Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

  15:30aktualizováno  15:30
Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť, ale bude stačit jedna. Postupně by stejný model mohl platit i u autobusů. Nevýhodou navrhované jednotné jízdenky ale může být cena.

(Ilustrační foto;) | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Plán na jednotný tarif schválilo tento týden ministerstvo dopravy, příprava by se měla rozjet v příštích týdnech. V české dopravě je to průlom: právě rozdílné jízdné a podmínky pro dopravce jsou považovány za hlavní překážku soutěží na dálkové i regionální vlaky. To v minulosti potvrdil i antimonopolní úřad.

„Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základě jednoho jízdního dokladu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Projekt má na starosti ministerský podnik Cendis, který by měl zajišťovat i rozúčtování tržeb a nákladů mezi jednotlivými dopravci. V Česku jsou podobné tarify už běžné, ale jen na krajských úrovních. O celostátní jízdenku byly v minulosti různé pokusy, ale vždy selhaly. Dopravcům se do dohod nechtělo z obavy z kartelové dohody. Proto teď chce udělat tarif ministerstvo dopravy.

Podle Miroslava Vyky, prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě, by měl jednotný tarif umožnit cestování libovolnými vlaky, autobusy i městskou dopravou. „Odbavení cestujících by mělo být stejně jednoduché jako otočení klíčem od auta,“ řekl Vyka.

Problémem může být cena

Podle materiálu se má celostátní tarif povinně týkat dálkových vlaků, které objednává ministerstvo dopravy. Postupně by do něj stát rád začlenil například i krajské vlaky nebo autobusy tak, jako je to ve Švýcarsku, které je průkopníkem jednotných jízdenek. Fungují tam výborně, jsou jen dosti drahé.

Právě cena je v analýze považována za mírnou hrozbu.

Němci chtějí zrušit papírové jízdenky na vlak, nahradí je mobil v kapse

Zákazníci na české železnici jsou dnes částečně rozmazlení, zejména na hlavních trasách Praha–Olomouc–Ostrava či Praha–Brno, kde platí za jízdenky v přepočtu na kilometr výrazně méně, než je běžný kilometrický tarif Českých drah. Důvodem je konkurence více dopravců. Dochází tak k situacím, kdy jízdenka stejným vlakem stojí z Prahy do Brna méně než z Kolína do Brna. Nový jednotný tarif ale počítá s tím, že se jízdné bude počítat podle ujetých kilometrů, ne podle konkurence.

Jinými slovy, pokud dnes někdo jede například z Plzně do Ostravy, vyplatí se mu koupit jízdenku do Prahy a pak další do Ostravy a vyjde ho to levněji, než když se bude počítat cesta podle ujetých kilometrů. Národní tarif umožní jednodušší nákup na jednu jízdenku, ale za vyšší cenu.

Z Prahy do Ostravy o 300 korun dráž?

Návrh počítá s cenou 1,35 Kč za kilometr, každoročně navýšenou o inflaci. K tomu se připočte poplatek 9,50 Kč za každou vydanou jízdenku bez ohledu na vzdálenost.

Podle jednotného tarifu by tak jízdenka z Prahy do Ostravy vyšla na 480 korun. Běžně se přitom dnes dají jízdenky sehnat na této trase za 150 i méně korun. Výše ceny za kilometr je ale zatím orientační, může se měnit.

Návrh řeší i zavedení časových jízdenek včetně možnosti roční jízdenky na celou železniční síť nebo obdoby současných In Karet s různě velkou slevou, zatím ale bez konkrétního návrhu.

Už dnes je na některých tratích v jízdném chaos. Například mezi Plzní a Mostem jezdí za veřejné peníze vlaky Českých drah (osobní a spěšné) a GW Train Regio (rychlíky). Navzájem si jízdenky neuznávají, takže při koupi zpáteční jízdenky musí lidé řešit, s jakým dopravcem pojedou.

Ministerstvo dopravy se jednotnou jízdenkou snaží vzít Českým drahám jeden z trumfů, kterým státní železniční společnost blokuje u antimonopolního úřadu soutěžení na železnici. „S ohledem na plány ministerstva dopravy otevírat dálkovou železniční dopravu konkurenci je zavedení jednotného tarifu naprostou nutností,“ dodal Vyka.

České dráhy jednotný tarif vítají. „Jednotný celostátní tarif je jednou ze základních podmínek, které je potřeba splnit ještě před otevřením trhu v železniční dopravě. Jsme připraveni nad materiálem ministerstva diskutovat a aktivně se podílet na přípravě modelu síťového odbavení cestujících i na jeho realizaci,“ říká mluvčí firmy Radek Joklík.

Společnost chce státu nabídnout například fungující kartové systémy pro odbavení zákazníků, které lze využít jako nosiče dokladů více dopravců včetně jízdenek integrovaných systémů měst a krajů.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Pomocí nového fíglu s DPH firmy přes agentury obírají stát o miliony korun

Začátkem února provedla národní protimafiánská centrála jednu z největších operací za poslední dobu s krycím názvem...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Severozápad Čech z ptačího pohledu ukazuje drsnou tvář energetiky

Měsíční krajina, obří rypadla, modrozelená voda zatopených lomů i štíhlé stíny větrných turbín, to vše zachycují...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Hoteliéři se připravují na propad. Italové hromadně ruší cesty do Česka

Čeští hoteliéři začínají silně pociťovat šíření nákazy koronavirem COVID-19. Zákazníci z nového ohniska nákazy, Itálie,...

Opatření proti koronaviru odrazují turisty, letní zájezdy jsou v ohrožení

Statisíce neprodaných zájezdů a čeští turisté trávící dovolenou doma. To může být obrázek letošního léta, pokud se...

Lidl v březnu zvýší platy, prodavačky v Česku si polepší o pětistovku

Lidl od března zvýší mzdy provozním zaměstnancům v Česku. Nástupní plat prodavaček či pokladních vzroste o více než 570...

Státní agentury se sestěhují. Slučování ušetří 138 milionů, tvrdí Havlíček

Agentury CzechTrade a CzechTourism se přestěhují do státní budovy ve Štěpánské ulici v Praze, sídla agentury...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz