Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

  15:30
Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť, ale bude stačit jedna. Postupně by stejný model mohl platit i u autobusů. Nevýhodou navrhované jednotné jízdenky ale může být cena.

(Ilustrační foto;) | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Plán na jednotný tarif schválilo tento týden ministerstvo dopravy, příprava by se měla rozjet v příštích týdnech. V české dopravě je to průlom: právě rozdílné jízdné a podmínky pro dopravce jsou považovány za hlavní překážku soutěží na dálkové i regionální vlaky. To v minulosti potvrdil i antimonopolní úřad.

„Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základě jednoho jízdního dokladu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Projekt má na starosti ministerský podnik Cendis, který by měl zajišťovat i rozúčtování tržeb a nákladů mezi jednotlivými dopravci. V Česku jsou podobné tarify už běžné, ale jen na krajských úrovních. O celostátní jízdenku byly v minulosti různé pokusy, ale vždy selhaly. Dopravcům se do dohod nechtělo z obavy z kartelové dohody. Proto teď chce udělat tarif ministerstvo dopravy.

Podle Miroslava Vyky, prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě, by měl jednotný tarif umožnit cestování libovolnými vlaky, autobusy i městskou dopravou. „Odbavení cestujících by mělo být stejně jednoduché jako otočení klíčem od auta,“ řekl Vyka.

Problémem může být cena

Podle materiálu se má celostátní tarif povinně týkat dálkových vlaků, které objednává ministerstvo dopravy. Postupně by do něj stát rád začlenil například i krajské vlaky nebo autobusy tak, jako je to ve Švýcarsku, které je průkopníkem jednotných jízdenek. Fungují tam výborně, jsou jen dosti drahé.

Právě cena je v analýze považována za mírnou hrozbu.

Němci chtějí zrušit papírové jízdenky na vlak, nahradí je mobil v kapse

Zákazníci na české železnici jsou dnes částečně rozmazlení, zejména na hlavních trasách Praha–Olomouc–Ostrava či Praha–Brno, kde platí za jízdenky v přepočtu na kilometr výrazně méně, než je běžný kilometrický tarif Českých drah. Důvodem je konkurence více dopravců. Dochází tak k situacím, kdy jízdenka stejným vlakem stojí z Prahy do Brna méně než z Kolína do Brna. Nový jednotný tarif ale počítá s tím, že se jízdné bude počítat podle ujetých kilometrů, ne podle konkurence.

Jinými slovy, pokud dnes někdo jede například z Plzně do Ostravy, vyplatí se mu koupit jízdenku do Prahy a pak další do Ostravy a vyjde ho to levněji, než když se bude počítat cesta podle ujetých kilometrů. Národní tarif umožní jednodušší nákup na jednu jízdenku, ale za vyšší cenu.

Z Prahy do Ostravy o 300 korun dráž?

Návrh počítá s cenou 1,35 Kč za kilometr, každoročně navýšenou o inflaci. K tomu se připočte poplatek 9,50 Kč za každou vydanou jízdenku bez ohledu na vzdálenost.

Podle jednotného tarifu by tak jízdenka z Prahy do Ostravy vyšla na 480 korun. Běžně se přitom dnes dají jízdenky sehnat na této trase za 150 i méně korun. Výše ceny za kilometr je ale zatím orientační, může se měnit.

Návrh řeší i zavedení časových jízdenek včetně možnosti roční jízdenky na celou železniční síť nebo obdoby současných In Karet s různě velkou slevou, zatím ale bez konkrétního návrhu.

Už dnes je na některých tratích v jízdném chaos. Například mezi Plzní a Mostem jezdí za veřejné peníze vlaky Českých drah (osobní a spěšné) a GW Train Regio (rychlíky). Navzájem si jízdenky neuznávají, takže při koupi zpáteční jízdenky musí lidé řešit, s jakým dopravcem pojedou.

Ministerstvo dopravy se jednotnou jízdenkou snaží vzít Českým drahám jeden z trumfů, kterým státní železniční společnost blokuje u antimonopolního úřadu soutěžení na železnici. „S ohledem na plány ministerstva dopravy otevírat dálkovou železniční dopravu konkurenci je zavedení jednotného tarifu naprostou nutností,“ dodal Vyka.

České dráhy jednotný tarif vítají. „Jednotný celostátní tarif je jednou ze základních podmínek, které je potřeba splnit ještě před otevřením trhu v železniční dopravě. Jsme připraveni nad materiálem ministerstva diskutovat a aktivně se podílet na přípravě modelu síťového odbavení cestujících i na jeho realizaci,“ říká mluvčí firmy Radek Joklík.

Společnost chce státu nabídnout například fungující kartové systémy pro odbavení zákazníků, které lze využít jako nosiče dokladů více dopravců včetně jízdenek integrovaných systémů měst a krajů.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Kanada bude mít nové dvacetidolarové bankovky. Alžbětu vystřídá Karel III.

7. května 2024  13:36

Kanada je připravena pozměnit své bankovky a umístit na ně podobu současné hlavu státu. Kanadská...

Češi berou před svátkem nákupy útokem. Obchodníci čekají čekají nárůst tržeb

7. května 2024  12:39

Na středu 8. května připadá státní svátek oslav Dne vítězství. V ten den bude většina prodejen v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...