Zakázku s odhadovanou cenou 433 milionů korun má z velké části zaplatit Evropská unie prostřednictvím Operačního programu doprava. SŽDC vyhlásila na dodání technologie tento týden veřejnou soutěž, za dalších 19 milionů hledá firmu, která jednotlivá zařízení propojí do jednotného systému.
„Požadujeme dodání technologie, která monitoruje a dokáže zaznamenat vybrané poruchové stavy při průjezdu vlaků,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
SŽDC vytipovala celkem 24 míst, kde umístí čidla a diganostická zařízení, která umí hlídat poruchy na vlacích. Jde o nejfrekventovanější koridorové tratě i některé další tratě s velkým provozem. „Včasným odhalením mohou předejít škodám na infrastruktuře, popřípadě nutnému zastavení provozu, ke kterému by při nehodě došlo,“ řekl Ptačinský.
Čidla a indikátory mají například poznat, zda vozy nemají plochá kola, přehřátá ložiska nebo brzdy. „Například zaseknutá ložiska či brzda mohou vést k požáru vlaku nebo vykolejení. Proto požadujeme zařízení, která nás na tyto jevy mohou upozornit předem a včasným zastavením soupravy v nejbližším možném místě jsme schopni tyto škody eliminovat,“ dodal Ptačinský.
Technický stav vozidel bývá jednou z hlavních příčin železničních nehod na české železnici. Technická závada byla například pravděpodobnou příčinou vykolejení nákladního vlaku v Ostravě minulý týden, které způsobilo škody za více než pět milionů korun.
Speciální vyprošťovací tank odklízí vykolejený vlak:
17. září 2014 |