POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tvPro výrobu betonových pražců museli v KŠ Prefa ve Štětí vybudovat obrovskou moderní halu, protože používají systém takzvané dlouhé dráhy. To znamená, že v hale je 85 metrů dlouhá výrobní linka s takzvanou postelí, v níž je forma na výrobu čtyř pražců o délce 75 metrů při jednom cyklu. Přes celou délku formy musí zaměstnanci natáhnout předpínací ocelové dráty, patřičně je uspořádat, napnout dle technických norem a následně zabetonovat speciálním betonem. „Vyzrálé pražce se pak druhý den řežou na automatické lince na jednotlivé pražce, tak jak je známe ze železnice,“ popisuje velmi jednoduše celý výrobní proces autor magazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja.
V další reportáži se štáb vydal do Hulína za Janem Masařem. I když pracuje i se svou manželkou u Českých drah coby vlakvedoucí osobních vlaků, magazín POZOR VLAK zajímala jeho záliba ve sbírání Edmonsonových, tedy lepenkových jízdenek. Svou sbírku tvoří podle jednotlivých železničních tratí, což znamená, že má složky od tratě číslo 010 až po trať 368, v nichž má jízdenky ze všech nádraží, stanic a zastávek, kde se jízdenky prodávaly.
Tedy téměř všechny jízdenky, stále mu jich několik desítek chybí a pátrá po nich u kamarádů, dalších sběratelů lepenkových jízdenek nebo na webových prodejních portálech. Zatím nejvíc zaplatil za jízdenku ze zrušené stanice Bílá, která ho přišla na víc než pět tisíc korun. Peníze na nákup získává prodejem pro něj nepotřebných jízdenek, kterých má na půdě kolem sto tisíc kusů. Získal je za pár lahví slivovice od člověka, který s nimi topil v kamnech.
Také příznivci pravidelných rubrik budou nadšeni. V Legendách se totiž objeví legendární lokomotivy Brejlovci řady 753 (ex T 478.3) a v Úžasných návratech mohou příznivci železnice v rámci filmu Jízda vlaku k přejezdu s porouchaným přejezdovým zařízením z roku 1970 obdivovat tehdejší prvky zabezpečovacích zařízení.