Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát chce dát stovky milionů za studii o smyslu kanálu Dunaj-Odra-Labe

  15:45aktualizováno  18:19
Propojení Dunaje, Odry a Labe pro provoz nákladních lodí se o malý krůček posunulo. Ministr dopravy Zdeněk Žák představil prezidentu Miloši Zemanovi harmonogram, podle něhož by kanál mohl vzniknout do roku 2039. Příprava projektu bude stát do 400 milionů, odhady na samotnou výstavbu činí až 300 miliard korun.

Kanál Dunaj - Odra - Labe. Nedaleko jezu v Přerově by měl stát přístav. Přerov by měl být křižovatkou tří větví kanálu. (4. září 2013) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dokončení projektu do 16 let je podle Žáka reálné, existuje navíc ještě roční až dvouletá rezerva, o které by se dala výstavba zkrátit, věří šéf dopravního resortu. "Podařilo se nám popsat všechny činnosti, které musí stavba zahrnovat, a dát jim časový rámec," uvedl podle ČTK Žák.

Koridor D-O-L

Ministerstvem představený harmonogram počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou se má propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky se pak má na severojižní cestu napojit prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic.

Projekt je rozdělen do čtyř úseků plus odbočka do Polska. V některých by průplav využíval koryta již regulovaných řek či by šel v dříve zbudovaných kanálech. To je případ zejména jihu Moravy a Zlínského kraje, kde se neočekávají významnější komplikace.

Naopak na západní větvi z Pňovic do Pardubic by musel překonat Třebovskou vrchovinu (převýšení několik set metrů), což je i podle zastánců obtížný úkol.

Aktuální harmonogram ministerstva dopravy počítá s časnějším termínem, než plánuje Ředitelství vodních cest (ŘVC). Instituce zřízená ministerstvem dopravy se stará o budování vodní infrastruktury u nás a dosud byla největším propagátorem průplavu, nepočítáme-li prezidenta Zemana.

Fond dopravní infrastruktury (SFDI) minulý týden pozastavil ŘVC veškeré platby kvůli pochybení při zveřejňování smluv a podezření na porušení zákona o veřejných zakázkách. 

Pochybení se týká studie za dva miliony korun, která měla zhodnotit možnosti rozvoje vodní dopravy. Podle SFDI byl přínos této studie diskutabilní a její cena nepřiměřená. Zastavení financování má trvat do doby, než ŘVC prokáže, že postupovalo podle zákona.

Bývalý ministr Zbyněk Stanjura se ředitelství pokusil těsně před pádem Nečasovy vlády zrušit. Nestihl to úplně, ale podařilo se mu převést pravomoci na ministerstvo. Podle Stanjury nebyl tento úřad dlouhodobě schopen připravovat zakázky vysoké důležitosti.

Jenže s pádem vlády a příchodem nového kabinetu se situace obrátila. Šéf ŘVC Jan Skalický získal v Zemanovi silného spojence a je přesvědčen, že se kanál bude budovat. Nakloněn průplavu je i současný ministr Žák, liší se však odhadované termíny dokončení. Žák mluví o roce 2039, Skalický předpokládá dostavbu v letech 2037 až 2047.

Agendu, která s projektem kanálu souvisí, by mělo vyřizovat ministerstvo. Je to i případ studie proveditelnosti. (Je důležité neplést si tuto zvažovanou studii s jinou studií ŘVC, která je však pro účely stavby nepoužitelná - pozn. red.). Náklady na takovou studii odhaduje ŘVC na 200 milionů korun. Ministerstvo věří, že se dá pořídit levněji, ovšem na celkovou přípravu projektu plánuje podle ČTK vydat až 400 milionů.

To je ale jen minimum v porovnání s cenou za samotnou stavbu. Ta by měla podle odhadů vyjít na 220 až 300 miliard korun, což je zprůměrovaný odhad podle modelového úseku již existujícího evropského koridoru. Výstavbu by měly z velké části financovat podpůrné programy EU a podle ministra Žáka to může být poslední velký projekt, na který může Česko čerpat dotace z Evropské unie.

Podle ŘVC nelze hodnotu kanálu posuzovat pouze z dopravního hlediska. Vypovídající je prý balík daný přínosem díla pro ochranu před povodněmi, schopností zadržet vodu v krajině v době sucha a až na třetím místě jsou finance, které by přinesl na mýtě. Pro to, aby začal plnit státní kasu, však musí být kanál dobudován celý.

Má výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe smysl?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 20. září 2013. Anketa je uzavřena.

NE
NE 2871
ANO
ANO 955

Sami zastánci přiznávají, že postavit a prosadit takovou stavbu nebude jednoduché. Aby nedošlo k torpédování projektu ze strany ekologů, navrhuje Skalický přijmout speciální zákon o D-O-L či upravit přípravné řízení tak, aby je nemohly tyto organizace "účelově zneužívat" a stavba by se mohla urychlit. Ministerská verze harmonogramu ale se speciální legislativou nepočítá.

Projekt je však vystaven kritice nejen ochránců přírody. Za nereálný jej považuje například i bývalý ministr dopravy Zemanovy vlády Antonín Peltrám. "Vodní doprava na Vltavě a Labi byla bez nákladů dopravní cesty vždy dražší, než železniční přeprava ucelenými vlaky po souběžných tratích," píše mimo jiné ve svém textu, publikovaném na webu Deníku Referendum (najdete jej zde).

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Auto by se mohlo stát stabilizačním prvkem soustavy. Místo baterie, říká Daniel Ševčík

1. května 2024  5:36

Dodává SW pro řízení dobíjecí infrastruktury do Norska, Švédska, Itálie a dobíjecí stanice...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...