Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Porsche 911 slaví 60 let. S boxerem má přežít i konec spalovacích motorů

Je jen málo vozů ze současné automobilové produkce, o nichž lze říci, že jejich design zůstává po několik generací prakticky nezměněn a zároveň patří mezi legendy na čtyřech kolech. Ikonické sportovní kupé Porsche 911, kterého se dosud vyrobilo přes 1,2 milionu kusů, obě tyto podmínky splňuje.

Charakteristickou siluetu s protaženým „čumákem“ s kulatými světly, dvoumístnou kabinou a splývavou zádí mohli poprvé spatřit návštěvníci frankfurtského autosalonu 12. září 1963.

Změť bílých křivek na černém pozadí měla opticky rozbít všechny záhyby poslední generace Porsche 911.

Průkopníkem tvarů pro model 911 se stal typ 356, který se začal vyrábět v roce 1948 a konstrukčně vycházel z oblíbeného vozu Volkswagen Brouk. Za 17 let se ho vyrobilo přes 77 000 kusů. Nový sportovní vůz, který typ 356 nahradil, stvořil designér Ferdinand Alexander Porsche přezdívaný „Butzi“.

Tehdy sedmadvacetiletý mladík možná ani netušil, jak významný model pro Porsche právě zkonstruoval. „Vymyslel design století, který automobilce Porsche závidí celý svět,“ napsal německý deník Bild v dubnu 2012 poté, co Porsche ve věku 76 let zemřel.

Model nesl zpočátku typové označení 901, podle toho, že se jednalo o devítistý první projekt automobilky a vsadil na stejnou koncepci jako jeho předchůdce, tedy plochá motor typu boxer vzadu s pohonem zadních kol. Jeho sériová výroba byla zahájena v září 1964 a od počátku sklízel pochvalu laické i odborné veřejnosti, zejména díky svým dynamickým jízdním vlastnostem. Krátce po uvedení nového sportovního vozu do prodeje však musela automobilka Porsche řešit jeden problém. Třímístné číselné označení s nulou uprostřed měl totiž již patentované Peugeot, proto musel být model přejmenován na 911. Údajně necelá stovka prvních vyrobených vozů ale nesla ještě původní označení 901.

Porsche 911 bylo od počátku poháněno vzduchem chlazeným šestiválcovým motorem typu boxer, tedy s protiběžnými písty, o výkonu 130 koní, díky kterému dokázalo vozidlo uhánět rychlostí až 210 km/h. V roce 1966 přibyl vylepšený model 911 S, který poskytoval výkon 160 koní. Současně s ním byla na trh uvedena verze Targa, která měla odnímatelný střešní panel a vyndavací zadní okno, čímž vznikl kabriolet s masivním ochranným obloukem za sedadly. Její název byl odvozen od automobilového závodu Targa Florio pořádaného na Sicílii, ve kterém Porsche pravidelně bodovalo.

Narozeniny nejslavnějšího porsche oslavila unikátní 911 českého designéra

V roce 1972 byla představena vrcholná verze Carrera RS o výkonu 210 koní, která měla jako první vozidlo na světě integrovaný zadní spojler, kterému se podle jeho tvaru také říkalo „kachní ocas“. Tento model se také úspěšně prosadil v automobilových závodech. O tři roky později se začal prodávat model 911 Turbo, který měl zase jako první sériově vyráběné auto přeplňované turbodmychadlo a i on se mohl pyšnit mohutným spojlerem na zádi. K pohlednému kupé přibyl v roce 1983 také kabriolet s klasickou plátěnou stahovací střechou.

K jedné z nejzásadnějších změn v historii modelu došlo v roce 1997, kdy byla opuštěna koncepce vzduchem chlazených motorů a nahradilo ji dnes všeobecně používané chlazení vodou.

Zatím poslední, osmá generace modelu 911 byla představena v roce 2019 a stále si zachovává známou siluetu se splývavou zádí. Současný nejsilnější model Turbo S, pod jehož kapotou duní motor o objemu 3,7 litru a výkonu 650 koní, dosáhne zrychlení z nuly na 100 kilometrů pod 3 sekundy a zákazník za něj zaplatí přes šest milionů korun.

K charakteristickým vlastnostem Porsche 911 patří kromě nezaměnitelného designu a vytříbených jízdních vlastností také nadprůměrná spolehlivost. Vůz se pravidelně umisťuje na předních příčkách žebříčku nejméně poruchových aut ve stáří šesti a více let, který sestavují německé stanice technické kontroly TÜV.

Automobilka Porsche před nedávnem oznámila, že hodlá postupně elektrifikovat svůj sortiment tak, aby se do roku 2030 podíl elektromobilů na jejím celkovém prodeji vyšplhal na 80 procent. „Devětsetjedenáctka“, která k nejprodávanějším modelům značky již několik let nepatří, by ale měla jako jediný vůz Porsche zůstat v prodeji výhradně se spalovacím motorem. „Budeme vyrábět model 911 se spalovacím motorem tak dlouho, jak to bude možné,“ uvedl šéf týmu Porsche pro syntetická paliva Karl Dums.

Tří romantici v Porsche 911 na cestě do bezpečného Afghánistánu

Model bude pravděpodobně upravený na spalování syntetických paliv, na které budou moci jezdit nově vyráběné vozy i po roce 2035, kdy EU zakáže výrobu aut s běžným spalovacím motorem.

V Česku jezdí téměř tisícovka 911

V Česku jezdilo v polovině roku 979 vozů Porsche 911. Ikonický model se na tuzemských silnicích vyskytuje nejčastěji s rokem výroby 2002 a 2012. Do tohoto období spadá více než polovina všech v tuzemsku registrovaných aut. Naopak z prvních deseti let výroby jezdí v tuzemsku jen asi 12 vozů, uvedl analytik Antonín Šípek.

Porsche 911 je podle mediálního zástupce značky v ČR Libora Hlisníkovského ikonický model a i v současné době, která fandí zejména SUV, se prodává stále velmi dobře. Podle statistik Svazu dovozců aut jde stále o třetí nejregistrovanější model značky. „Zejména limitované edice jsou velmi žádané a poptávka v ČR převyšuje nabídku. Z historického hlediska je řada 911 také velmi oblíbená a i u nás se najde řada vzácných kusů. Za všechny bych jmenoval zejména model 911 2.7 RS,“ dodal.

Porsche 911 se v současnosti na prodejích značky podílí asi 13 procenty.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...