Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

  11:22
Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji ekovýpalné, už chtěla ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí upravit před třemi roky. Teď je návrh zpátky v podání Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a přitvrzuje.

Za převod fabie první generace navrhuje Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zvýšit poplatek na deset tisíc korun. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Průměrné auto českých motoristů je čtrnáctileté, to platí už několik let. Češi na nová nebo alespoň novější auta nemají. Ve starých vozech většina české populace nejezdí z nostalgie. Poplatek za převod, s nálepkou příspěvku na ekologii, je hlavně pokutou z chudoby. 

Svaz obchodu a cestovního ruchu vedený Tomášem Prouzou chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. U starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek
10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz. A u nejstarších aut, které provozují jen veteránisté nebo penzisté, pětadvacet tisíc. Podrobnosti k návrhu čtěte zde.

Svaz si od opatření slibuje regulaci importu a provozu starých neekologických aut. Bývalý náměstek ministra financí Prouza odhalil nový zdroj peněz: „Trh s ojetými automobily v ČR má hodnotu 174 miliard korun, změny jsou potřeba,“ zaznělo na semináři, kde byl nový návrh představen. Ze 174 miliard se tak bude dát vysát velký balík peněz. 

Návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek 10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz. Čtěte více

Český trh ojetých vozidel loni meziročně vzrostl o dvě procenta zhruba na 765 tisíc prodaných aut. Z toho zhruba čtvrtina připadla na osobní vozy dovezené ze zahraničí. Jejich průměrné stáří podle statistik Svazu dovozců automobilů dlouhodobě stagnuje kolem deseti let, přičemž podíl vozidel starších deseti let je přibližně poloviční. To se hezky kryje s novým návrhem na úpravu ekovýpalného. Platit se podle něj má už za auta emisní normy Euro 4, která končila právě před deseti lety. Euro 5 musí auta plnit od září 2009.

Originální myšlenky

Kdo kupuje každé tři čtyři roky nové auto, je určitě v jiné finanční situaci než ten, kdo potřebuje dojíždět do práce ze vsi, kde jezdí autobus jednou ráno a podruhé ve středu odpoledne, a shání auto na inzerát za pár desítek tisíc.

Za ekovýpalným je originální myšlenková konstrukce: má odradit od koupě starého auta a nasměrovat lidi do autosalonů pro nová auta nebo mladší (a zákonitě také dražší) ojetiny. Realita je od logiky úředníka tradičně velmi daleko. Pokud ekodaň zdraží takové auto někomu, kdo na něj má šedesát tisíc, bude muset vybírat mezi ještě staršími vozy nebo takovými, které jsou v horším stavu. Navíc stále komplikovanější moderní auta hrozí nákladnějšími opravami. Přirozená obměna autoparku se kvůli tomu zadrhává už dnes.

Pro ilustraci, výměna všech čtyř tlumičů na Škodu Fabii první generace, která právě splňuje ekonormu Euro 3, vyjde dejme tomu na pět tisíc. Takže místo nových tlumičů, kterými by výrazně přispěl k bezpečnosti nově pořízeného auta, zaplatí deset tisíc ministerstvu životního prostředí na dotace na kotle. Deset tisíc je pro někoho, kdo kupuje ojetinu za šedesát tisíc, samozřejmě nezanedbatelná částka. Takže tlumiče pravděpodobně nevymění.

Stát vybírá poplatky za převody ojetin od roku 2009, ale ke snížení průměrného stáří vozového parku opatření nevedlo. Naopak se od té doby dokonce zvýšilo.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Malý velký muž F1. Bernie Ecclestone byl vždy o pár tahů napřed

Premium Bernieho Ecclestona řada z vás zná jako velkého šéfa F1. Jak ale ke svému obrovskému vlivu přišel, kudy vedly jeho...

Český automobilový světoběžník měl zážitků na čtyři životy

Premium Úspěšný obchodník, závodník, vynálezce… Než Jaroslav Juhan před devíti lety v nedožitých devadesáti zemřel, stihl toho...

Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Na jejich sraz dorazilo i kabrio

Sraz Garde&Rapid 2020 byl poslední škodovkářskou akcí před vyhlášením podzimní koronavirové uzávěry. „Ořezaný až na...

Tyhle jste měli koupit! Pět sporťáků, které každým dnem stoupají na ceně

Premium Trh se sportovními vozy je nevyzpytatelný. I když obecně platí poučka, že limitované edice věhlasných modelů nebudou na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...