Od května až do současnosti se v Jihlavě postupně mění dříve bezplatné zóny na placené. Nyní jich je asi dvojnásobek oproti předešlému stavu. Utržená finanční částka z automatů a prodeje parkovacích karet však není nikterak monumentální.
„V rozpočtu města nejde o nijak významnou částku, kvůli zisku z parkování jsme tu změnu nedělali,“ říká radní David Beke (ODS), hlavní tvář jihlavské parkovací revoluce.
Proklamovaným cílem bylo uvolnit centrum od dlouhodobě parkujících aut, aby majitelé placeného stání mohli reálně najít volné místo. Zda se systém osvědčí, ukáže čas, nyní se názory různí.
Jak je to s finančním výtěžkem z nově zpoplatněných míst? „Příjem města za dlouhodobá parkovací oprávnění činí od května do září asi 3,6 milionu korun, příjem za návštěvnická (krátkodobá - pozn. red.) parkovací oprávnění za stejné období asi 6,5 milionu,“ řekl mluvčí magistrátu Radovan Daněk.
Pro srovnání: letošní rozpočet Jihlavy činí 2,3 miliardy korun, přičemž dříve rezidentské parkovací oprávnění stálo 840, nyní 1 200 korun.
Počet přestupků roste, srovnat však nelze
V případě prvně uvedeného příjmu byl před parkovací revolucí výtěžek města méně než poloviční. V minulosti měla některá parkoviště ve městě pronajata městská společnost Služby města Jihlavy, která na nich ročně vydělala 5 až 6 milionů korun. Vzhledem k tomu, že už nyní po převzetí parkovišť přímo pod magistrát město vydělalo 6,5 milionu korun za období měsíců květen až září, lze očekávat, že za celý rok bude částka dvojnásobná.
Magistrátní statistika říká, že na dvojnásobek se také zvýšil počet úředních úkonů k dlouhodobým parkovacím oprávněním - z loňských patnácti set na letošní asi tři tisíce. To ale přímo neznamená, že je vydáno právě tři tisíce parkovacích karet, protože někteří žadatelé si nevyřizovali karty na celý rok, ale třeba jen na tři měsíce.
„Vydaných oprávnění je nyní od zavedení nového systému v květnu asi dvakrát více, což je sice kolem tří tisíc, ale do toho ještě dojíždějí stará oprávnění, takže dojít teď k přesnému číslu je obtížné,“ řekl Beke.
Přibližně o polovinu se zvýšil v meziročním srovnání počet parkovacích přestupků. „Za třetí čtvrtletí roku 2022 městská policie zaznamenala na uvedených parkovištích 951 přestupků, za třetí čtvrtletí roku 2023 pak na násobně vyšším počtu parkovacích stání 1 474 přestupků,“ uvedl mluvčí magistrátu Daněk.
Upozornil, že data ale meziročně nelze korektně porovnat. A větší počet přestupků současně neznamená, že bylo vybráno na pokutách více peněz.
„Data od května do června 2023 jsou nerelevantní, jelikož po zavedení systému parkování byli ve většině případů špatně parkující řidiči pouze upozorňováni prostřednictvím žlutých lístků,“ dodal Daněk.
Auto stojí Jihlavu 110 tisíc korun měsíčně
Pro analýzu využití ploch a kontrolu oprávněného parkování a další ladění systému si město pronajalo na sedmnáct měsíců za 110 tisíc korun měsíčně speciální vozidlo. „Vozidlo má na střeše nástavbu s kamerami s přísvity, jsou tam čidla GPS, na stranách jsou lidary (laserové skenery - pozn. red.) na zpřesnění polohy vozidla, uvnitř je tablet s navigací,“ popsal zástupce pronajímatelské firmy Cortec Jan Wild.
Vedení města oficiálně vozidlo představilo minulý týden. V těchto dnech začíná jeho ostrý provoz. Vozidlo může jezdit 24 hodin denně. „Jakou čekáme reakci občanů? Určitě negativní. Lidé nemají rádi kontrolu. Přesvědčíme je činy. Jak se parkovací systém bude vyvíjet, umožní jim dobře se přepravovat po Jihlavě, protože místo pro parkování vždycky najdou,“ míní Beke.
Nejbližší případnou úpravu systému parkování podle Bekeho město neplánuje dříve než po Novém roce.