Loď nejprve částečně odstrojili a sundali z ní kapitánský můstek, aby nebyla tak těžká. S přeložením na kamion pak pomáhaly dva jeřáby – jeden plavidlo jistil na přídi a druhý na zádi.
Čtyřiašedesát let starý legendární Dallas nyní čeká cesta na Pardubicko, kde jej opraví a vrátí mu původní vzhled.
Loď postavili zaměstnanci brněnského dopravního podniku v roce 1955. Kvůli špatnému technickému stavu posledních osm let nekřižovala Brněnskou přehradu, ale stála na souši na břehu. Teď se dočká kompletní opravy.
Palubu vymění, elektromotor Škoda zůstane
Pracovníci specializované firmy ji ve čtvrtek dopoledne připravili ke stěhování. „Převeze se do Hlavečníku na Pardubicku, kde specializovaná firma provede většinu oprav. Po provedení hrubých prací se loď opět převeze k nám a finální dokončení proběhne se zapojením našich zaměstnanců v loděnici,“ přiblížil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Loď pro 280 cestujících váží 35 tun, a protože se jedná o nadměrný náklad, vydá se kamion na cestu až večer, aby neblokoval dopravu. Při kompletní rekonstrukci se vymění původní dřevěná hlavní paluba za ocelovou, kormidelní systém i vodotěsné přepážky. Prioritou je však zachovat co nejvíc původních částí – třeba elektromotor Škoda TIS nebo původní okna z tramvají.
Na hladinu opět vypluje příští léto a dopravní podnik ji zařadí do flotily retrovozidel. Plout bude na vybraných spojích, při zvláštních akcích nebo jako posila pravidelné dopravy.
Na rekonstrukci za 15,6 milionu korun dohlédnou i památkáři, Dallas je totiž od roku 2013 kulturní památkou. „Oprava lodi bude kompromisem mezi požadavky památkářů a technických norem pro plavidla. Loď bude moct jezdit bez jakýchkoliv omezení,“ uvedl provozní ředitel Jan Seitl.
Až do roku 1992 se plavidlo jmenovalo Moskva, poté se přejmenovalo podle partnerského města Brna na Dallas. Ze sedmi lodí dopravního podniku je Dallas druhý nejstarší, víc toho pamatuje jen Brno (dříve Úderník) z roku 1948.
Brněnská loď Dallas má motor z tramvaje