Správci nestíhají opravovat zanedbané koleje, vlaky se musí ploužit

  1:05aktualizováno  1:05
Špatný stav železničních tratí nutí České dráhy, aby jejich vlaky po kolejích jezdily leckde jen desetikilometrovou rychlostí. V některých úsecích už dopravce dokonce rezignoval a pro pasažéry raději posílá autobusy. Správa železniční dopravní cesty má problém udržovat nejen lokálky, ale i hojně využívané trasy.

Špatný stav tratí už několikrát způsobil vykolejení nákladních vlaků. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Cestující na trati mezi Mělníkem a Mšenem se vlakem svezli naposledy o předminulém víkendu. Od pondělí 15. září musí přesednout do autobusů. „Vlaky nabíraly velká zpoždění kvůli omezením,“ vysvětlil mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský. Koleje patřící státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou už v tak špatném stavu, že se vlaky často mohly ploužit jen desetikilometrovou rychlostí.

SŽDC každým rokem od státu dostává kolem devíti miliard korun na takzvanou provozuschopnost dráhy. Tyto prostředky slouží k udržování tuzemské železniční sítě v takovém stavu, aby po ní mohly jezdit vlaky. Jenže peníze buď SŽDC nestačí, anebo je nevyužívá dostatečně efektivně.

Správa o problému ví několik let. Špatný stav tratí už několikrát způsobil vykolejení vlaků, zatím „naštěstí“ nákladních. Kdy začne oprava kolejí mezi Mělníkem a Mšenem, přesto není jasné. V neutěšeném stavu jsou navíc desítky dalších tratí. 

Podle dopravního experta Jana Hrušky je zejména stav lokálních spojnic tristní. „Podobných tratí mají v síti dost a zdaleka se nejedná jen o ty, kde je už zastavený provoz,“ upozornil Hruška. Seznam všech úseků, kde je snížena kvůli špatnému stavu rychlost na deset kilometrů za hodinu, SŽDC redakci MF DNES nedodala.

Špatný stav kolejí ničí Drahám vlaky i reputaci

Na problematické úseky pravidelně správce železnice upozorňuje Drážní inspekce. „Obecně jde o nevyhovující stav svršku, blátivá místa, nefunkční upevňovadla, nedostatek štěrku,“ vypočítává hlavní závady náměstek generálního inspektora Jan Kučera. 

Jen letos inspekce upozornila SŽDC na velmi špatný stav na šesti úsecích. I když nejvíce problémů je hlavně na menších tratích, potíže se nevyhýbají ani hlavním tahům. Na trati z Prahy do Brna přes Vysočinu, konkrétně mezi Přibyslaví a Havlíčkovým Brodem, bylo například při kontrole až 70 procent upevňovadel spojujících pražce s kolejnicemi nefunkčních.  „V kontrolovaném úseku tratě byly zjištěny výrazně poškozené a vadné kolejnicové podpory (betonové pražce),“ uvádí protokol Drážní inspekce. 

České dráhy mají důvod být jako největší zákazník SŽDC nespokojené s kvalitou kolejí. Špatný stav tratí jim totiž kromě reputace u cestujících poškozuje samotná vozidla. Nejmarkantnější je to na trati Liberec–Tanvald, kde poničená trať poškodila nové vlaky od firmy Stadler.

SŽDC vinu odmítala, přestože kromě poškozených měchů byly některé škody patrné na první pohled, jako třeba poškrábaný lak od neprořezaných větví. SŽDC už letos zahájila rozsáhlou modernizaci celé tratě. České dráhy přesto na SŽDC příliš neútočí. Důvodem může být plánovaný převod nádraží z majetku ČD právě na správce kolejí. 

Správce železnic se do místních tratí bojí investovat

Trať mezi Mělníkem a Mšenem se začne opravovat nejdříve koncem prvního pololetí příštího roku. Pokud na to budou peníze. „V současné době zadává SŽDC jednostupňovou dokumentaci, která bude řešit rozsah nutných opravných prací. Za předpokladu finančního pokrytí výše uvedené opravy předpokládá SŽDC v prvním čtvrtletí vysoutěžení zhotovitele, realizaci pak ve druhém čtvrtletí roku 2015,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Správci kolejí vadí, že zastupitelé měst či krajů nejsou schopni zaručit, že trať budou využívat dlouhodobě. „Bez vidiny dalšího provozování dráhy SŽDC jako řádný hospodář realizuje modernizace a rozsáhlejší úpravy zvláště tam, kde je větší jistota, že investice nevyjde vniveč a trať bude používána i v dalším období,“ řekl Ptačinský.

SŽDC chystá velké investice do regionálních tratí na příští rok, kdy bude některé úseky zrychlovat a revitalizovat. Důvodem je především snaha o dočerpání peněz z evropských dotačních fondů. 

Železniční fanoušci vidí za zanedbanou údržbou snahu o postupné zrušení některých tratí. U řady z nich je to totiž levnější řešení. Ostatně Česko má jednu z nejhustších železničních sítí na světě. Zato v okolních zemích mnohé tratě končí. Například v Německu za posledních deset let zmizelo ze sítě přes tři tisíce kilometrů kolejí.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Najdete na iDNES.cz