RECENZE: Genialita Waynea Shortera vyniká hlavně při hře v kvartetu
Wayne Shorter Quartet v Lucerně, 6. 11. 2013 (John Patitucci, Wayne Shorter) | foto: Tomáš Krist, MAFRA
Večer byl rozdělen na dvě poloviny. V první se Shorter představil tak, jak jsme jej v Praze viděli už dvakrát, tedy v kvartetu společně s pianistou Danilem Pérezem, kontrabasistou Johnem Patituccim a bubeníkem Brianem Bladem. A právě v této sestavě, která funguje už třináct let, je jádro toho, proč je Shorter obecně považován za to nejlepší na současné jazzové scéně.
Tedy, jazzové: o jazz, jak si jej běžný posluchač představuje, se tady vlastně nejedná. Klasickou formu "téma - improvizovaná sóla - téma", která je typická pro většinu této hudbu jak v tradičním, tak modernistickém slova smyslu, Shorterovo kvarteto zcela ignoruje, dá se říci, že ji rozebralo na součástky.
Wayne Shorter QuartetPKF-Prague Philharmonia, dirigent Martin Kumžák Závěrečný koncert festivalu Struny podzimu Praha, Velký sál Lucerny, 6. listopadu 2013 |
Hra všech čtyř hudebníků, z nichž vlastně žádný nemá klasicky vedoucí funkci, která by se dala, s nadsázkou řečeno, vymezit počtem not nebo minutami sólování, vlastně propojuje v horizontálním i vertikálním smyslu různé přístupy ke kolektivnímu projevu. Přestože hudebníci mají před sebou notové pulty, jejich hudba působí jako dokonalá improvizace čtyř vzájemně dokonale propojených elementů.
Z mnoha detailů je však zřejmé, že tento naprosto uvolněný dojem je výsledkem důsledné přípravy, napsání konkrétních fragmentů, které se propojují improvizacemi ve výslednou skladbu, a evidentně také jakýchsi vnitřních signálů, které si hudebníci předávají, aby jejich hudba měla potřebnou osnovu, dramatičnost a dynamiku.
Hudba Wayne Shorter Quartetu ve třech rozsáhlých skladbách oscilovala mezi pasážemi "jakoby" jazzovými, romantickými záblesky, které evokovaly až filmové představy, free improvizací, která se však ovíjela kolem pevných koster, a pasážemi, které byly zjevně poučeny soudobou komorní hudbou.
Jisté je, že hudba Wayne Shorter Quartetu byla dokonalou ukázkou vzájemné hráčské empatie, jakou vídáme na pódiích skutečně velmi zřídka. Je to hudba, která nezná hraní si na žánry a styly, nenechává se svírat žádnými hranicemi. Umožňuje jí to fakt, že je hrána hudebníky, kteří mají nejen jeden každý svoji tvář, ale zdá se, že v jejich muzikantství zcela absentují slova jako "neumím" nebo "nezahraju".
Druhá polovina večera, kdy Wayne Shorter Quartet usedl před orchestr PKF - Prague Philharmonia pod vedením Martina Kumžáka, byla zcela jiná. Do značné míry v ní totiž bylo "odstřiženo" to, co je pro hru samotného kvarteta nejdůležitější, tedy otevřenost, nesvázanost a dokonalá komunikace. Ta vycházela na povrch opět hlavně ve chvílích, kdy se orchestr odmlčel a předal prostor kvartetu.
Ačkoli autorem partitur byl sám Wayne Shorter, často se stávalo, že se nejen on, ale i jeho kvartetní kolegové (snad s výjimkou Bladea, který si svou cestu našel i díky zvukové podstatě svých nástrojů) ve hře velkého tělesa ztráceli. Shorter tímto projektem zjevně chce v první řadě předvést své skladatelské a aranžérské kvality, ovšem tak trochu na úkor svých hlavních zbraní.
Tipy z televizního programu
Recenze: Taxi 5 40 %, Labyrint lží 60 %, Equalizer 2 55 %, Wanted 60 %, Lítám v tom 80 %, Láska je láska 60 %, Tomb Raider 40 %, Sherlock Holmes 60 %, Případ Goldman 60 %, Rédl 55 %, Malé ženy 70 %, Transformers 70 %
Klíčová slova: Jana Doleželová, Agatha Christie, Tina Turner, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů
Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...
Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný
S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský
Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
VIDEO: Druhý Rod draka hlásí válku. Jednu na obrazovce a druhou za ní
Konec léta 2022 se nesl ve znamení takzvané „streamovací války“. Tehdy se totiž téměř současně...
KOMENTÁŘ: Pozor, v Hamletovi běhá duch! Absurdní trend ponižuje umění
Premium Zažíváme dobu vskutku pořádně praštěnou. Na jedné straně se umělci předhánějí v nápadech, jak...
VIDEO: Se Zlatou lýrou se vrátili Kubišová, Kryl, Matuška, Gott i Pilarová
V pražském divadle Hybernia hostoval soubor nitranského Divadla Andreja Bagara s muzikálem Zlatá...
RECENZE: Furiosa není tak zběsilá jako Max, ale neméně šílená
Premium Film Šílený Max: Zběsilá cesta z roku 2015 byl...zběsilý a šílený. Ultimátní filmový thrash metal....
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...