„Nejsme vysloveně zastánci ani odpůrci používání těchto prostředků, každopádně přemýšlíme o vydání vyhlášky o zákazu používání elektrokoloběžek na některých místech,“ vyjádřil se pelhřimovský místostarosta Karel Kratochvíl.
Vrcholem je dle jeho slov neohleduplnost těch, kteří se na koloběžkách s elektropohonem prohánějí po chodníku bez ohledu na ostatní, navíc často rovnou ve dvou. „Jezdec by se měl pohybovat především po silnici, a navíc maximální rychlostí 25 kilometrů za hodinu,“ zdůraznil Kratochvíl.
S bezohledným chováním „koloběžkářů“, minimálně ve srovnání s běžnými cyklisty, se setkává při svých cestách po Vysočině i Veronika Vošická Buráňová, krajská koordinátorka BESIP - oddělení ministerstva dopravy zaměřeného na bezpečnost silničního provozu.
„Proplétají se mezi auty, přejíždí nečekaně ze silnice na přechod, z přechodu na chodník, pak zase zpět do provozu. Jejich chování je nevyzpytatelná divočina,“ hodnotí Vošická Buráňová s tím, že za případné budoucí zákazy si tak jezdci na těchto strojích mohou z velké části sami.
Nehoda s těžkými zraněními
V dalších oslovených městech, Třebíči, Jihlavě či Žďáře nad Sázavou, i přes přibývající počet elektrokoloběžek zatím žádné zásadní potíže či stížnosti řešit nemusejí, tudíž tam nyní nezamýšlí ani žádné restrikce. „V Pelhřimově je zvažované omezení vázané nejspíš i na úraz, který se tam nedávno při střetu elektrokoloběžek stal,“ míní koordinátorka.
Na cyklostezce u rybníka Stráž se tam v první zářijový den po sedmé hodině večer srazili šestnáctiletý a osmatřicetiletý jezdec. Nehoda se přihodila v zatáčce.
„Při střetu elektrokoloběžek došlo k velmi těžkému zranění dvou osob, které byly ve vážném stavu transportovány do nemocnice,“ popsal zásah Petr Janáček, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina. U staršího z účastníků srážky bylo zjištěno 0,13 promile alkoholu v dechu, mladistvý jezdec zase neměl přilbu.
„Snad i proto, že většina uživatelů koloběžek nepoužívá při jízdě doporučené ochranné prostředky, bývají následky nehod velmi závažné. Helma je přitom základní ochranou před vážným zraněním hlavy a měla by být samozřejmostí pro všechny, kteří tuto stále populárnější formu dopravy využívají,“ upozornil Janáček.
Policisté doplňují, že opatření by cyklisté i jezdci na koloběžkách měli dodržovat i kvůli sobě. „Při dopravních nehodách s účastí cyklisty je právě on tou zranitelnou osobou,“ podotkla krajská policejní mluvčí Michaela Lébrová.
Vysoká rychlost je nebezpečná
Jen za červenec a srpen řešili policisté v kraji šest nehod, kde figurovali právě koloběžkáři, někteří i pod vlivem alkoholu. Nehody se staly v Třebíči, Velké Bíteši, Havlíčkově Brodě, Štokách či Pacově. Ve většině případů šlo o havárie, kde jezdec nezvládl jízdu a boural, případně o střet s autem. Všechny skončily zraněním.
„Jako odborník na bezpečnost provozu si kladu otázku, kde je vlastně elektrokoloběžkářům bezpečněji. Kdyby se chovali rozumně, určitě je to méně rizikové na chodníku než mezi auty,“ míní Vošická Buráňová.
To, že trend elektrokoloběžek je problém, jímž je třeba se zabývat, dokládá dle jejích slov i fakt, že od letoška je elektrokoloběžka samostatnou kapitolou v druzích dopravních prostředků, řešených Policií České republiky. „Doteď šlo o řazení pod cyklisty,“ dodala koordinátorka.
Nebezpečím je podle ní hlavně vysoká rychlost, jíž může tento stroj jet. Ač by neměla přesáhnout 25 kilometrů v hodině, realita je často jinde. Koloběžky si lidé mnohdy pořizují výkonnější už v obchodě, někteří je zase upravují, aby jely rychleji.
Rychlejší koloběžka už je motorkou
Řada z jezdců ale neví, že už pak nelze na elektrokoloběžku pohlížet jako na prostředek, pro nějž platí stejná pravidla jako pro bicykl. Nepatří na cyklostezku či chodník se smíšeným provozem.
Jde již o motorové vozidlo – motocykl, a proto je třeba mít platné řidičské oprávnění, přilbu i povinnou výbavu. Taková koloběžka navíc podléhá i schválení technické způsobilosti a registraci.
„Lidé by si také měli uvědomit, že ve chvíli, kdy koloběžka umožňuje větší rychlost, než je 25 kilometrů v hodině, je to i dopravní prostředek, za nějž budou muset od příštího roku platit povinné ručení,“ dodala Vošická Buráňová.