„Se stavbou by se mohlo začít už v roce 2025 a 2026 zkapacitněním mimoúrovňové křižovatky na Pražském okruhu na křížení s D5 a po roce 2028 je plánováno rozšíření dálnice v úseku mezi Berounem a Prahou,“ uvedl ministr Kupka. Náklady na tuto stavbu podle něj určitě přesáhnou miliardu korun.
Dálnice D5 mezi Prahou a Berounem patří mezi nejvytíženější úseky dálniční sítě v zemi. Už několik let se proto plánuje její úprava na šestiproudou.
Stavbaři zatím dokončili rekonstrukci dálnice D5 na pátém až desátém kilometru mezi sjezdy na Rudnou u Prahy a Loděnici na Berounsku.
Práce začaly v květnu a vyžádaly si zhruba 450 milionů bez DPH, stavbařům se je podařilo o týden uspíšit. Dopravní omezení skončí o víkendu, nejpozději v neděli bude vytížený úsek D5 před Prahou opět plně průjezdný, řekl novinářům generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Dokončení částí Pražského okruhu budou provázet žaloby, řekl mluvčí dostavby |
Podle Mátla šlo o jednu z největších rekonstrukcí v letošním roce. Vzhledem k vytíženosti úseku, jímž denně projede 50 až 60 tisíc aut, byla ve výběrovém řízení důležitým hodnoticím kritériem rychlost opravy. Projektant předpokládal, že práce zaberou 200 dní.
Vítězná firma podle Mátla sice nabídla vyšší cenu než ostatní uchazeči, ale uspěla díky délce opravy 158 dnů, kterou nakonec ještě o osm dní zkrátila.
Kupka připomněl, že podobně se nedávno podařilo zkrátit opravu mezi 16. a 21. kilometrem dálnice D1 mezi Všechromy u Prahy a Mirošovicemi. „Doufáme, že i v dalších klíčových stavbách se bude dařit v příštím roce zkracovat lhůty,“ dodal.
Omezení na vytíženém úseku D1 u Prahy končí, ŘSD za rychlejší opravu připlatilo |
Na D1 měly práce původně skončit o měsíc později, ŘSD ale připlatilo 8,5 milionu korun za jejich uspíšení. V případě D5 podle Mátla ŘSD za uspíšení nic nehradilo. Ředitel podotkl, že i pro zhotovitele je výhodné, když se mu stavbu podaří urychlit. Příznivým faktorem však bylo i počasí.
„Letos je počasí opravdu přívětivé, máme příklady možná na deseti až 15 stavbách, kde se opravy významně zkrátily,“ dodal Mátl.
Rekonstrukce úseku D5 před Prahou zahrnovala výměnu povrchu levého i pravého jízdního pásu dálnice, součástí prací byla i oprava dálničních mostů. Stavbaři také zrekonstruovali odvodnění, nezpevněné krajnice, zárubní zdi, protihlukové stěny a oplocení a vyměnili svodidla. Vozovku vybavili meteorologickými čidly, vyměnili kamery pro dohled nad provozem a osadili nové vodorovné a svislé dopravní značení.
„Aktuálně probíhají poslední dokončovací práce ve středním dělicím pásu. O víkendu 4. a 5. listopadu bude postupně odstraňováno dopravní opatření tak, že v sobotu již bude volný průjezd na Prahu a v neděli odpoledne v opačném směru, tedy na Plzeň,“ uvedla mluvčí Skupiny VINCI Construction CS Iveta Štočková.
25. července 2023 |