Když v roce 2007 vykolejil nákladní vlak s bílým fosforem na Ukrajině, nebezpečný náklad zamořil přes devadesát kilometrů čtverečních a tamější vláda tehdy mluvila o druhém Černobylu. Od té doby na Ukrajinu takové vlaky nesmějí. V Česku však mohou jezdit stejné vagony i nadále kvůli několikrát prodlužovaným výjimkám Ministerstva dopravy. Tu poslední vydal Antonín Prachař (ANO).
Bílý fosforJde o měkkou látku nažloutlé barvy (někdy se proto označuje jako žlutý fosfor), kterou lze krájet nožem. Je značně jedovatý a na vzduchu se sám vznítí. Ve tmě jeho páry fosforeskují, reagují se vzdušným kyslíkem. Pro dlouhodobější uchovávání musí být ponořen ve vodě, která brání jeho samovolnému vzplanutí. Bílý fosfor je velmi reaktivní látka, řada jeho sloučenin je jedovatá. |
Lidé bydlící podél jedné z nejvytíženějších tratí mezi Bohumínem a Břeclaví zřejmě ani netuší, jak nebezpečný náklad jim několikrát za rok projede kolem domovů. Prachař nezvyklou výjimkou dovolil průjezd vlaku i přes Přerov, kde sám bydlí. A to i přesto, že něco takového zákon neumožňuje.
„Požádáme přes naše zástupce v zákonodárných orgánech pana ministra, aby udělení výjimky přehodnotil a při vědomí závažnosti rizika, které přeprava takovéhoto materiálu s sebou nese, výjimku zrušil,“ říká například tajemník přerovského magistrátu Jiří Bakalík.
Prachařovu výjimku zatím zákon nezná
Bílý fosfor putuje po železnici z Kazachstánu do zpracovatelského podniku Fosfa v Břeclavi ve vagonech železničního dopravce AWT, kterého ovládá Zdeněk Bakala. Přepravu fosforu předpisy nezakazují, ale dopravci musí zajistit, aby nebezpečnou látku vozili v bezpečných vagonech podle směrnice Přepravy nebezpečných věcí (RID).
AWT však získalo povolení na přepravu v 45 vozech sovětské provenience, které mezinárodním dohodám nevyhovují. Bílý fosfor přitom patří k vysoce hořlavým jedovatým látkám - při styku se vzduchem se může vznítit, a navíc ho nelze hasit vodou.
Ministerstvo dopravy MF DNES potvrdilo, že výjimku podepsal přímo Prachař. Odvolává se právě na směrnici RID, která dává ministerstvu právo takovou výjimku udělit. Uváděná směrnice se však dosud nedočkala převedení do českého právního řádu, což také znamená, že se na ni české úřady nemohou odvolávat.
Výjimku, která platí do konce letošního roku, podepsal na konci července Prachař už podruhé, poprvé v únoru. Důvodem je to, že AWT nemá dostatek bezpečných vozů splňujících normy na přepravu. „Výjimka se týká celkem 45 vozů, přičemž počet se bude do konce roku postupně snižovat, podle uvádění nových vozů z výroby do provozu,“ uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.
Starých vagonů postupně ubude, slibuje Bakalova firma
Stát dal AWT podmínky - například jezdit jen v noci, rychlost omezit na padesát kilometrů v hodině a nechat náklad pravidelně kontrolovat bezpečnostním poradcem. Podle pravidel RID by mělo AWT při přepravě informovat i složky integrovaného záchranného systému.
Ještě v lednu letošního roku ministerstvo uvádělo, že s další výjimkou už nepočítá. „Výjimka byla vydána historicky na základě evropské směrnice. Jen jsem na základě žádosti dopravce podpořené žádostí příjemce nastavil nová pravidla s cílem zvýšení bezpečnosti přeprav,“ řekl Prachař.
Podle mluvčí AWT Kateřiny Vavrochové mohla firma dostat výjimku i na delší období. Žádost vysvětluje tím, že neexistují vagony, které by zcela splňovaly normy a byly použitelné po celé, téměř pět tisíc kilometrů dlouhé trase z Kazachstánu.
„Postupně proto dochází k přechodu na dopravu pomocí kontejnerů, které již normy RID splňují. Zkraje jich byl rovněž nedostatek, ale dnes již převažují. Od roku 2015 se předpokládá přechod na plně kontejnerový způsob dopravy,“ dodala Vavrochová. Firma argumentuje i tím, že stejné vozy mohou jezdit například v Německu.
Prachař je prvním ministrem dopravy, který výjimku osobně podepsal. Například jeho předchůdce Zdeněk Žák ji nechal podepsat šéfa odboru železniční dopravy Jindřicha Kušníra.