Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak najít vlaky pro 2,6 milionu „Pražanů“. Příměstské železnice se zahustí

Podobně jako nedávno Brno, tak i Praha v současnosti řeší, jak zmodernizovat přes sto let starý systém železničních tratí a kudy dovést vysokorychlostní vlaky až do centra.

ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Ambiciózní plán, na kterém spolupracuje Správa železnic s dopravci, magistrátem a dalšími experty, předpokládá, že se Praha za dalších padesát let rozroste o bezmála tři sta tisíc obyvatel a podobným způsobem naroste i počet lidí ve Středočeském kraji.

Současné kapacity kolejí ale už dnes narážejí na své limity a plánovaný nárůst železniční dopravy nebudou schopné zvládnout. Příměstské železnice by se totiž měly zahustit na úroveň, jakou dnes jezdí o víkendech pražské metro. Ve špičce by tak cesty lidí mělo zajišťovat 283 vlaků naráz.

Studie, na kterých nyní Správa železnic pracuje, přitom odhaduje, že největší počet lidí bude do Prahy směřovat ze směru, kde nad zastaralou železnicí drtivě vítězí autobusy – od Kladna.

Rodí se plán na přímé spojení letiště a hlavního nádraží. Naráží na komplikace

Tento směr spolu s odbočkou na pražské letiště má výhledový potenciál více než 90 tisíc přepravených lidí během dvaceti čtyř hodin. Necelých osmdesát tisíc pak připadá na trasu od Benešova a zhruba kolem pěti desítek tisíc cestujících bude využívat směr od Berouna nebo od Kolína.

Výhled na půl století

„Díváme se na vývoj Prahy v horizontu let 2035 až 2070. Uvedené počty lidí vycházejí z realistického odhadu. Je nesmyslné předpokládat, že se Praha rozroste na pět milionů lidí, a zároveň, že se nerozroste vůbec,“ uvedl Martin Vaněk, který za Správu železnic přípravu pražského železničního uzlu vede.

Pracovní skupina, která se přestavbou kolejišť zabývá, shromáždila na stovku možných variant, jak budoucí železniční provoz v Praze vyřešit. Z těchto nápadů nyní vybere deset, se kterými bude i nadále pracovat. V každém případě ale platí, že všechen železniční provoz se na povrch nevejde a část vlaků tak bude muset zamířit pod zem.

17. března 2022

Zatím se jako nejefektivnější jeví varianta, kdy pod povrch zamíří regionální vlaky (respektive jejich velká část), zatímco vysokorychlostní a konvenční dálková doprava zůstane na povrchu.

Projednává se i opačný scénář včetně varianty vedení vysokorychlostních vlaků pod zemí na letiště. Ten je ale vzhledem k stoupání i klesání pro výrazně delší dálkové soupravy mnohem náročnější. Potíže představuje i ve chvíli, kdy by bylo potřeba tato vozidla z tunelů přesměrovat na odstavná nádraží a tam je připravit na další obrat.

Celkově tak jde o vyřešení železniční dopravy v pěti územních celcích. Ve středu města okolo hlavního a Masarykova nádraží, dále směr na Beroun a Plzeň, směr na Vysočany a Ústí nad Labem, výjezd do Libně a dále východním směrem a poté primárně nákladní spojení přes takzvaný most Inteligence a Krč do Malešic a Běchovic.

Interval sedm a půl minuty

V dálkové dopravě se na každé trase, ať už konvenční, nebo vysokorychlostní, počítá se základním intervalem 60 minut. Ve srovnání s tím bude regionální doprava kmitat v taktu po sedmi a půl minutách. Kromě zkrácení intervalu bude potřeba zvýšit i kapacitu příměstských vlaků.

Zatímco dnes je kapacita dvoupatrových CityElefantů 310 sedících cestujících, budoucí plán počítá s vlaky přepravujícími o stovku sedících cestujících více, které jsou v železničářské hantýrce označovány jako EMU 400. Právě tyto jednotky by měly postupně stárnoucí dvoupatrové soupravy na tratích v okolí Prahy nahradit.

Přestože plánování jednoho z největších železničních projektů v zemi připadlo na období koronavirových lockdownů, kdy řada expertů předpokládala, že se významná část pracujících do režimu denního dojíždění do práce nevrátí, podle dat Správy železnic se nakonec nic takového neprojevilo. Covidové omezení dopravy považuje pouze za dočasnou epizodu.

Zatímco v Brně bylo hlavním bodem diskusí zachování hlavního nádraží v centru města nebo jeho odsun do takzvaného dolního nádraží, v Praze se počítá se stávajícími nádražími. Doplnit by je ještě mohl podzemní terminál pro rychlovlaky v okolí hlavního nádraží, původně označovaný jako Opera.

Umístění podzemních nástupišť pro několik stovek metrů dlouhé vlaky ale není jednoduché. Lidově řečeno jim v tomto prostoru překážejí obdobně dlouhé stanice metra.

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence. Přitom podobné účtuje taky

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Topná sezona byla rekordně krátká. Dodávky tepla klesly o desetinu

21. května 2024  13:05

Letošní topná sezona v Česku byla nejkratší a nejteplejší za posledních 60 let. Tuzemské teplárny...

Šance na levnější bydlení končí. Výstavba i hypotéky zvednou ceny, soudí experti

21. května 2024  12:09

Šance koupit bydlení se slevou se pomalu uzavírá. Postupné snižování hypotečních úroků opět...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....