Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Dráhy řeší, kde v budoucnu brát peníze. Co mohly, už téměř prodaly

  4:17
České dráhy musí objevit v příštích dvou letech nový zdroj příjmů, který jim bude vylepšovat hospodaření. Během dvou let totiž skončí éra rozprodejů nemovitostí, které každý rok posilovaly účty státní společnosti zhruba půlmiliardou korun. Dráhy tak dále nebudou mít co prodávat.
Dráhy čekají krušné časy, prodej nemovitostí už nebude posilovat příjmy. Ilustrační snímek

Dráhy čekají krušné časy, prodej nemovitostí už nebude posilovat příjmy. Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Nejhorší je však načasování: pro firmu přichází konec příjmů v době, kdy vrcholí její zadluženost. „Pomalu docházíme ke stavu, kdy už bude všechno, co je pro nás zbytné, prodané. Začíná to na nás doléhat a znamená to, že musíme najít jiné tržby, které tento výpadek nahradí,“ řekl generální ředitel podniku Daniel Kurucz.

České dráhy čeká v nejbližší době dokončení převodu jejich dosavadních nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), kromě toho jim zbývají už jen prakticky tři velké budovy a nedořešené developerské projekty. Zatímco převod nádraží může přinést řádově miliardy korun, zbývající budovy představují výnos maximálně v řádu stovek milionů. Jde o budovu hotelu v Praze-Michli a administrativní budovy v Brně a Plzni. V majetku Drah poté ještě zůstanou tisíce drobných nemovitostí, hlavně pozemků.

Dráhy letos mnoho prodejů neuskutečnily: zatím se zbavily nemovitostí jen za 85 milionů korun. „Neprodali jsme například hotel v Michli, nabídka byla podle našeho názoru příliš nízká,“ vysvětlil Kurucz.

Mnohé nemovitosti v minulosti mířily do dražeb, na tento způsob prodeje však nemají u dopravce nejlepší vzpomínky. Po službách zkrachovalé dražební společnosti Clanroy zůstala na Drahách pohledávka za 72 milionů korun, pravděpodobnost jejího vymožení je přitom nízká.

Dráhy musí dořešit velké developerské projekty

Dalším z úkolů pro vedení Českých drah bude dořešení několika velkých developerských projektů. Aktuální je zejména smlouva na prodej pozemků okolo Masarykova nádraží, k níž stále nedala souhlas dozorčí rada. Vedení podniku nicméně nemá příliš šancí, jak kontrakt z roku 2007 vylepšit. Drahám se alespoň podařilo se společností Penta Investments, která za projektem nyní stojí, vyjednat lepší podmínky plateb.

Původně měly České dráhy dostat všechny peníze až po kolaudaci stavby, podle aktuální nabídky však mohou část inkasovat dříve. Na místě má navíc vyrůst kancelářský komplex, který Drahám může přivést na Masarykovo nádraží nové cestující. „Musíme dořešit také další projekty, například smíchovské nádraží nebo Holešovice,“ dodal Kurucz.

Dráhy v dlouhodobé strategii, kterou dozorčí rada teprve projedná, počítají s nahrazením tržeb z prodejů expanzí do doplňkových byznysů. Netají se přitom inspirací u soukromých dopravců. Pomoci mohou například doplňkové služby k jízdenkám.

Největší prodej nemovitostí ovšem Dráhy stále ještě čeká: zmíněný převod nádraží na SŽDC. Jeho podoba přitom není pořád jasná a ani Evropská komise se dosud nevyjádřila, podle jaké metody se mají nádraží ocenit. Dráhy proto zvažují, že nechají zatím ocenit nemovitosti oběma metodami.

Zadlužení drah jde do desítek miliard

Výnos v řádu miliard korun má snížit především zadlužení Drah. To za skupinu činilo v letošním pololetí 31,6 miliardy a nyní dosáhlo už 35 miliard podle mezinárodních účetních standardů. U samotných Drah jde o 24 miliard korun.

Mezinárodní standardy počítají do dluhů například dlouhodobé leasingy včetně zpětných leasingů, které využívalo hlavně ČD Cargo. Šlo o obchod, kdy dopravce prodal své vozy a lokomotivy leasingové firmě, získal hotovost a následně se zavázal s vysokým úrokem prodané věci pronajímat. Podobný model využívaly v minulosti například České aerolinie, které se však také už dostaly do stavu, že nemají co prodávat.

Jen loni zaplatily České dráhy na úrocích kolem 700 milionů korun. Podle jejich šéfa Daniela Kurucze bude zadlužení kulminovat v příštích dvou letech. Jeho výši přesto nepovažuje za kritickou. Obří investice do modernizace vozového parku v příštích letech totiž skončí. Dlouhodobě chce firma udržovat roční objem nákupů na úrovni odpisů, tedy zhruba na 2,5 miliardy ročně.

Autor:
  • Nejčtenější

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Raději výpověď než zpět do kanclu, vyhrožují pracovníci. Firmy to vidí jinak

Téměř čtyřicet procent amerických administrativních pracovníků uvažuje o výpovědi ve chvíli, kdy je jejich...

Potravinový semafor schytává kritiku, olivový olej i losos mají červenou

Premium Evropská unie by chtěla od příštího roku povinně zavést označování potravin pomocí takzvaného nutriscore. Tedy jakéhosi...

Ani cent za rok. Analýza ukázala, jak Bezos, Musk a další neplatí daně

Zakladatel americké internetové společnosti Amazon Jeff Bezos, šéf automobilky Tesla Elon Musk i někteří další z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodě Auto chybí díly, ruší směny. Nejtěžší chvíle za 30 let, míní Povšík

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se potýká s nedostatkem dílů a ruší kvůli tomu další směny. Dodávky komponentů...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

  • Další z rubriky

Benzin vystřelil nad 32 korun za litr, je nejdražší od loňského února

Benzin u čerpacích stanic v Česku v uplynulém týdnu opět mírně zdražil. Natural 95 stál ve středu průměrně 32,16 koruny...

Rozjezd cestovního ruchu v Česku brzdí pověst zkažená nezvládnutou pandemií

Movitější turisté ze vzdálenějších destinací dorazí do Česka nejdříve na podzim, předpokládá centrála cestovního ruchu...

Dráhy s létem mění jízdní řád, na jihu Čech i Moravy vyjede méně vlaků

Regionální vlaky Českých drah jezdí ode dneška podle letního jízdního řádu. Hlavní novinkou jsou spěšné vlaky z Plzně...

Německo nepřijímalo lety z Ruska, Lufthansa neměla povolení od ruských úřadů

Německo ve středu přechodně nepřijímalo lety z Ruska. Berlín se k tomu rozhodl poté, kdy ruské úřady nevydaly německé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....