V Paříži sankce, v Německu letáky. Tažení proti SUV pokračuje

aktualizováno 
Vaše auto je z následujících důvodů nepřiměřeně velké pro městský provoz. Tak začíná leták, který našli řidiči SUV za stěračem svého auta v německém Kolíně nad Rýnem. V Paříži začínají vymýšlet systém malusů pro majitele velkých aut dokonce přímo na radnici. Tažení proti SUV začalo v Evropě letos v září po nešťastné nehodě v Berlíně.

ilustrační snímek | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Vážená řidičko, vážený řidiči,

Vaše auto je z následujících důvodů nepřiměřeně velké pro městský provoz:

Příliš CO2

Vaše auto spotřebuje (vážně se v letáku píše „spotřebuje“! – pozn. red.) více CO2 než malé auto, protože je:

  • těžší
  • větší
  • má větší výkon

Příliš místa

Vzhledem ke své velikosti zabírá vaše auto příliš mnoho místa na zaparkování, které pak není k dispozici pro:

  • zelené plochy
  • cyklostezky
  • cesty pro pěší atd.

Riziko nehod a škod

Ohrožujete další účastníky a účastnice silničního provozu, neboť:

  • nehody s vaším autem způsobí větší škody
  • cyklistky a cyklisté a řidičky a řidiči menších aut mají menší přehled

Vyšší spotřeba materiálu při výrobě

Vzhledem k velikosti je výroba vašeho vozu nákladnější a spotřebuje se při ní více surovin

Vaše chování je nepřiměřené a egoistické

Tento leták našli řidiči za stěračem svého auta v německém Kolíně nad Rýnem v městské části Deutz.

Text má stejné uspořádání a grafickou podobu jako oficiální oznámení o pokutě, jaké město používá. Ovšem s tím rozdílem, že v záhlaví je místo oficiálního údaje „Město Kolín“ uvedeno „Město Klima“, a přinejmenším z formulace poslední věty (Vaše chování je nepřiměřené a egoistické) je zřejmé, že se v žádném případě nejedná o leták oficiálně vydaný městem.

Mluvčí města německému deníku Express potvrdil, že několik občanů nahlásilo nález tohoto letáku. Právní kroky město nicméně neplánuje: „Výroba a šíření letáku nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu, zvláště ne podvodu: Jejich autor se nepokouší předstírat, že se jedná o leták vydaný městem.“ Šanci na úspěch nemá ani občanskoprávní spor, neboť není jasné, kdo letáky vyrobil a distribuoval. Pokud by se ale objevily důkazy vedoucí k odhalení identity autora, bylo by možné právní stránku případu nově prověřit.

Reakce na leták jsou nicméně alespoň na facebooku velice kritické. Jeden z uživatelů si je jist: „Jde o závist těch, kdo takové auto nevlastní. V zásadě tu vůbec nejde o emise CO2, ale o ideologicky vedený třídní boj.“ Další se ptá: „Co přijde příště? Začnou se vyvěšovat cedule na velké domy, že na jejich stavbu bylo vynaloženo více materiálu a mají vyšší spotřebu energie na vytápění?“ Komentář k tažení proti SUV čtěte zde.

Všechno začalo v září během ekologických protestů v Berlíně, kde účastníci volali po zákazu SUV v německém hlavním městě.  Po nehodě v centrální části Berlína, při níž přišli o život čtyři chodci včetně tříletého dítěte, se rozpoutala bouřlivá debata o SUV. Nehodu způsobil dvaačtyřicetiletý řidič sportovního terénního Porsche Macan, který vyletěl z vozovky. Nevoli vůči SUV pak projevili i aktivisté z organizace Greenpeace při protestech během autosalonu ve Frankfurtu, který začal krátce poté. Čtěte více zde.

V Paříži mají SUV platit víc

Podobně jako letákoví aktivisté v Kolíně začínají ovšem uvažovat na pařížské radnici. Cílem je regulace počtu SUV v metropoli pomocí odstupňovaných poplatků i vyšších daní. Ty by při koupi i parkování znevýhodňovaly příliš velké a těžké osobní vozy, naopak majitelé malých aut by platili snížené sazby.

Fotogalerie

Kategorie SUV, která v současné době tvoří 38 % všech nově registrovaných vozů ve Francii, je trnem v oku ekologů především kvůli vyšším nárokům na výrobu i vyšší spotřebě při pojíždění v centru města. Dalším argumentem je více zabíraného místa při parkování i větší náročnost na dopravní infrastrukturu. Náměstek pro dopravu pařížského magistrátu Christophe Najdovski proto zveřejnil názor, že bude třeba zavést systém malusů a bonusů a přimět obyvatele k preferování menších modelů automobilů.

„Záměr je omezit prostor, který zabírají neohrabané vozy SUV ve městě, ve prospěch menších vozů. Po městě jezdí hodně automobilů o váze jeden a půl nebo i dvě tuny, a přitom často vozí jen jednoho člověka. Taková vozidla by měla platit za veřejný prostor, který zabírají,“ prohlásil Najdovski, člen Stany zelených a od roku 2018 prezident Evropské federace cyklistů (ECF). Jak bude vypadat Paříž bez aut už radnice několik let testuje (uvidíte zde).

První již spuštěnou iniciativou bude zvýhodnění malých automobilů při parkování v podzemních garážích. Časem pak podobný trend pařížská radnice plánuje i na ulicích. „Pokud má automobil dvě tuny, měl by platit dvojnásobek proti autu, které má jen jednu tunu. To samé platí pro vozy větší než 1,80 m, které v parkovacích domech často zaberou dvě parkovací místa,“ říká radní.

Autoři:
  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky
Premium

PŘEHLEDNĚ: Pět nejdostupnějších lehkých sporťáků na českém trhu

Také vás štve, jak jsou nová auta stále obéznější? Z trhu ale lehké sporťáky ještě nemizí, i když výběr je stále tenčí....

Stěhování výroby toyot po Evropě: důležitý Yaris míří do Kolína

Od roku 2021 bude v kolínské fabrice naplno vládnout Toyota. Podle informací iDNES.cz tam přesune výrobu svého ...

Dodávkové hvězdy Fordu frčí na elektřinu, transit kvůli tomu zhubl

Žádné žebřiňáky. Dnešní dodávky jsou komfortní a plné moderní výbavy. Vyzkoušeli jsme Transit, který se po šesti letech...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se budou nejméně do konce...

Najdete na iDNES.cz