Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi kutí strategii z vietnamské války. Péče o vojáky je klíčová, říkají

O připravované strategii Leave No One Behind se na Bonuswebu rozepsal lead game designer Ladislav Štojdl. Hráč je motivovaný k tomu, aby své vojáky chránil, staral se o raněné, říká a popisuje, jak taková hra vůbec vzniká. Vysvětluje také rozdílný přístup k VR verzi.

Leave No One Behind (dále jen LNOB) je žánr RTS (real-time strategie). Tým vyvíjející hru má pět dedikovaných lidí: Design vede Ladislav Štojdl, dále na hře pracují programátoři a grafici. Někdo se specializuje na mechanismy, někdo na features v rámci scénáře. Jeden specialista dělá funkce pro VR verzi a pomáhá mu grafik, který se zaměřuje na GUI (grafické uživatelské rozhraní) u VR verze.

Proces vývoje vypadá tak, že se nejdříve definují core mechanismy. U LNOB jsou to:

  • Boj na úrovni pěchotních čet
  • Fungování transportních vrtulníků, se kterými se pojí management zásobování municí a posil
  • Mechanismus zacházení s mrtvými a raněnými
Leave No One Behind

Core mechaniky ve hře jsou ty, které musí hráč zvládnout a věnovat se jim během hry, aby zvítězil. Pak jsou mechanismy, které nejsou core a které tým označuje jako features. Je to třeba dělostřelecká nebo letecká podpora.

Proces tvorby hry: ideový scénář – technický scénář – implementace

Nejprve bylo potřeba vytvořit sand boxové prostředí, ve kterém fungují všechny core mechanismy. Přivolávání a pohyb vlastních jednotek, útoky nepřátel atd.

Pak následuje návrh příběhových misí, dalo by se říci ideový scénář.

Na ideový scénář navazuje technický scénář. Jednoduše ke každé větě popisující dění ve scénáři se naváže mechanismus.

Ladislav Štojdl

Absolvent ČVUT, od dětství hraje stolní i počítačové hry. Ke konci studia VŠ se vydal na dráhu vývojáře. Na radu zkušenějších kolegů začal tím, že sepsal game design dokument k vlastnímu projektu, na kterém pracuje: RPG Alerdon: http://noezgames.com/

Ladislav "Nefarit" Štojdl

Pokud se dojde k místu, kdy k události popsané ve scénáři neexistuje mechanismus, jsou dvě možnosti: 

a) Událost se ze scénáře vyhodí.

b) Vytvoří se mechanismus, aby událost šlo ve hře zpracovat.

Kvůli ekonomice vývoje se respektuje princip, že pokud by se mechanismus využil jen pro jednu unikátní situaci, nemá cenu ji vyvíjet. Pokud pro více situací, platí opak.

Technický scénář se pak „překládá“ do kódu. Zde existují dva přístupy: 

a) Coder přímo programuje každou misi.

b) Vytvoří se editor, prostředí, do kterého se mise implementují.

My jsme zvolili druhou variantu. 

Technický scénář je vlastně určitá forma grafu, ve kterém se pohybuje bod – hráč. Hra mu dává feedback na jeho akce.

Co je to herní design?

Ladislav Štojdl

Definice herního designu je velmi široká a není jedna cesta, jak se k tomuto povolání dostat. V poslední době vzniklo několik oborů na VŠ, ale vzhledem k tomu, že ještě nemají absolventy a že pedagogové často nemají s herním designem velkou zkušenost, zatím nelze říci, jestli je studium VŠ oboru ta správná cesta, jak se stát game designerem.

Hlavní kvalifikací je nepřekvapivě hrát hry. Game designer ale přitom neuvažuje jen jako hráč, který si užívá „flow“. Designer přemýšlí, co je na hře zábavné a co ne. U adventury se více zaměří na scénář, u strategie na logiku a pravidla.

Herní designer nemusí být programátor ani grafik. Sám si umím udělat jednoduchý skript na otestování mechanismů nebo navrhnout jednoduchý grafický model a dát mu texturu. Ale efektivnější je, pokud to dělá specialista v týmu.

Určitě je výhoda mít vzdělání scenáristy, zejména pro adventury.

Modelová mise

V editoru je připravená mapa, na které je vrchol obsazený nepřátelskou jednotkou. Hráč má prozkoumat oblast, zjistit nepřítele a obsadit vrchol. O tom ho hra informuje formou dialogových oken či mluvených instrukcí.

Na začátku mise má hráč jedinou jednotku, průzkumný vrtulník. Tím scanuje prostředí. Mapa je rozdělena do oblastí, které jsou zároveň triggery – spouštěči událostí.

Leave No One Behind

Leave No One Behind

Když hráč objeví vrchol obsazený nepřítelem, dostane kromě pozorovacího vrtulníku k dispozici pozemní jednotku s cílem zničit nepřítele a vrchol obsadit.

Hráč přesune jednotku k vrcholu a pustí se do boje. Událost obsazení vrcholu a splnění mise je definována tak, že jeho jednotka se nachází v cílové oblasti a zároveň už nebojuje.

Rozdíly mezi PC a PC VR verzí

Zpočátku jsme v týmu zvažovali, že VR verze bude mít velmi podobné mechanismy jako PC verze. Nakonec jsme zvolili odlišný přístup. Obě verze budou mít podobný scénář a grafické zpracování, ale hratelnost bude jiná.

V RTS probíhá několik paralelních procesů, které musí hráč zvládat zároveň, ale z toho by se ve VR verzi „zbláznil“, zejména kvůli potřebě pohybu po mapě, který může v iluzi 3D prostředí způsobit i nevolnost. Proto bude hraní ve VR verzi na principu, že hráč řeší vždy jednu situaci na jedné části mapy. Pokud situaci nevyřeší, hra ho nepustí dál. Průběh hry může být takový, že bude třeba přeskočit do jiné oblasti, ale mezitím se situace v původním místě „zpauzuje“, aby mu nic neuteklo. Nebudou probíhat paralelní procesy, které jsou pro RTS evergreenem.

Některé vlastnosti hry

LNOB má kompletně destruktivní prostředí, které není jen „fun factor“, ale je součástí herních mechanismů. Hráč může například vyčistit prostor od porostu, aby vznikla přistávací zóna pro vrtulníky.

Ve hře budou tři vrtulníkové jednotky:

  • Scout, který dokáže scanovat prostředí a odhalit třeba bunkry.
  • Transportní vrtulníky, které jsou nutné pro dopravu posil, evakuaci mrtvých a zásobování municí.
  • Útočné vrtulníky (gunship) vyzbrojené kanony Gatling a neřízenými raketami. Navíc v bočních dveřích na obou stranách je střelec s kulometem M-60, který automaticky kropí okolí. Vrtulník má omezenou munici a často si ji musí doplňovat, což bude řešeno přistáním a dozásobením v landing zone.

Odlišnosti od klasické RTS

Ve většině RTS hráč vyrobí jednotku, která následně bojuje, dokud není zničená. V LNOB je každý voják individuální, zlepšuje se a sbírá zkušenosti. Hráč je motivovaný k tomu, aby své vojáky chránil, staral se o raněné a ti se při správném ošetření na polním obvazišti můžou vrátit do hry.

Leave No One Behind

Leave No One Behind

Hráč bude muset vojáky také zásobovat municí. Vojáci bez munice bojují pouze pistolí a nepřítel je rychle zničí.

Pro zásobování odříznutých jednotek jsme vymysleli systém, kdy je jim munice shazována na padáku. Pokud jednotka „sebere“ balík, dojde k jejímu dozásobení.

Hra poměrně přesně respektuje skutečnou historii bitvy, samozřejmě s modifikacemi, aby byla zábavná a hratelná.

Hra vyjde ještě letos na PC. 

Autor:
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Velké propouštění v Bethesdě, o práci přišli autoři Redfallu a Evil Within

Videoherní společnost Betehsda, která patří Microsoftu, oznámila rušení rovnou několika slavných...

Prezident Nintenda: nástupce Switche oznámíme v tomto fiskálním roce

Po mnoha spekulacích, náznacích a těžko ověřitelných zprávách od leakerů přichází Nintendo s...

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...