Základním rysem Třešňákova malířského stylu je portrétování slavných a historických osobností, vždy ale v souvislostech nebo s rekvizitami, které k nim - většinou ale jen zdánlivě - nepatří. Kromě hledání zaumných důvodů, proč je dotyčný zpodobněn tak či onak, vesměs přinášejí portréty i úsměv na tvář. Třešňák se ale "celebritám" většinou nevysmívá, jen je lehce, často evidentně z lásky, pošťuchuje.
Kdo je Vlastimil TřešňákJeden z nejznámějších českých písničkářů se na hudební scéně objevil na konci 60. let, v následující dekádě byl předním představitelem folkového hnutí Šafrán. Po podpisu Charty 77 mu byla znemožněna oficiální činnost, v roce 1982 odešel do exilu. Žil zejména ve Švédsku, Spojených státech a Německu. V emigraci se zaměřil především na výtvarnou činnost, jež byla jeho hlavním zdrojem obživy, a na literární dráhu. Po návratu do Čech v 90. letech svůj čas rovnoměrně dělí mezi všechny tři obory. |
Z dnes už klasických Třešňákových děl je na výstavě k vidění například papež Jan Pavel II. se zdviženým hábitem podle vzoru Marilyn Monroe, lupičská banda Butche Cassidyho a Sundance Kida, která si po úspěšném přepadení banky koupila nové obleky a nechala se u fotografa zvěčnit, nebo - jen českému prostředí srozumitelný - "crossover" Rychlých šípů a Rolling Stones. Všechny tyto obrazy zájemce najde v monografii 46 + jedna (2004).
I v novější tvorbě se Třešňák drží svého žánru, zpodobňuje například spisovatele Alexandra Dumase s kordem, sedícího na hromadě (svých) knih, Františka z Assissi, nesoucího krmení pro psy a kočky, nebo gangsterskou dvojici Bonnie a Clyde, zápecnicky sedící v bačkorách v obýváku.
Výstava v galerii Carpe diem (Jičínská 4, u metra Flora) potrvá do 31. března, vstup je zdarma.