Press-Kristensen potvrdil, že hodnoty jsou zde horší než na srovnatelných lokalitách v Berlíně, Kodani nebo Miláně.
„Zaznamenali jsme vysoké znečištění blízko škol a školek, na autobusové zastávce, ale i během jízdy autobusem MHD nebo autem ulicemi Brna,“ shrnul Press-Kristensen.
Jen pro srovnání: zatímco ve volné přírodě zjistil Dán přibližně 1 500 částic ultrajemného prachu na centimetr krychlový vzduchu, brněnský Úvoz měl 75 000 částic.
Tyto částice jsou přitom poměrně nebezpečné. Pronikají hluboko do plic a podílí se na vzniku onemocnění srdce a cév, mají vliv na riziko infarktu nebo mozkové mrtvice.
„Ultrajemné částice prachu vznikají ve spalovacích motorech automobilů a jejich významným zdrojem ve městech jsou vozidla s dieselovými motory,“ uvedl Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.
Autobusy na plynový pohon jsou dobrým krokem
Dánský odborník ve středu ocenil snahu města Brna zlepšit kvalitu ovzduší nákupem autobusů poháněných stlačeným zemním plynem.
Nicméně Brno by podle něj mělo zavést nízkoemisní zóny. Podobné, jaké fungují třeba ve městech v Dánsku nebo Německu.
„Nejsou drahé, ale mohou významně pomoci, neboť zakazují vjezd vozidlům s nejhoršími emisemi,“ uvedl Press-Kristensen.
Dalším dílčím řešením může podle něj být zavedení prachových filtrů u problematických vozidel nebo podpora městské cyklistiky. „Za celý den jsem v Brně neviděl ani tolik cyklistů, kolik jich v Kodani projede jednou křižovatkou během jedné zelené na semaforu,“ uzavřel.