Dráhy řeší, kde v budoucnu brát peníze. Co mohly, už téměř prodaly

  4:17aktualizováno  4:17
České dráhy musí objevit v příštích dvou letech nový zdroj příjmů, který jim bude vylepšovat hospodaření. Během dvou let totiž skončí éra rozprodejů nemovitostí, které každý rok posilovaly účty státní společnosti zhruba půlmiliardou korun. Dráhy tak dále nebudou mít co prodávat.
Dráhy čekají krušné časy, prodej nemovitostí už nebude posilovat příjmy. Ilustrační snímek

Dráhy čekají krušné časy, prodej nemovitostí už nebude posilovat příjmy. Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Nejhorší je však načasování: pro firmu přichází konec příjmů v době, kdy vrcholí její zadluženost. „Pomalu docházíme ke stavu, kdy už bude všechno, co je pro nás zbytné, prodané. Začíná to na nás doléhat a znamená to, že musíme najít jiné tržby, které tento výpadek nahradí,“ řekl generální ředitel podniku Daniel Kurucz.

České dráhy čeká v nejbližší době dokončení převodu jejich dosavadních nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), kromě toho jim zbývají už jen prakticky tři velké budovy a nedořešené developerské projekty. Zatímco převod nádraží může přinést řádově miliardy korun, zbývající budovy představují výnos maximálně v řádu stovek milionů. Jde o budovu hotelu v Praze-Michli a administrativní budovy v Brně a Plzni. V majetku Drah poté ještě zůstanou tisíce drobných nemovitostí, hlavně pozemků.

Dráhy letos mnoho prodejů neuskutečnily: zatím se zbavily nemovitostí jen za 85 milionů korun. „Neprodali jsme například hotel v Michli, nabídka byla podle našeho názoru příliš nízká,“ vysvětlil Kurucz.

Mnohé nemovitosti v minulosti mířily do dražeb, na tento způsob prodeje však nemají u dopravce nejlepší vzpomínky. Po službách zkrachovalé dražební společnosti Clanroy zůstala na Drahách pohledávka za 72 milionů korun, pravděpodobnost jejího vymožení je přitom nízká.

Dráhy musí dořešit velké developerské projekty

Dalším z úkolů pro vedení Českých drah bude dořešení několika velkých developerských projektů. Aktuální je zejména smlouva na prodej pozemků okolo Masarykova nádraží, k níž stále nedala souhlas dozorčí rada. Vedení podniku nicméně nemá příliš šancí, jak kontrakt z roku 2007 vylepšit. Drahám se alespoň podařilo se společností Penta Investments, která za projektem nyní stojí, vyjednat lepší podmínky plateb.

Původně měly České dráhy dostat všechny peníze až po kolaudaci stavby, podle aktuální nabídky však mohou část inkasovat dříve. Na místě má navíc vyrůst kancelářský komplex, který Drahám může přivést na Masarykovo nádraží nové cestující. „Musíme dořešit také další projekty, například smíchovské nádraží nebo Holešovice,“ dodal Kurucz.

Dráhy v dlouhodobé strategii, kterou dozorčí rada teprve projedná, počítají s nahrazením tržeb z prodejů expanzí do doplňkových byznysů. Netají se přitom inspirací u soukromých dopravců. Pomoci mohou například doplňkové služby k jízdenkám.

Největší prodej nemovitostí ovšem Dráhy stále ještě čeká: zmíněný převod nádraží na SŽDC. Jeho podoba přitom není pořád jasná a ani Evropská komise se dosud nevyjádřila, podle jaké metody se mají nádraží ocenit. Dráhy proto zvažují, že nechají zatím ocenit nemovitosti oběma metodami.

Zadlužení drah jde do desítek miliard

Výnos v řádu miliard korun má snížit především zadlužení Drah. To za skupinu činilo v letošním pololetí 31,6 miliardy a nyní dosáhlo už 35 miliard podle mezinárodních účetních standardů. U samotných Drah jde o 24 miliard korun.

Mezinárodní standardy počítají do dluhů například dlouhodobé leasingy včetně zpětných leasingů, které využívalo hlavně ČD Cargo. Šlo o obchod, kdy dopravce prodal své vozy a lokomotivy leasingové firmě, získal hotovost a následně se zavázal s vysokým úrokem prodané věci pronajímat. Podobný model využívaly v minulosti například České aerolinie, které se však také už dostaly do stavu, že nemají co prodávat.

Jen loni zaplatily České dráhy na úrocích kolem 700 milionů korun. Podle jejich šéfa Daniela Kurucze bude zadlužení kulminovat v příštích dvou letech. Jeho výši přesto nepovažuje za kritickou. Obří investice do modernizace vozového parku v příštích letech totiž skončí. Dlouhodobě chce firma udržovat roční objem nákupů na úrovni odpisů, tedy zhruba na 2,5 miliardy ročně.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Najdete na iDNES.cz