Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Správci nestíhají opravovat zanedbané koleje, vlaky se musí ploužit

  1:05
Špatný stav železničních tratí nutí České dráhy, aby jejich vlaky po kolejích jezdily leckde jen desetikilometrovou rychlostí. V některých úsecích už dopravce dokonce rezignoval a pro pasažéry raději posílá autobusy. Správa železniční dopravní cesty má problém udržovat nejen lokálky, ale i hojně využívané trasy.

Špatný stav tratí už několikrát způsobil vykolejení nákladních vlaků. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Cestující na trati mezi Mělníkem a Mšenem se vlakem svezli naposledy o předminulém víkendu. Od pondělí 15. září musí přesednout do autobusů. „Vlaky nabíraly velká zpoždění kvůli omezením,“ vysvětlil mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský. Koleje patřící státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou už v tak špatném stavu, že se vlaky často mohly ploužit jen desetikilometrovou rychlostí.

SŽDC každým rokem od státu dostává kolem devíti miliard korun na takzvanou provozuschopnost dráhy. Tyto prostředky slouží k udržování tuzemské železniční sítě v takovém stavu, aby po ní mohly jezdit vlaky. Jenže peníze buď SŽDC nestačí, anebo je nevyužívá dostatečně efektivně.

Správa o problému ví několik let. Špatný stav tratí už několikrát způsobil vykolejení vlaků, zatím „naštěstí“ nákladních. Kdy začne oprava kolejí mezi Mělníkem a Mšenem, přesto není jasné. V neutěšeném stavu jsou navíc desítky dalších tratí. 

Podle dopravního experta Jana Hrušky je zejména stav lokálních spojnic tristní. „Podobných tratí mají v síti dost a zdaleka se nejedná jen o ty, kde je už zastavený provoz,“ upozornil Hruška. Seznam všech úseků, kde je snížena kvůli špatnému stavu rychlost na deset kilometrů za hodinu, SŽDC redakci MF DNES nedodala.

Špatný stav kolejí ničí Drahám vlaky i reputaci

Na problematické úseky pravidelně správce železnice upozorňuje Drážní inspekce. „Obecně jde o nevyhovující stav svršku, blátivá místa, nefunkční upevňovadla, nedostatek štěrku,“ vypočítává hlavní závady náměstek generálního inspektora Jan Kučera. 

Jen letos inspekce upozornila SŽDC na velmi špatný stav na šesti úsecích. I když nejvíce problémů je hlavně na menších tratích, potíže se nevyhýbají ani hlavním tahům. Na trati z Prahy do Brna přes Vysočinu, konkrétně mezi Přibyslaví a Havlíčkovým Brodem, bylo například při kontrole až 70 procent upevňovadel spojujících pražce s kolejnicemi nefunkčních.  „V kontrolovaném úseku tratě byly zjištěny výrazně poškozené a vadné kolejnicové podpory (betonové pražce),“ uvádí protokol Drážní inspekce. 

České dráhy mají důvod být jako největší zákazník SŽDC nespokojené s kvalitou kolejí. Špatný stav tratí jim totiž kromě reputace u cestujících poškozuje samotná vozidla. Nejmarkantnější je to na trati Liberec–Tanvald, kde poničená trať poškodila nové vlaky od firmy Stadler.

SŽDC vinu odmítala, přestože kromě poškozených měchů byly některé škody patrné na první pohled, jako třeba poškrábaný lak od neprořezaných větví. SŽDC už letos zahájila rozsáhlou modernizaci celé tratě. České dráhy přesto na SŽDC příliš neútočí. Důvodem může být plánovaný převod nádraží z majetku ČD právě na správce kolejí. 

Správce železnic se do místních tratí bojí investovat

Trať mezi Mělníkem a Mšenem se začne opravovat nejdříve koncem prvního pololetí příštího roku. Pokud na to budou peníze. „V současné době zadává SŽDC jednostupňovou dokumentaci, která bude řešit rozsah nutných opravných prací. Za předpokladu finančního pokrytí výše uvedené opravy předpokládá SŽDC v prvním čtvrtletí vysoutěžení zhotovitele, realizaci pak ve druhém čtvrtletí roku 2015,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Správci kolejí vadí, že zastupitelé měst či krajů nejsou schopni zaručit, že trať budou využívat dlouhodobě. „Bez vidiny dalšího provozování dráhy SŽDC jako řádný hospodář realizuje modernizace a rozsáhlejší úpravy zvláště tam, kde je větší jistota, že investice nevyjde vniveč a trať bude používána i v dalším období,“ řekl Ptačinský.

SŽDC chystá velké investice do regionálních tratí na příští rok, kdy bude některé úseky zrychlovat a revitalizovat. Důvodem je především snaha o dočerpání peněz z evropských dotačních fondů. 

Železniční fanoušci vidí za zanedbanou údržbou snahu o postupné zrušení některých tratí. U řady z nich je to totiž levnější řešení. Ostatně Česko má jednu z nejhustších železničních sítí na světě. Zato v okolních zemích mnohé tratě končí. Například v Německu za posledních deset let zmizelo ze sítě přes tři tisíce kilometrů kolejí.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Auto by se mohlo stát stabilizačním prvkem soustavy. Místo baterie, říká Daniel Ševčík

1. května 2024  5:36

Dodává SW pro řízení dobíjecí infrastruktury do Norska, Švédska, Itálie a dobíjecí stanice...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...