"Kontrolovali jsme to, a tentokrát se skutečně skála hýbe. Teď už je řešením jen sanace," říká mluvčí Správy Národního parku České Švýcarko Tomáš Salov. (O předchozím poplachu čtěte zde)
SKÁLA
|
Skálu není reálné odtěžit. Kromě toho, že by to byl příliš nešetrný zásah do krajiny, nevyplatilo by se to ani ekonomicky. Rozpraskaný pískovec by byl téměř neprodejný a sanace tak vyjde levněji. Uvolněné bloky je nutné rozebrat, ostatní ukotvit, skálu zpevnit a podezdít.
Problém je v tom, že takové práce půjde dělat až na jaře. "Spousta věcí se například betonuje. To nejde dělat, když může každou chvíli pršet nebo mrznout," podotýká Salov. Podle něj je tak velmi pravděpodobné, že silnice zůstane zavřená až do jara. Kromě spojení s Německem tím zůstane odříznuto i několik lidí z Hřenska včetně tamního starosty, kteří bydlí až za uzávěrou.
Správa parku se navíc už dlouho dohaduje s Ředitelstvím silnic a dálnic, kdo má sanace skal, které ohrožují silnice, vůbec platit. Podle lesního zákona by to měl být národní park, podle silničního zákona silničáři. U městského soudu v Praze leží již rok a půl žaloba, která by měla tento spor rozhodnout.
"Protože je ale nutné situaci řešit hned, peníze na sanaci sháníme a žádáme o dotace," upozorňuje Salov. Sanace skály podle něj bude stát desítky milionů korun.
nestabilní skála |