Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Je tažení proti SUV ekologie, nebo třídní boj?

Auta jsou zlo. To už jste jistě slyšeli, není to nic nového. Řekne vám to kdejaký zelený aktivista. Ale v poslední době se to trochu zkomplikovalo. Aktivisté usoudili, že některá auta jsou zlejší než jiná. Nejzlejší jsou prý velké vozy s pohonem všech čtyř kol, takzvaná SUV.

Ramsmobile Protos RM-X2 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

A proto je podle nich třeba s nimi skoncovat dřív, než nás všechny zničí. Tyto na pohled robustní, jakoby nafouknuté automobily se v posledních letech staly ohromným prodejním hitem. V Česku do této kategorie patří každé třetí prodané auto. Za posledních pět let se prodej SUV v tuzemsku zdvojnásobil. Globálně je podíl prodaných SUV ještě vyšší a tato kategorie aut jako jediná utěšeně roste.

To by bylo, aby to někomu nezačalo vadit. A taky že ano. SUV se zvolna začínají stávat nejnovějším hromosvodem pro rostoucí společenské napětí.

Před měsícem proniklo pětatřicet aktivistů organizace Greenpeace na molo přístavu v Bremerhavenu a na pár hodin zablokovalo vykládku nových SUV. Tato auta jsou podle nich „zabijáci klimatu“, protože vypouštějí zbytečně mnoho emisí. Navíc jsou to prý zabijáci i doslova – krátce před protestem se v Berlíně stala tragická nehoda, při které SUV značky Porsche vletělo do chodců a čtyři z nich zabilo.

Greenpeace pak vydalo prohlášení, že za úspěšné tažení SUV světem mohou výrobci aut. Na SUV totiž víc vydělají, a proto je svým zákazníkům nutí. Továrny podle aktivistů vyrábějí stále větší a větší auta. A největší reklamní kampaně dělají právě na ta největší. Chtějí si tím prý pojistit, že si koupíme právě SUV. Více k tématu čtěte zde.

„To je bezohledné. Oni vydělávají na naší budoucnosti,“ napsali lidé z Greenpeace. V něčem mají aktivisté pravdu. Auta se opravdu nesmírně zvětšila – postavte vedle sebe „sto dvacítku“ a Fabii a vidíte ten rozdíl. Nebo ještě lépe klasické britské Mini a vůz, který si „Mini“ říká dnes. Člověk si u toho roztomilého maličkého starého autíčka už skoro neumí představit, že se do něj kdysi běžně nasoukala čtyřčlenná rodina.

A na tom je vidět, v čem se Greenpeace totálně plete. Rodina se tam nenasoukala z nějaké environmentální zodpovědnosti a uvědomělé skromnosti. Ta rodina zkrátka na větší auto neměla. Dnes na něj má. Auta jsou relativně levnější, lidi jsou bohatší.

Takže si větší – a mnohonásobně bezpečnější než před lety – auta nejen mohou dovolit, ale taky je potřebují. Protože jsou v průměru bohatší, jsou taky v průměru o dost tlustší.

A o SUV to platí dvojnásob. Tam navíc řidič sedí výš, takže má pocit mírné nadřazenosti nad ostatními, trochu vyšší „status“, vyjádřený i tím, že SUV je zpravidla drahé. Lidé v SUV mají také pocit většího bezpečí, což je sice podle crashtestů iluze, ale ono jde v zásadě vždycky hlavně o pocity.

Usilovat o vyšší status je lidské. Mít pocit většího bezpečí rovněž. Lidé si SUV kupují proto, že jsou to zkrátka lidé. To je tajemství úspěchu této kategorie vozů. Nikoli temné spiknutí hamižných výrobců. Ti jen naplňují poptávku. A dělají to tak, aby dodrželi ekologické a bezpečnostní předpisy včetně požadavků na ochranu chodců. 

Dnešní SUV obvykle není nějaké třítunové monstrum, ale auto, které není delší ani o mnoho těžší než jeho „nízký“ příbuzný. I spotřebou se často liší vcelku nepatrně. Takže na něm ve skutečnosti nejspíš vadí to, že na něj každý nemá.

Aktivisté tedy buď nepochopili, jak funguje kapitalismus a volný trh, nebo to pochopili a nechtějí, aby fungoval právě takhle. Což znamená jediné – chtějí systém změnit. Proto bychom měli zbystřit. S podobnými nápady máme totiž v našich krajích zkušenosti bohatší, než bychom chtěli.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...