Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

  5:00aktualizováno  5:00
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

V řadě případů se tratě nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich už koleje kvůli zlodějům chybějí. Na snímku je rozkradená trať z Lokte do Horního Slavkova. | foto: SŽDC

„Nepřišla jediná nabídka,“ potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj už připravují dopis na ministerstvo dopravy, aby povolilo snížení ceny. O kolik, to nechce zatím uvést. Podle něj se bude cena více blížit cenám nemovitostí v okolí tratě. 

Už dříve soutěže na rozprodeje tratí kritizovali někteří železniční odborníci i obce. „Ceny jsou nastaveny naprosto nesmyslně. V řadě případů se je nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich koleje chybějí a někdo je rozebral dříve,“ říká Jan Hruška, který se zabývá regionálními tratěmi a dopravou na nich.

Tratě nabízené k odprodeji

  • Čelákovice–Mochov (délka 4 km), 32 milionů Kč
  • Čížkovice–Obrnice (36 km), 132,3 milionu Kč
  • Dolní Bousov – Kopidlno (22 km), 99,2 milionu Kč
  • Čejč–Uhřice (15 km), 46,2 milionu Kč
  • Kralovice u Rakovníka – Mladotice (11 km), 27,1 milionu Kč

Pramen: SŽDC

SŽDC prodává celkem pět tratí, za něž chtělo v prvním kole přes 330 milionů. Už roky na nich nejezdí vlaky, protože zájem cestujících nebyl dostatečný. Podle toho i vypadají. SŽDC přitom prodej podmiňuje tím, že kupec bude tratě nejméně pět let udržovat v provozuschopném stavu.

Nejdražší v nabídce byla „Švestková dráha“ z Čížkovic do Obrnic. Za trať Českým středohořím chtělo SŽDC 132 milionů korun.

Správa vysoké ceny vysvětluje tím, že je takto stanovili certifikovaní odhadci podle tabulek vydaných ministerstvem financí. „Samozřejmě zohledňuje cenu veškerého majetku na daném úseku trati,“ dodal Ptačinský. 

V praxi tak kilometr trati často stál několik milionů korun. Noví majitelé přitom nemají jistotu, že dostanou od státu dotaci na udržení provozuschopnosti dráhy tak, jako ji dostává SŽDC.

K takovému postupu SŽDC už dříve zplnomocnila vláda. „Cenu obvyklou zjistit nelze, neboť prodej dráhy je jedinečnou záležitostí, a tak není možné najít srovnatelný případ realizovaný v podobném rozsahu a místě,“ vysvětlil mluvčí Ptačinský.

Místo pustnutí se mělo modernizovat

O revizi celého přístupu k prodeji lokálek žádají ministerstvo dopravy jako nadřízenou organizaci SŽDC někteří železniční aktivisté. Podle nich se staly zbytné kvůli tomu, že se do nich neinvestovalo a byly podudržované.

„Zastavení drážního provozu nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich podudržovanosti a krátkozrakého politického rozhodnutí. Mimo útlumu těchto drah nebyla nikdy sledována varianta jejich modernizace s využitím úsporných technologií jak na straně infrastruktury, tak i na straně kolejových vozidel,“ napsali v otevřeném dopise Radim Kamler ze Spolku za bezpečnou železnici a Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Jako příklad ukazují Železnici Desná, která měla být v 90. letech zrušena, ale obce ji odkoupily a dnes zažívá velký rozvoj.

„Cílem prodeje by neměl být jednorázový zisk relativně malých finančních prostředků za cenu likvidace tratě, ale dosáhnout v nových rukou efektivní obnovy a provozu na úrovni 21. století s opětovným poskytnutím kvalitní mobility regionům,“ dodali. 

Bezplatný převod není možný

Vládní plán počítá i s tím, jak se bude postupovat, pokud se žádný zájemce nenajde. V dalším kole výběrového řízení bude cena snížena. O kolik, to ale není jasné.

SŽDC má v zásobníku na prodej celkem 21 tratí. „O tratě měly už dříve zájem některé obce či spolky obcí, které je chtěly používat hlavně pro sezonní provoz na rozvoj cestovního ruchu. Podmínkou byl bezúplatný převod. Ten ale není zatím možný.

Rušení železničních tratí je velkým tématem především mezi drážními nadšenci. Česko má aktuálně stále jednu z nejhustších železničních sítí na světě, její provoz je však příliš nákladný. I proto se objevují myšlenky, že by bylo lepší řadu tratí zrušit a nahradit je autobusy. Mnohé tratě skončí jako cyklostezky, především díky malému sklonu. V Česku už několik takových vyrostlo.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

Najdete na iDNES.cz