Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes, vyhání z ulic už pětiletá auta s turbodiesely. Zákaz se ovšem zakládá na sporných číslech.

ilustrační snímek | foto: AP

Co se zákazů vjezdu dieselům v Německu i v celé Evropě týče, zaujímá bývalé město automobilismu Stuttgart první příčku. Jde o jediné město v Německu, kde je celé území města zavřeno pro dieselové vozy splňující emisní euronormu 1–4. Zeleno-černá bádensko-württemberská vláda ve Stuttgartu nařídila tento zákaz 1. ledna 2019.

A vloni navzdory historicky nejnižším naměřeným hodnotám oxidů dusíku (téměř všude byly naměřeny hodnoty nižší, než stanovuje limit Evropské unie) byla ve Stuttgartu navíc zavedena velmi rozsáhlá zóna zakazující vjezd vozidlům splňujícím euronormu 5. Pozor, to jsou auta mnohdy jen pět let stará!

Zákaz dieselů navzdory čistšímu vzduchu

Podle zprávy magazínu Focus jde o jedinou plošnou (nikoli na jednotlivé ulice omezenou) zákazovou zónu pro dieselové vozy normy 5 v celé Evropě.

Německý magazín vychází z analýzy Jürgena Schwagera, emeritního profesora na vysoké škole v Reutlingenu, který se věnuje především zónám zákazu vjezdu v souvislosti s ochranou životního prostředí.

Celé území Stuttgartu včetně přilehlých obcí o celkové ploše 207 čtverečních kilometrů bylo už v roce 2008 prohlášeno za zónu ochrany životního prostředí. Tehdy bylo v popředí zájmu znečištění jemnými částicemi. V oficiálních plánech na ochranu ovzduší se od té doby pracuje s touto „zónou pod ochranou životního prostředí“, přestože limity nebyly nikdy vědecky zdůvodněny.

Několik posledních let padají další rozhodnutí:

  • V roce 2015 podal na Stuttgart a deset dalších německých měst Spolek na ochranu životního prostředí (Deutsche Umwelthilfe, DUH) žalobu kvůli překračování limitů oxidů dusíku.
  • Po několika soudních jednáních bylo 1. ledna 2019 pro dieselová vozidla s motory splňujícími euronormu 1 až 4 uzavřeno extrémně rozsáhlé území včetně mnoha oblastí vesnického charakteru. V zóně platí „zákaz provozu“, tedy zákaz jízdy a parkování.
  • 1. října 2020 došlo k zpřísnění zákazu vjezdu pro vozidla ekonormy Euro 5. Je definována nová zákazová zóna, oficiálně nazvaná „malá zóna ochrany životního prostředí“. Na tomto území bydlí přibližně polovina (!) všech 600 tisíc obyvatel vnitřního Stuttgartu.
  • Zákazová zóna poškozuje nejen přibližně 10 tisíc majitelů dieselových vozů euronormy 5, kteří tu žijí. Všichni majitelé dieselových vozů Euro 5 (145 tisíc) nesmí projet regionem Stuttgartu po státních silnicích. Jsou nuceni k dlouhým objížďkám po vedlejších silnicích, což je všechno jiné než ekologické.

Zákazy jsou odůvodněny prognózami

Jako odůvodnění zákazů zveřejnilo vládní prezidium Stuttgartu v polovině září 2020 tiskové prohlášení. Znalci předpověděli na základě simulací překročení limitů oxidů dusíku pouze na jediném místě: v ulici Pragstrasse, části silnice B10. Není zmíněno, že jde o jedinou ulici ve Stuttgartu, na níž je extrémně vysoký provoz nákladních aut, způsobený zákazem průjezdu nákladních vozidel platným po celém městě. Podle znaleckých expertiz je tam 43 procent emisí oxidu dusíku způsobeno provozem nákladních aut.

Majitelé osobních aut, jichž se zákaz týká, považují omezení za nový útok na osobní vlastnictví. Zatímco nákladní vozy musejí v důsledku zákazu pouze využívat objízdnou trasu, jen několik let staré auto je pro ně v důsledku zákazu parkování nepoužitelné. V roce 2018 přitom soudci spolkového správního soudu v Lipsku stanovili vysoké překážky pro zónové zákazy vjezdu. 

Požadovali respektování „přiměřenosti“ a „principu příčiny a důsledku“. Oba požadavky nejsou z pohledu postižených splněny. Zatížení oxidy dusíku z motorů nákladních vozů v ulici Pragstrasse by se bývalo dalo předejít: zákaz vjezdu pro diesely na státní silnici by zcela jistě vedl k dodržení limitů a škody pro majitele osobních vozů by byly udrženy v přiměřených mezích.

Objevuje se ještě další argument proti zákazu vjezdu vozům ekonormy Euro 5. V tiskovém prohlášení vládního prezidia jsou uvedeny prognózy pro roční průměrnou hodnotu oxidů dusíku za rok 2021 s 41,6 μg/m3, a bez zákazových zón pro euronormu 5 (45,4 μg/m3). Překročení hranice 40 je důvodem pro zavedení zákazových zón. Ovšem této průměrné roční hodnoty nikdy nebude dosaženo! Neboť na polovinu roku 2021 je plánováno otevření tunelu, který svede z ulice Pragstrasse dopravu. Jde o čistě teoretický údaj bez reálného významu. Zapomněl snad vládní prezident na zmíněný tunel?

Obyvatelé Stuttgartu mají „vyměnit svá auta“

Jak se může stát, že nereprezentativní nákladní doprava a „zapomenutý“ nově budovaný tunel tvoří základ pro zákazové zóny s vážnými dopady, které obyvatelům, jichž se týkají, nařizují vysoké zatížení? Udělali úředníci chybu a hledali a našli čísla umožňující jim dopravně politická rozhodnutí? Odkazuje na to nedávno rozhovor s ministrem dopravy Winfriedem Hermannem (Zelení). Na otázku po skončení zákazů při dobrých naměřených hodnotách znečištění ovzduší odpověděl: „Samozřejmě platí cíl držet špinavá auta z center aglomerací, a to nejen v určitém časovém rozmezí. Trvalé zákazy vjezdu přimějí obyvatele k výměně vozidel.“

Německé soudy ovšem vidí situaci zcela jinak, příkladem je rozsudek Spolkového správního soudu v Lipsku k zákazu vjezdu ve Stuttgartu. Občan má „všeobecný nárok na svobodu vůči státu“. Ten smí být „veřejnou silou omezen pouze do té míry, je-li nevyhnutelný v ochraně veřejných zájmů“. Výroky ministra dopravy poukazují na neuvěřitelnou neznalost ústavou definovaných práv majitelů vozidel v Německu, komentuje Focus.

11. prosince 2019

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...