pozná poruchu auta

aktualizováno 
Řada poruch nebo blížících se problémů se u auta projevuje specifickými zvuky nebo vibracemi. Školený sluch mechanika teď může nahradit speciální aplikace.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Vyvíjí ji americká společnost Carfit, za níž stojí kromě odborníků na umělou inteligenci a strojové učení mimo jiné i řada lidí s předchozími zkušenostmi z automobilového průmyslu, např. Pierre Cohade, který dříve pracoval v Goodyearu, nebo Marc Amblard (PSA, Valeo, Renault, Alstom). 

Zakladatelé společnosti Nicolas Olivier a Peter Hauser se dříve věnovali vývoji tzv. wearables (takzvaná „nositelná elektronika), tedy např. náramků, které měří vaše kroky a pomocí spojení dat o fyzické aktivitě s dalšími ukazateli (krevní tlak a srdeční tep) dokážou podat solidní zprávu o zdravotním stavu. Teď svoji pozornost zaměřili na auta.

Celý systém reprezentuje aplikace Carfit Puls, což je speciální senzor, který si přilepíte na volant a který pomocí Bluetooth odesílá data o NVH (noise, vibration, harshness, tedy o hluku, vibracích a dalších projevech) auta do aplikace v mobilním telefonu, která je umí vyhodnotit. K dispozici má rozsáhlou databázi průvodních jevů poruch, pracuje s umělou inteligencí i tzv. strojovým učením.

Cílem je pomocí těchto speciálních projevů monitorovat stav těch součástek auta, které běžně nejsou vybaveny diagnostickými senzory. Carfit se chlubí tím, že takto dokáže rozpoznat sjeté pneumatiky, špatně vyvážená (poškozená) kola, opotřebené brzdy nebo unavené tlumiče.

Nutno podotknout, že pokud tento systém dokáže podobné poruchy objevit včas, můžete si případnou opravou ušetřit další servis podvozkových součástí – všechny výše zmíněné se totiž vzájemně výrazně ovlivňují.

Aplikaci Carfit Puls lze zatím předobjednat. Dokonalejší řešení pak Carfit nabízí pro automobilky, výrobce náhradních dílů, provozovatele flotil nebo pojišťovny. Systémy na stejné bázi umí totiž pomoci i při vývoji a prediktivní informace o stavu auta dokážou ušetřit velké částky za servis, případně odhalit závady, na něž by mechanik nepřišel.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a...

Test letních pneu na octavii: nejlepší jsou z Ameriky, poslední čínské

Autoklub ČR testoval letní pneumatiky. Zaměřil se na rozměr 205/55 R16, který patří k nejžádanějším. V testu, který měl...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Najdete na iDNES.cz