Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obchvat zlínské Zálešné má zpoždění, musí splnit padesát podmínek

  11:58
Příprava obchvatu Zálešné ve Zlíně, který má mimo jiné ulevit centru města od návalu automobilů, se zdržuje. Projekt už má ale za sebou aktualizované řízení EIA, z něhož vyplynulo přes padesát podmínek. Stavět by se mohlo nejdříve v roce 2020.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

V roce 2005 vystěhoval magistrát první obyvatele zlínské čtvrti Zálešná, kteří tam žili v městských baťovských domcích, aby si připravil území pro výstavbu obchvatu. Dosud má ale vykoupenou jen třetinu ostatních nemovitostí, především garáží, které stojí v trase důležité silnice.

„Další výkupy jsou předjednané, máme smlouvy o smlouvách budoucích. Řešíme to průběžně už rok,“ přiblížil Michal Zlámal, který je pověřený vedením odboru koncepce a realizace dopravních staveb radnice.

Mapa plánovaného obchvatu zlínské čtvrti Zálešná.

Město musí získat celkem 96 především řadových garáží, tři menší objekty v areálu přilehlé krajské nemocnice a několik tisíc metrů čtverečních dalších ploch.

Podle Zlámala půjde projekt brzy do územního řízení, přičemž územní rozhodnutí by mělo být vydané příští rok. Celá příprava by mohla skončit v roce 2020. „Je to optimistická varianta,“ podotkl Zlámal.

Ještě loni přitom radnice počítala s tím, že by s obchvatem mohla začít v roce 2019. „Příprava je mimořádně pomalá, obchvat už měl být minimálně rozestavěný,“ míní opoziční zastupitel Aleš Dufek z KDU-ČSL.

„Liniové stavby se po legislativní stránce nepřipravují jednoduše. Jsou tam majetkoprávní aspekty, důležitá je ochrana životního prostředí,“ argumentuje Zlámal.

Místo skleněných mají vzniknout betonové protihlukové stěny

Právě posuzování vlivů stavby na životní prostředí v rámci řízení EIA stálo za posledním zdržením projektu. Na základě požadavků Evropské unie se muselo původní řízení z roku 2012 aktualizovat a vyplynulo z něho přes padesát podmínek.

Jedna z nich například zní: „Pro dokumentaci ke stavebnímu povolení zpracovat podrobnou akustickou studii pro jednotlivé lokality a chráněnou obytnou zástavbu“.

V další se pak požaduje řešit protihlukovou ochranu protihlukovými stěnami situovanými dle návrhu nově vypracované akustické studie.

Protihlukové stěny, jež jsou součástí projektu, by měly být podle požadavků ministerstva betonové, protože pohlcují hluk lépe než skleněné, které ho spíše odrážejí. Právě z přílišného hluku, ale i otřesů a smogu mají strach obyvatelé Zálešné, kolem jejichž domů obchvat povede.

Starší muž, který zde bydlí, prohlásil, že obchvat považuje za největší blbost, kterou slyšel. Nelíbí se mu, že silnice povede v hlubokém zářezu ve svahu i na pilířích. „Nevěřím ani protihlukovým stěnám. Myslíte si, že dopravu opravdu odhluční?“ ptá se nedůvěřivě.

Podle Zlámala jsou ale všechny podmínky EIA splnitelné, a to včetně té, že se musí provést hlukové měření za provozu. Důležitým bodem je také to, že by se obchvat měl začít stavět současně s dálnicí D49 z Hulína do Fryštáku, odkud povede do Zlína dálniční přivaděč.

Všechny tři důležité silnice spolu souvisejí a svůj účel dokáží splnit, jen když budou fungovat dohromady.

„Obchvat je důležitý kamínek do mozaiky. Pokud by měl vůči dálnici a přivaděči zpoždění, bylo by to pro město problematické. Sokolská ulice by byla zahlcená auty,“ upozornil krajský radní pro dopravu Pavel Botek.

Náklady na obchvat přesáhnou půl miliardy korun

Obchvat pomůže odvést dopravu z přetíženého centra města. Povede od supermarketu na Vršavě přes Zálešnou a za dopravním podnikem se napojí na tah do Vizovic.

U nemocnice vznikne nová křižovatka a do dopravního podniku povede vjezd od nábřeží u řeky Dřevnice. Vyřešené už je i křížení s kolejemi, což ale zase souvisí s elektrifikací trati z Otrokovic do Vizovic, s níž by stát chtěl začít na přelomu let 2019 a 2020 (čtete v článku K elektrifikaci železnice do Zlína mají lidé z místních částí výhrady).

Přípravu výstavby dálnice D49 dočasně zastavil soud kvůli námitkám ekologických aktivistů, kteří upozornili na to, že v trase cesty žijí chránění živočichové. Kdy se začne stavět, není jasné. Peníze na dálnici a elektrifikaci by ale měl mít stát připravené.

Financování však může být problémem u obchvatu, jehož náklady zřejmě přesáhnou půl miliardy korun. Město si nebude moci dovolit dát tolik peněz z vlastního rozpočtu, a bude proto potřebovat dotace, nejspíše od Evropské unie.

„Počítáme s uplatněním projektu v rámci aktuálně poskytnutých dotačních titulů,“ nastínil Zlámal.

Podle prvních plánů se už mělo po obchvatu Zálešné jezdit od roku 2015. Kdy se to stane realitou, však dnes nedokáže nikdo říci.

Autor:
  • Nejčtenější

Dostavbu části D49 silničáři zřejmě musí přerušit. Vyhodíme desítky milionů, tvrdí

17. května 2024  9:16,  aktualizováno  15:16

Právní bitva o stavební povolení pro dálnici D49 v rozestavěném úseku Hulín-Fryšták ve Zlínském...

Jdi do pr.... Za to ti snad zaplatili, měl říct Svědík sudímu. Letos asi dotrénoval

14. května 2024  15:47

I když má před sebou poslední tři, možná čtyři zápasy během svého šestiletého angažmá ve Slovácku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice mají klid, Zlín po prohře zůstává na dně. Rozhodne poslední kolo

19. května 2024  16:29,  aktualizováno  20:13

O přímém sestupujícím z Fortuna ligy se rozhodne v závěrečném dějství nadstavbové části. Nejhorší...

Králík by Rusy přizval: Jejich vyřazení popírá staroolympijské myšlenky

19. května 2024

Premium Ve své době patřil k absolutní gólmanské špičce. A to nejen na domácím hokejovém poli, ale i v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedmnáct kusů za tři hodiny. Odborná firma začala s odchytem nutrií ve Zlíně

17. května 2024  11:51

Zlín se pustil do boje s přemnoženými nutriemi. Pozval si specializovanou firmu, která je v těchto...

Vítězství z Krumlova je pro mě cennější. Titul je ještě daleko, říká Stříteský

21. května 2024  17:24

Osm desetin sekundy. Časový úsek, během něhož sotva škytnete, si může 24letý soutěžní jezdec...

Distributor smrtícího alkoholu z metanolové kauzy byl podmínečně propuštěn

21. května 2024  16:36,  aktualizováno  17:05

Jiří Vacula, který v roce 2012 distribuoval otrávený metanol, byl podmíněně propuštěn na svobodu. Z...

Lidovečtí senátoři znají soupeře z ANO. Vyzve je včelař a místostarostka

21. května 2024  17:01

Hnutí ANO vybralo kandidáty, kteří půjdou do podzimních senátních voleb. V nich obhajují pozice...

Domácí dialýza ženě zachránila život. V Otrokovicích vzniklo speciální centrum

21. května 2024  13:58

Na poliklinice v Otrokovicích se otevírá první Centrum domácí dialýzy v Česku. Bude přijímat...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...