Na meziročním růstu tržeb se podílel prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin, uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
„Tržby za potraviny zaznamenaly v lednu meziroční růst po 20 měsících poklesu. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu,“ dodala.
Internetovým a zásilkovým obchodům tržby v lednu meziročně stouply o 13,2 procenta. Specializované prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky proti loňskému lednu utržily o 14,5 procenta víc, obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,9 procenta víc a prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,8 procenta víc.
Inflace za únor dosáhla cílových dvou procent. Oproti lednu se ale zdražovalo |
Vykázaná čísla pozitivně hodnotí i analytici. „Maloobchodní tržby v lednu v meziročním srovnání rostly druhý měsíc v řadě a je tedy pravděpodobné, že se spotřeba domácností díky poklesu inflace začíná obnovovat. Růst maloobchodních tržeb je pozorován ve většině sortimentních skupin,“ říká ekonom Filip Pastucha ze společnosti Deloitte.
Navzdory růstu však spotřeba domácností oproti minulosti výrazně zaostává. V loňském posledním čtvrtletí sice mezičtvrtletně vzrostla o 0,5 % – ale přesto její úroveň byla nižší o 8,3 procenta v porovnání s oproti předpandemickým obdobím, upozorňuje Martin Gürtler z Komerční banky.
Oproti loňskému prosinci stouply i tržby za potraviny
Ve srovnání s prosincem tržby za potraviny vzrostly o dvě procenta. Za nepotravinářské zboží obchodníci v lednu utržili o půl procenta víc a za pohonné hmoty o 0,2 procenta víc.
Odborníci zároveň doplňují, že na pozitivních výsledcích u potravin se částečně podepsalo také mírné snížení DPH. Svou roli ale mohla sehrát i nižší atraktivita nákupů v sousedním Polsku. „K vyšším prodejům potravin mohlo v lednu přispět i výrazné oslabení české koruny vůči polskému zlotému,“ doplňuje analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.
Nespecializované obchody s převahou potravin utržily meziročně o 1,1 procenta víc, naopak tržby ve specializovaných prodejnách potravin klesly o 5,7 procenta. V nespecializovaných obchodech s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 22,4 procenta.
Definitivní tečka za zdražováním? Inflace v lednu spadla na 2,3 procenta |
„Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o 6,6 procenta, s oděvy a obuví o 3,7 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,6 procenta,“ uvedl ČSÚ.
Mírný růst tržeb bude nejspíš pokračovat
Analytici dodávají, že mírné oživování tuzemského maloobchodu by mělo trvat i v dalších měsících. Zároveň ale připomínají, že reálné příjmy domácností se v dobách vysoké inflace vrátily o zhruba 5 let nazpět.
„Domnívám se, že letošní rok nebude o boomu v utrácení a rychlém rozjezdu spotřeby domácností. Naopak je nutné počítat s tím, že oživování maloobchodu bude pozvolné a na úrovně maloobchodních tržeb z roku 2021 ve stálých cenách se nedostaneme ani letos, a pravděpodobně ani v roce 2025. I proto pro rok 2024 očekávám růst maloobchodních tržeb v rozmezí 3 až 4 procent,“ uzavírá analytik Miroslav Novák.