„Ve čtvrtek dopoledne jsem bez problémů koupila jeden e-ticket kamarádce, která nemá možnost platit internetové obchody bankovní kartou. Kolem čtvrté hodiny odpoledne jsem chtěla koupit další vstupenku, ale systém kolaboval a neumožnil dokončit transakci. Vzápětí se ukázalo, že nejlevnější vstupenky jsou pryč. V nabídce se objevila další limitovaná edice za cenu o 200 korun vyšší, ale ani pak nešlo platit kartou,“ líčí Alena Malá s tím, že na e-mail jí přišla alespoň objednávka a vstupenku nakonec zaplatila převodem z účtu.
Mluvčí festivalu Jiří Sedlák potvrdil, že e-shop začal první sérii čtyř tisíc kusů nejlevnějších vstupenek prodávat ve středu v 9:00 hodin a už za den a půl byly vyprodané.
„V minulosti trval prodej první edice pár týdnů, loni se lístky vyprodaly za deset dnů. Letošní rychlost byla rekordní. Svědčí to o dobrém jménu festivalu a důvěře našich skalních fanoušků v program, přestože zatím nejsou známá jména kapel,“ uvedl.
Více levných vstupenek nebude, náklady rostou
S tím souhlasí i ředitelka festivalu Zlata Holušová. „Rychlost prodeje první vlny vstupenek se každý rok zvyšuje. Colours má svoji pevnou základnu fanoušků, kteří si hlídají nabídku. Z letošního rekordu máme velkou radost. Vstupenky by možná zmizely už za den, kdyby se nezahlcoval systém elektronických plateb,“ říká Holušová.
O nabídce většího počtu nejlevnějších vstupenek ale neuvažuje. „Nemůžeme si to dovolit. Náklady každý rok stoupají. Ufinancovat festival bez dopadu na kvalitu je čím dál těžší,“ zdůvodnila.
Kdy kupujete vstupenky na hudební festivaly?
Ceny vstupenek proto mírně rostou. Na letošní akci stály nejlevnější 1 590 korun. Startovací cena na příští rok je o 100 korun vyšší. Konečná cena vstupenek prodávaných na místě skončila letos na částce 2 600 korun. Jaká bude příště? „To zatím nevíme. Bude záležet na řadě vlivů,“ říká Sedlák.
Hlavně na tom, jaké se nám podaří získat kapely. Honoráře totiž tvoří nejvyšší část nákladů a každý rok stoupají. Stejně jako další vstupy,“ podotkla Holušová.
Letos museli pořadatelé festivalu například připlatit statisíce korun za obvyklé vybavení areálu: unimobuňky, mobilní toalety a ploty. Kvůli budování uprchlických táborů se totiž tohle zboží stalo v Evropě nedostatkovým.
Náklady festivalů zvedne EET
Příští rok si budou muset organizátoři Colours of Ostrava i dalších velkých festivalů v Dolní oblasti Vítkovic připlatit statisíce za dostatečné pokrytí areálu signálem pro telefonování i přenos velkého objemu dat.
„Spolehlivé připojení budou potřebovat všichni prodejci kvůli elektronické evidenci tržeb. My to řešíme v Gongu a v dalších vnitřních expozicích, což znamená statisícové náklady. Částečně můžeme vlastní infrastrukturou pomoci i k pokrytí signálu ve venkovním areálu, ale jen při menších akcích. Organizátoři velkých akcí se stovkami stánků se musí o jejich připojení postarat sami,“ říká šéf sdružení Dolní oblast Vítkovice Petr Koudela.
„Pokrytí signálem řešíme a zvládneme to,“ ujišťuje za organizátory Colours Daniel Krečmer. „Každý rok máme on-line připojeno množství pořadatelů i míst. Letos poprvé jsme testovali i pokrytí pětiny stánků, především těch velkých. Stálo to kolem jednoho až dvou milionů korun,“ dodal Krečmer.
Odhadl, že příští rok se náklady na pokrytí rozlehlého areálu zvednou asi o pětinu.
„Náklady na technické zajištění akce se snažíme hradit z externích zdrojů, především z příspěvků sponzorů, a ceny vstupenek se snažíme udržet. Ale zatím nevíme, jaký bude další vývoj. Nedokážu proto říci, zda konečná cena vstupenek zůstane stejná, nebo se zvýší,“ netají Holušová. „Stálým fanouškům proto doporučuji, aby s nákupem neotáleli,“ dodala ředitelka festivalu.