Někteří žurnalisté po příchodu staré dámy začali v sále pohrdlivě bučet. Setkání otevřel krátký snímek o protagonistce, v němž byly ukázky z jejího smutně proslulého, formálně dokonalého a sugestivního propagačního filmu pro NSDAP s názvem Triumf vůle. Riefenstahlová se ovšem rozhodla na nepříjemné otázky neodpovídat a médiím oznámila, že většina z toho, co o ní dříve uvedla, byly lži.
Při dotazech na její vztah k Hitlerovi a k nacistické straně Riefenstahlová odvětila, že pro Hitlera pracovala jen sedm měsíců a že členem NSDAP nikdy nebyla. A když se byla tázána, zda by bývala byla raději, kdyby se před válkou vrhla na kariéru herečky ve Spojených státech a Hitlera tak nikdy nepotkala, našla tato slova: "Ano, samozřejmě. Byla bych hrozně šťastná, kdybych to tehdy udělala."
Z olympijských her 1936 v Berlíně pořídila Riefenstahlová ohromující podívanou, dvoudílný film Přehlídka národů, jehož premiéra se odehrála v roce 1938 v den Hitlerových narozenin. Režisérka podobně jako v Triumfu vůle využila mimořádných výrobních podmínek včetně desítek kameramanů, kteří točili i pod vodou či ze vzducholodi. Film získal Mussoliniho pohár na festivalu v Benátkách, nebyl však zapomenut ani po válce: v roce 1964 byl uveden do kin ve Francii, ovšem v neúplné verzi - scény oslavující Hitlera byly vystřiženy.
Riefenstahlová prý doufá, že se o ní díky nynější výpravné knize snad už konečně přestane mluvit pouze v souvislosti s nacismem, a začne být brána jako umělkyně. Kniha je pojata jako kronika: zahrnuje její prvotní dráhu tanečnice a krátkou epizodu herečky, detailně si všímá období filmové režisérky, fotografky a potápěčky.
Riefenstahlová publikovala v roce 1987 své rozsáhlé memoáry. V Německu, kde její osoba vnímána velmi citlivě, byly po válce autorčiny fotografie poprvé vystaveny až v roce 1997. Německá média nynější návrat zaznamenala, šoty se objevily na hlavních televizních zpravodajských kanálech ARD a ZDF a fotka z tiskové konference například vyšla na titulní straně listu Berliner Zeitung. Ale internetové vydání týdeníku Der Spiegel si klade otázku, jestli je vůbec dobře, že se z nového vystoupení nepoučitelné ženy, jak ji list tituluje, dělá taková událost.
Riefenstahlová je stále obdivuhodně vitální, a to se s ní před sedmi měsíci v Súdánu zřítila helikoptéra. Odnesla to dvě žebra a staré dámě se pár dnů těžce dýchalo. Pro Němce zatím zůstává tvorba i samotná přítomnost Riefenstahlové na knižním veletrhu velmi citlivým tématem.
Leni Riefenstahlová na frankfurtském knižním veletrhu. |
Leni Riefenstahlová na frankfurtském knižním veletrhu. |
Leni Riefenstahlová na frankfurtském knižním veletrhu. |