Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vysokorychlostní trať Zlínský kraj míjí, i tak se cestování vlakem zkrátí

  10:22
Státem chystaná vysokorychlostní trať (VRT), která má být nejvytíženější v České republice, má danou svoji páteřní trasu: tvoří ji spojení mezi Prahou a Brnem a Brnem a Ostravou. Mezi těmito městy vznikne nová trať, po níž budou jezdit moderní vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Z toho mohou profitovat také cestující ze Zlínského kraje, ačkoliv stát nepočítá s tím, že by nové koleje vedly až sem. Tedy zejména do Otrokovic, které jsou zdejším nejzásadnějším dopravním uzlem.

Vysokorychlostní vlaky by nicméně do Otrokovic měly dojíždět, i když po současném železničním koridoru. A když se zelektrifikuje a zdvojkolejní trať do Zlína, dostaly by se až do krajského města. Ze Zlína do Prahy by pak jízda trvala zhruba dvě hodiny, oproti současným třem. Do Brna a Ostravy hodinu.

„Páteřní trasa VRT Praha – Brno – Ostrava je vedena podobně jako dálnice D1. Tedy v moravské části trasy vede přímo na ose Brno – Přerov – Ostrava,“ předestřel mluvčí Správy železnic Ondřej Šrámek. „Zlínský kraj, podobně jako třeba Olomoucký kraj, je napojen pomocí odboček z hlavní trati. Vlaky z ní budou moci sjet na navazující běžnou železnici a pokračovat v jízdě přímo do Zlínského kraje,“ potvrdil.

To znamená, že například expres z Prahy do Brna, Kroměříže a Zlína nebo Uherského Hradiště a Luhačovic pojede z hlavního města po nové trati rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Z Brna pak využije zmodernizovaný úsek do Kojetína, po němž bude moci jet rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Odsud bude pokračovat do Hulína, Otrokovic a dál směrem na Zlín či Uherské Hradiště. Přes Zlínský kraj budou jezdit i vysokorychlostní vlaky z Polska do Rakouska nebo na Slovensko.

„Počítá se také s linkou Praha – Brno – Zlín, která mezi Prahou a Brnem opět využije vysokorychlostní trať a celou vzdálenost urazí za zhruba dvě hodiny,“ podotkl Šrámek. Jen pro srovnání: cesta z Ostravy do Prahy zabere hodinu a půl. Z Brna do Prahy 50 minut.

S přímým napojením Otrokovic na vysokorychlostní trať stát nepočítá, ale podobně jsou na tom i některé další kraje: Jihočeský, Plzeňský, Karlovarský či Liberecký. Otázka je, jestli i po zkrácení času jízdy nezůstane Zlín na periferii republiky, pokud jde o dopravní napojení.

O financování VRT Moravská brána se mohou podělit stát i soukromí investoři

„Jestli jsou názory, že má být Zlín na vysokorychlostní trati, tak to vůbec není reálné. Otrokovice už ano, ale ty jsou na koridoru, který se uvolní, když se velká část dopravy převede na vysokorychlostní tratě,“ míní starosta Uherského Hradiště Stanislav Blaha (ODS), který je i poslancem a místopředsedou podvýboru dopravy.

Když se koridor Bohumín – Břeclav uvolní, mohlo by po něm jezdit více rychlíků a například i pozdější spoje mezi Prahou a Zlínským krajem, které by cestující přivezly do cíle v reálném čase, nikoliv až druhý den ráno.

Podle Blahy není možné na VRT napojit všechna krajská města. „Zkrácení doby je však tak markantní, že to bude i pro obyvatele Zlínského kraje velké zrychlení jejich cest po železnici,“ podotkl Blaha.

Pro kraj je podstatná dálnice, míní primátor

Nicméně podle zlínského poslance Marka Nováka (ANO) by si Zlínský kraj napojení na VRT zasloužil. „Problém je v tom, že Břeclav bude pokrytá z Brna, a nepomůže ani argument, že vlaky jezdí přes Zlínský kraj na Břeclav. Musíme ale lobbovat za to, aby byly propojeny všechny kraje,“ uvedl Novák. „Nespokojené jsou i další kraje, které jsou úplně odříznuté. My můžeme být ještě rádi, že nová trať povede blízko nás.“

Právě vzhledem k tomu, že VRT povede z Brna také téměř do Břeclavi (skončí v Rakvicích, dál povede stávající opravená trať), stát nemá takovou potřebu dostat ji do Otrokovic. Potíž je i v tom, že trať bude postavená jako nová, nevznikne rekonstrukcí stávající. To klade nároky na pozemky a technické řešení. Stát se proto snaží vyhnout kopcům, tedy tunelům a mostům. „Vedení hlavní trasy VRT Brno – Ostrava přes Zlínský kraj by znamenalo výraznou okliku a průchod náročným horským terénem Beskyd,“ upozornil Šrámek.

Pražané mohou ovlivnit výstavbu vysokorychlostní tratě pomocí pocitové mapy

Podle zlínského primátora Jiřího Korce je dobře, že rychlé vlaky pojedou alespoň do Otrokovic, později pak do Zlína. „Všichni primátoři by si přáli, aby vysokorychlostní koleje vedly až do krajských měst, ale buďme rádi, že vůbec vznikne páteřní linka Praha – Ostrava. Do budoucna je to krok správným směrem,“ sdělil Korec.

Domnívá se, že Zlín ohledně dopravního napojení nejvíce doplácí na to, že dálnice D49 není dostavěná až na slovenskou hranici. „Bez dálnice jsme odříznutí, potřebujeme ji co nejrychleji dodělat. Pak se může zlepšit ekonomická situace Zlína i celého kraje,“ domnívá se Korec.

Stát VRT připravuje už několik let, v současné době pracuje na dokumentaci pro územní rozhodnutí, kde jsou už navržená technická řešení. Nejdál jsou úseky z Brna do Břeclavi a z Přerova do Ostravy. Začít stavět by se mohly v roce 2026, hotové by byly o čtyři roky později.

19. června 2023

Autor:
  • Nejčtenější

Obce se zlobí na ekology, na hotovou dálnici auta hned tak nevyjedou

24. května 2024  13:01

Představitelé měst podél dálnice D49 pravděpodobné zastavení prací na důležité cestě nechápou....

Pardubice mají klid, Zlín po prohře zůstává na dně. Rozhodne poslední kolo

19. května 2024  16:29,  aktualizováno  20:13

O přímém sestupujícím z Fortuna ligy se rozhodne v závěrečném dějství nadstavbové části. Nejhorší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Králík by Rusy přizval: Jejich vyřazení popírá staroolympijské myšlenky

19. května 2024

Premium Ve své době patřil k absolutní gólmanské špičce. A to nejen na domácím hokejovém poli, ale i v...

Distributor smrtícího alkoholu z metanolové kauzy byl podmínečně propuštěn

21. května 2024  16:36,  aktualizováno  17:05

Jiří Vacula, který v roce 2012 distribuoval otrávený metanol, byl podmíněně propuštěn na svobodu. Z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Otrava cuketou z Česka zaujala v zahraničí. Taky jsme ji asi měli, řekli lékaři

23. května 2024  15:04

Zlínská lékařka uspěla na celosvětovém kurzu internistů v polském Krakově. Za přednášku o mimořádně...

Řidič se řítil po dálnici rychlostí 226 km/h, bez papírů může být i rok a půl

27. května 2024  15:13

Rychlostní 226 kilometrů v hodině se po dálnici D55 u Tlumačova na Zlínsku řítil řidič audi....

OBRAZEM: Vlčnovem projela Jízda králů. Vládu nad obcí převzal devítiletý František

27. května 2024  12:27

V doprovodu čerstvě dospělých mladých mladých mužů projel v neděli Vlčnovem nový král. František...

Další rozhodnutí soudu ohledně dálnice D49 znamená ještě větší nejistotu

27. května 2024  8:57

Nejvyšší správní soud v Brně opět rozhodoval o dálnici D49 z Hulína do Fryštáku. Zatímco v polovině...

Šest gólů, dvě červené. Vypadali jsme jak šašci, kál se kapitán Slovácka

26. května 2024  19:03

Co chvíli se podíval na časomíru, očima ji poháněl. Kapitán fotbalistů Slovácka Stanislav Hofmann...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...