Čtvrtek 11. srpna 2022, svátek má Zuzana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 11. srpna 2022 Zuzana

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

  11:22
Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji ekovýpalné, už chtěla ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí upravit před třemi roky. Teď je návrh zpátky v podání Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a přitvrzuje.

Za převod fabie první generace navrhuje Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zvýšit poplatek na deset tisíc korun. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Průměrné auto českých motoristů je čtrnáctileté, to platí už několik let. Češi na nová nebo alespoň novější auta nemají. Ve starých vozech většina české populace nejezdí z nostalgie. Poplatek za převod, s nálepkou příspěvku na ekologii, je hlavně pokutou z chudoby. 

Svaz obchodu a cestovního ruchu vedený Tomášem Prouzou chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. U starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek
10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz. A u nejstarších aut, které provozují jen veteránisté nebo penzisté, pětadvacet tisíc. Podrobnosti k návrhu čtěte zde.

Svaz si od opatření slibuje regulaci importu a provozu starých neekologických aut. Bývalý náměstek ministra financí Prouza odhalil nový zdroj peněz: „Trh s ojetými automobily v ČR má hodnotu 174 miliard korun, změny jsou potřeba,“ zaznělo na semináři, kde byl nový návrh představen. Ze 174 miliard se tak bude dát vysát velký balík peněz. 

Návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek 10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz. Čtěte více

Český trh ojetých vozidel loni meziročně vzrostl o dvě procenta zhruba na 765 tisíc prodaných aut. Z toho zhruba čtvrtina připadla na osobní vozy dovezené ze zahraničí. Jejich průměrné stáří podle statistik Svazu dovozců automobilů dlouhodobě stagnuje kolem deseti let, přičemž podíl vozidel starších deseti let je přibližně poloviční. To se hezky kryje s novým návrhem na úpravu ekovýpalného. Platit se podle něj má už za auta emisní normy Euro 4, která končila právě před deseti lety. Euro 5 musí auta plnit od září 2009.

Originální myšlenky

Kdo kupuje každé tři čtyři roky nové auto, je určitě v jiné finanční situaci než ten, kdo potřebuje dojíždět do práce ze vsi, kde jezdí autobus jednou ráno a podruhé ve středu odpoledne, a shání auto na inzerát za pár desítek tisíc.

Za ekovýpalným je originální myšlenková konstrukce: má odradit od koupě starého auta a nasměrovat lidi do autosalonů pro nová auta nebo mladší (a zákonitě také dražší) ojetiny. Realita je od logiky úředníka tradičně velmi daleko. Pokud ekodaň zdraží takové auto někomu, kdo na něj má šedesát tisíc, bude muset vybírat mezi ještě staršími vozy nebo takovými, které jsou v horším stavu. Navíc stále komplikovanější moderní auta hrozí nákladnějšími opravami. Přirozená obměna autoparku se kvůli tomu zadrhává už dnes.

Pro ilustraci, výměna všech čtyř tlumičů na Škodu Fabii první generace, která právě splňuje ekonormu Euro 3, vyjde dejme tomu na pět tisíc. Takže místo nových tlumičů, kterými by výrazně přispěl k bezpečnosti nově pořízeného auta, zaplatí deset tisíc ministerstvu životního prostředí na dotace na kotle. Deset tisíc je pro někoho, kdo kupuje ojetinu za šedesát tisíc, samozřejmě nezanedbatelná částka. Takže tlumiče pravděpodobně nevymění.

Stát vybírá poplatky za převody ojetin od roku 2009, ale ke snížení průměrného stáří vozového parku opatření nevedlo. Naopak se od té doby dokonce zvýšilo.

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Devadesátky v autech zločinců II. Výbuchy a vyřizování účtů

Premium V 90. letech zažíval organizovaný zločin „zlaté časy“. Na orlické vraždy si asi vzpomene každý, už jsme ale zapomněli,...

Pití džusu, objev Senny i odmítnutí vysněného Ferrari. Fittipaldi vzpomíná

Premium Je dvojnásobný mistr světa formule 1, poprvé navíc titul získal jako nejmladší jezdec v historii. Je také jeden...

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena...

Jak ukrást obrněnce. Influencerka vytvořila rychlokurz pro ukrajinské odbojáře

Kdo by v jedenadvacátém století pomyslel, že se mu bude v civilizovaném světě hodit vědět, jak nastartovat obrněný...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...