Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Děti stále více čelí sociálnímu tlaku na nákup oblečků do Fortnite

Videohry jsou dnes nedílnou součástí dospívání. Mohlo by se zdát, že ve virtuálním světě střílečky Fortnite, která je k dispozici zdarma, a tak eliminuje všechny fyzické i finanční rozdíly mezi uživateli, panuje rovnost. Je tomu ovšem přesně naopak. Norská studie ukázala, že na sebe mladí hráči navzájem vytvářejí veliký společenský tlak, aby byl jejich herní avatar v módě. Kosmetické doplňky ovšem samozřejmě zadarmo nejsou.

Fortnite je jednou z nejpopulárnějších her posledních let a každý den ho zapínají miliony lidí na celém světě. I když jde v jádru o klasickou multiplayerovou střílečku, těší se mimořádné popularitě především mezi dětmi. Díky barevné stylizované grafice zde totiž násilí nepůsobí opravdově, ale spíše vtipně, jako známe z kreslených grotesek.

V prodeji kostýmů do Fortnite se pohybují miliardy dolarů.

Hra je k dispozici zdarma, platí se pouze tzv. season passy, které dávají hráči přístup k dočasným speciálním událostem. A také kosmetickým doplňkům pro hráčova avatara. I když tematické oblečky nedávají žádnou herní výhodu a jsou jen vizuálním zpestřením, točí se v jejich prodeji miliardy dolarů ročně. Dvojice vědkyň z Metropolitní univerzity Oslo se proto pustila do zkoumání, jak ryze virtuální majetek ovlivňuje sociální vztahy mezi dospívajícími.

„Mezi jejich online a offline světem není žádná jasná hranice. Jsou to jen různé části stejného sociálního světa, ve kterém se pohybují, a vzhled nebo kostým jsou důležitým znakem identity,“ vysvětlila podstatu problému psycholožka Kamilla Knutsen Steinnesová pro internetové stránky ScienceNorway.no.

Fortnite je tavícím kotlem popkulturních odkazů, svůj oblíbený „skin“ si vybere každý.

Stejně jako jejich rodiče během dospívání snili o džínách z tuzexu, touží dnešní děti po nehmotných oblečcích. „Tlak na začlenění se podobá tomu, co se již děje v jiných kontextech, ale nabývá nových forem,“ uvádějí výzkumnice. „Některé děti se mohou cítit vyloučené, pokud jim chybí prostředky (např. wi-fi, herní vybavení, herní měna), aby si mohly hrát se svými kamarády, nebo dokonce mohou být šikanovány na základě toho, jaký „kostým“ mají na sobě.

Není to úplná novinka, už v roce 2019 vydala britská nevládní organizace Children’s Commission studii o chování mladistvých v populárních počítačových hrách. Mimo jiné z ní vyplynulo, že děti, které vlastní ve Fortnite pouze výchozí (default) podobu, jsou častěji cílem kyberšikany než ostatní. Ze slova default se ostatně mezi dětmi stala běžná nadávka (psali jsme tady).

Autorky studie proto překvapilo, že se obchodní principy live service her od té doby příliš nezměnily a nejsou více regulovány. Reklamy cílené na děti jsou samozřejmě v našem světě všudypřítomné, v online prostoru jsou ovšem prý daleko záludnější, protože je lze lépe zacílit a děti jsou vůči jejich působení méně odolné.

Díky tomu, že hry používají vlastní měnu (v případě Fortnite se jí říká V-bucks), je totiž utrácení daleko snazší, než kdyby byla cena napřímo napsaná v eurech, psychologické metody, jako jsou třeba lootboxy s náhodným obsahem nebo časově omezené akce, pak u jejich konzumentů vzniká jev, kterému se říká FOMO, tedy strach ze zmeškání (Fear of missing out). Hráč se tak o nákupu rozhoduje pod tlakem, aby náhodou o nic důležitého nepřišel.

Mnohé státy už sice s regulací podobný praktik začaly, hlavní odpovědnost odpovědnost ovšem bude vždy na straně rodičů. Více než prosté zákazy je potřeba o hrách s dětmi komunikovat, ideálně je s nimi i někdy vyzkoušet, abyste měli lepší představu o jejich fungování.

Autor:
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...