Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Paříži sankce, v Německu letáky. Tažení proti SUV pokračuje

Vaše auto je z následujících důvodů nepřiměřeně velké pro městský provoz. Tak začíná leták, který našli řidiči SUV za stěračem svého auta v německém Kolíně nad Rýnem. V Paříži začínají vymýšlet systém malusů pro majitele velkých aut dokonce přímo na radnici. Tažení proti SUV začalo v Evropě letos v září po nešťastné nehodě v Berlíně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Vážená řidičko, vážený řidiči,

Vaše auto je z následujících důvodů nepřiměřeně velké pro městský provoz:

Příliš CO2

Vaše auto spotřebuje (vážně se v letáku píše „spotřebuje“! – pozn. red.) více CO2 než malé auto, protože je:

  • těžší
  • větší
  • má větší výkon

Příliš místa

Vzhledem ke své velikosti zabírá vaše auto příliš mnoho místa na zaparkování, které pak není k dispozici pro:

  • zelené plochy
  • cyklostezky
  • cesty pro pěší atd.

Riziko nehod a škod

Ohrožujete další účastníky a účastnice silničního provozu, neboť:

  • nehody s vaším autem způsobí větší škody
  • cyklistky a cyklisté a řidičky a řidiči menších aut mají menší přehled

Vyšší spotřeba materiálu při výrobě

Vzhledem k velikosti je výroba vašeho vozu nákladnější a spotřebuje se při ní více surovin

Vaše chování je nepřiměřené a egoistické

Tento leták našli řidiči za stěračem svého auta v německém Kolíně nad Rýnem v městské části Deutz.

Text má stejné uspořádání a grafickou podobu jako oficiální oznámení o pokutě, jaké město používá. Ovšem s tím rozdílem, že v záhlaví je místo oficiálního údaje „Město Kolín“ uvedeno „Město Klima“, a přinejmenším z formulace poslední věty (Vaše chování je nepřiměřené a egoistické) je zřejmé, že se v žádném případě nejedná o leták oficiálně vydaný městem.

Mluvčí města německému deníku Express potvrdil, že několik občanů nahlásilo nález tohoto letáku. Právní kroky město nicméně neplánuje: „Výroba a šíření letáku nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu, zvláště ne podvodu: Jejich autor se nepokouší předstírat, že se jedná o leták vydaný městem.“ Šanci na úspěch nemá ani občanskoprávní spor, neboť není jasné, kdo letáky vyrobil a distribuoval. Pokud by se ale objevily důkazy vedoucí k odhalení identity autora, bylo by možné právní stránku případu nově prověřit.

Reakce na leták jsou nicméně alespoň na facebooku velice kritické. Jeden z uživatelů si je jist: „Jde o závist těch, kdo takové auto nevlastní. V zásadě tu vůbec nejde o emise CO2, ale o ideologicky vedený třídní boj.“ Další se ptá: „Co přijde příště? Začnou se vyvěšovat cedule na velké domy, že na jejich stavbu bylo vynaloženo více materiálu a mají vyšší spotřebu energie na vytápění?“ Komentář k tažení proti SUV čtěte zde.

Všechno začalo v září během ekologických protestů v Berlíně, kde účastníci volali po zákazu SUV v německém hlavním městě.  Po nehodě v centrální části Berlína, při níž přišli o život čtyři chodci včetně tříletého dítěte, se rozpoutala bouřlivá debata o SUV. Nehodu způsobil dvaačtyřicetiletý řidič sportovního terénního Porsche Macan, který vyletěl z vozovky. Nevoli vůči SUV pak projevili i aktivisté z organizace Greenpeace při protestech během autosalonu ve Frankfurtu, který začal krátce poté. Čtěte více zde.

V Paříži mají SUV platit víc

Podobně jako letákoví aktivisté v Kolíně začínají ovšem uvažovat na pařížské radnici. Cílem je regulace počtu SUV v metropoli pomocí odstupňovaných poplatků i vyšších daní. Ty by při koupi i parkování znevýhodňovaly příliš velké a těžké osobní vozy, naopak majitelé malých aut by platili snížené sazby.

Kategorie SUV, která v současné době tvoří 38 % všech nově registrovaných vozů ve Francii, je trnem v oku ekologů především kvůli vyšším nárokům na výrobu i vyšší spotřebě při pojíždění v centru města. Dalším argumentem je více zabíraného místa při parkování i větší náročnost na dopravní infrastrukturu. Náměstek pro dopravu pařížského magistrátu Christophe Najdovski proto zveřejnil názor, že bude třeba zavést systém malusů a bonusů a přimět obyvatele k preferování menších modelů automobilů.

„Záměr je omezit prostor, který zabírají neohrabané vozy SUV ve městě, ve prospěch menších vozů. Po městě jezdí hodně automobilů o váze jeden a půl nebo i dvě tuny, a přitom často vozí jen jednoho člověka. Taková vozidla by měla platit za veřejný prostor, který zabírají,“ prohlásil Najdovski, člen Stany zelených a od roku 2018 prezident Evropské federace cyklistů (ECF). Jak bude vypadat Paříž bez aut už radnice několik let testuje (uvidíte zde).

První již spuštěnou iniciativou bude zvýhodnění malých automobilů při parkování v podzemních garážích. Časem pak podobný trend pařížská radnice plánuje i na ulicích. „Pokud má automobil dvě tuny, měl by platit dvojnásobek proti autu, které má jen jednu tunu. To samé platí pro vozy větší než 1,80 m, které v parkovacích domech často zaberou dvě parkovací místa,“ říká radní.

5. září 2019

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...