Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jedna jízdenka pro celé Česko se prodraží, systém vyjde na 250 milionů

  6:00
Vybudování a pětiletý provoz integrovaného systému, který má cenu jednotné jízdenky přerozdělit mezi jednotlivé dopravce, vyjde podle odhadů ministerstva na 250 milionů. Dopravci i experti nyní řeší, zda půjde o efektivně vynaložené peníze. Rizikem jednotné jízdenky totiž bude i její vyšší cena.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Yan ReneltMAFRA

Od vypsání prvních veřejných soutěží na provoz železničních tratí řeší resort dopravy otázku, jakým způsobem do budoucna zajistit cestujícím možnost, aby si koupili jedinou jízdenku, na kterou by přejeli republiku z Aše do Mostů u Jablunkova.

Příchod nových dopravců se na řadě tras odrazil ve zvýšení úrovně služeb a stlačil ceny. S postupným pronikáním konkurence na koleje se ale vytrácí dosavadně zažitý komfort, kdy se cestující nemusel zajímat o to, zda přestupuje do vlaku provozovaného jiným dopravcem a zda v něm platí zakoupená jízdenka.

O vzájemném uznávání jízdenek dopravci už několik let jednají, zatím ale bez hmatatelného výsledku. Původně ministerstvo dopravy prosazovalo, aby peníze železničním společnostem za jednotné jízdenky přeúčtovávaly České dráhy, jako hlavní dopravce na české síti.

Z toho však nakonec sešlo mimo jiné i kvůli obavám, aby ČD nenesly neúměrně vysokou část nákladů za provoz tohoto clearingového centra. Nepůjde přitom o malé peníze. Náklady na pořízení tohoto systému a jeho pětiletý provoz nyní ministerstvo dopravy odhadlo na 254 milionů korun. Soukromí dopravci i dopravní experti teď řeší otázku, zda to budou efektivně vynaložené peníze.

Kdo bude jízdenky kupovat?

Rizikem jednotné jízdenky, která na první pohled vypadá jako rozumný nápad, bude totiž její vyšší cena. Zhruba rok starý plán ministerstva počítal s cenou odvozenou od klasického kilometrového tarifu Českých drah. Cena přepravy by tak vyšla na korunu a 35 haléřů na kilometr. Na tratích, kde existuje konkurence, se ale ve skutečnosti jezdí výrazně levněji.

„Cena hraje roli a zejména v České republice se lidé na cenu dívají,“ uvedl prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Podle něj tak lidé budou i nadále vyhledávat lacinější akční jízdné a jízdenky nakupovat přímo u jednotlivých dopravců. Aby mohl společný tarif fungovat efektivně, musel by podle Vyky být cenově srovnatelný alespoň s nabídkou, kterou v konkrétním čase prodává nejdražší dopravce.

Železniční dopravci totiž stále častěji přecházejí na takzvané dynamické ceny, které dlouhodobě fungují například v letecké dopravě. Ty nejsou neměnně vázané na přepravní vzdálenost, ale odvíjí se podle aktuální obsazenosti spoje. Poslední zbývající místa tak dopravci mohou prodat mnohem dráž, než za kolik je možné jízdenky pořídit s předstihem, kdy ještě velká část sedadel rezervovaná není.

Jednotný tarif má podle původního plánu ministerstva na české železnici platit od prosince příštího roku. Později by se do systému mohly zapojovat i jiné druhy dopravy, například linkové autobusy nebo MHD. Podle dopravců ale zatím jednání nepostupují tak, jak by si představovali.

„Aktuálně jednání neprobíhají. Čekáme na předložení přístupové smlouvy k národnímu tarifu, ale zatím neznáme ani termín, kdy by měla být smlouva k dispozici,“ uvedl mluvčí společnosti Arriva Transport Roman Herden.

Podle Vyky je to nejspíše způsobeno tím, že problematiku sloučení jízdních tarifů zastínil plán na zavedení slevy pro důchodce a studenty. Změna platná od září podle něj zaměstnává úředníky a zbylé projekty jsou tak odsunuty.

Účet za centrum narostl

Odhad nákladů na výstavbu systému se za necelý rok významně zvýšil. Vloni v létě odhadoval šéf technologií státního podniku Cendis Jan Paroubek jeho vznik na několik desítek milionů korun.

„Předpokládáme, že po spuštění systému bude zaměstnancem jeden účetní, který bude vše zpracovávat a vyřizovat případné reklamace, jeden systémový administrátor a programátor na údržbu systému a jeho rozvoj pro další fáze a pravděpodobně několik lidí na helpdesku,“ uvedl v rozhovoru pro Hospodářské noviny zástupce firmy, která bude mít jednotnou jízdenku na starosti. Nyní ministerstvo uvádí, že výstavba vyjde na 109 milionů korun. Zbytek bude stát jeho provoz.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...