Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

  5:00
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

V řadě případů se tratě nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich už koleje kvůli zlodějům chybějí. Na snímku je rozkradená trať z Lokte do Horního Slavkova. | foto: SŽDC

„Nepřišla jediná nabídka,“ potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj už připravují dopis na ministerstvo dopravy, aby povolilo snížení ceny. O kolik, to nechce zatím uvést. Podle něj se bude cena více blížit cenám nemovitostí v okolí tratě. 

Už dříve soutěže na rozprodeje tratí kritizovali někteří železniční odborníci i obce. „Ceny jsou nastaveny naprosto nesmyslně. V řadě případů se je nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich koleje chybějí a někdo je rozebral dříve,“ říká Jan Hruška, který se zabývá regionálními tratěmi a dopravou na nich.

Tratě nabízené k odprodeji

  • Čelákovice–Mochov (délka 4 km), 32 milionů Kč
  • Čížkovice–Obrnice (36 km), 132,3 milionu Kč
  • Dolní Bousov – Kopidlno (22 km), 99,2 milionu Kč
  • Čejč–Uhřice (15 km), 46,2 milionu Kč
  • Kralovice u Rakovníka – Mladotice (11 km), 27,1 milionu Kč

Pramen: SŽDC

SŽDC prodává celkem pět tratí, za něž chtělo v prvním kole přes 330 milionů. Už roky na nich nejezdí vlaky, protože zájem cestujících nebyl dostatečný. Podle toho i vypadají. SŽDC přitom prodej podmiňuje tím, že kupec bude tratě nejméně pět let udržovat v provozuschopném stavu.

Nejdražší v nabídce byla „Švestková dráha“ z Čížkovic do Obrnic. Za trať Českým středohořím chtělo SŽDC 132 milionů korun.

Správa vysoké ceny vysvětluje tím, že je takto stanovili certifikovaní odhadci podle tabulek vydaných ministerstvem financí. „Samozřejmě zohledňuje cenu veškerého majetku na daném úseku trati,“ dodal Ptačinský. 

V praxi tak kilometr trati často stál několik milionů korun. Noví majitelé přitom nemají jistotu, že dostanou od státu dotaci na udržení provozuschopnosti dráhy tak, jako ji dostává SŽDC.

K takovému postupu SŽDC už dříve zplnomocnila vláda. „Cenu obvyklou zjistit nelze, neboť prodej dráhy je jedinečnou záležitostí, a tak není možné najít srovnatelný případ realizovaný v podobném rozsahu a místě,“ vysvětlil mluvčí Ptačinský.

Místo pustnutí se mělo modernizovat

O revizi celého přístupu k prodeji lokálek žádají ministerstvo dopravy jako nadřízenou organizaci SŽDC někteří železniční aktivisté. Podle nich se staly zbytné kvůli tomu, že se do nich neinvestovalo a byly podudržované.

„Zastavení drážního provozu nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich podudržovanosti a krátkozrakého politického rozhodnutí. Mimo útlumu těchto drah nebyla nikdy sledována varianta jejich modernizace s využitím úsporných technologií jak na straně infrastruktury, tak i na straně kolejových vozidel,“ napsali v otevřeném dopise Radim Kamler ze Spolku za bezpečnou železnici a Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Jako příklad ukazují Železnici Desná, která měla být v 90. letech zrušena, ale obce ji odkoupily a dnes zažívá velký rozvoj.

„Cílem prodeje by neměl být jednorázový zisk relativně malých finančních prostředků za cenu likvidace tratě, ale dosáhnout v nových rukou efektivní obnovy a provozu na úrovni 21. století s opětovným poskytnutím kvalitní mobility regionům,“ dodali. 

Bezplatný převod není možný

Vládní plán počítá i s tím, jak se bude postupovat, pokud se žádný zájemce nenajde. V dalším kole výběrového řízení bude cena snížena. O kolik, to ale není jasné.

SŽDC má v zásobníku na prodej celkem 21 tratí. „O tratě měly už dříve zájem některé obce či spolky obcí, které je chtěly používat hlavně pro sezonní provoz na rozvoj cestovního ruchu. Podmínkou byl bezúplatný převod. Ten ale není zatím možný.

Rušení železničních tratí je velkým tématem především mezi drážními nadšenci. Česko má aktuálně stále jednu z nejhustších železničních sítí na světě, její provoz je však příliš nákladný. I proto se objevují myšlenky, že by bylo lepší řadu tratí zrušit a nahradit je autobusy. Mnohé tratě skončí jako cyklostezky, především díky malému sklonu. V Česku už několik takových vyrostlo.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Zákoník práce se podle firem musí změnit. Upravily by výpovědi i zkušební lhůtu

14. května 2024

Premium Současná podoba zákoníku práce je z hlediska možnosti propouštění i přijímání zaměstnanců...

Zlato je na rekordu, investice má ale smysl pořád, říká expert z České mincovny

14. května 2024

Cena zlata za poslední tři měsíce vyrostla skoro o sedmnáct procent. Řada střadatelů a investorů...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Nizozemští pronajímatelé zvyšovali nájmy neoprávněně, miliardy nejspíš vrátí

13. května 2024

Pronajímatelé nemovitostí v Nizozemsku možná budou muset vrátit nájemníkům celkem až 6,4 miliardy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...